PERICOL! În supermarketurile din Chișinău sunt comercializate produse alimentare alterate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comercianţii pun în vânzare alimente cu termenul de valabilitate expirat, marcate necorespunzător sau cu preţul de pe raft care nu corespunde celui din bonul de plată. Din cauza legislaţiei imperfecte în domeniul apărării drepturilor consumatorilor, oamenii își riscă sănătatea în fiecare zi.

Chişinăuianca Elvira Scutaru a cumpărat de la un supermarket salam în care a descoperit câteva părţi din corpul unui şoarece. După ce a fost tratată la terapie intensivă, tânăra timp îndelungat nu a mai putut să mănânce mezeluri. Ca urmare a scandalului iscat, firma producătoare i-a restituit contravaloarea salamului. Acesta nu este însă un caz singular.

„Duminică am dorit să cumpăr un iaurt de la un supermarket din centrul Capitalei. Înainte de a-l achita la casă, am observat că are termenul de valabilitate expirat cu două zile. Am revenit la tejghea să-mi aleg altul. Celălalt iaurt pe care l-am luat avea termeul de valabilitate expirat cu nouă zile", spune chişinăuianca Viorica Moraru.

Tânăra a cerut să stea de vorbă cu administratorul, dar acesta nu era de găsit, deoarece „era zi de duminică".
Specialiştii în protecţia drepturilor consumatorilor spun că victimele pot fi despăgubite doar prin instanţa de judecată.

Atunci când merg la cumpărături, clienţii magazinelor alimentare sau supermaketurilor trebuie să verifice atent dacă produsul pe care îl procură nu are termenul de valabilitate expirat. În caz contrar, cumpărătorul are toate şansele să ajungă cu intoxicaţie la spital.

„Persoana respectivă va suporta pe cont propriu cheltuielile pentru tratament, căci prea puţini au răbdare şi timp să-şi caute dreptate în instanţa de judecată", susţine Alexandru Cuzimuc, directorul Inspectoratului de Stat pentru Protecţia Consumatorilor.

„Ca să le fie restituiţi banii pentru tratament, victimele trebuie să aibă dovada că au cumpărat produsul dintr-un anumit magazin şi că l-au consumat în aceeaşi zi. În plus, mai este nevoie de un certificat de la medic care să confirme că alimentul respectiv i-a provocat probleme de sănătate. Agentul economic va fi sancţionat, evident, dacă va fi depistată încălcarea", susţine specialistul.

În luna februarie 2011, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice a depistat într-un depozit alimentar din strada Calea Ieşilor, din Chişinău, un lot de produse alimentare, inclusiv lactate, cu termen expirat pe care era aplicat un termen de valabilitate fals. Toate aceste produse urmau să ajungă în alimentare.


APĂ PENTRU COPII, CONTAMINATĂ

Periculoase sunt şi produsele pentru copii. Recent, o asociaţie neguvernamentală „Centrul pentru Protecţia Consumatorilor" a descoperit că o marcă de apa minerală destinată copiilor este contaminată cu micororganisme patogene, care pun în pericol viaţa şi sănătatea micuţilor.

Centrul a efectuat testări de laborator după ce a primit mai multe plângeri de la părinţi care spuneau că micuţii lor au probleme grave de sănătate. Această băutură însă se comercializează fără niciun obstacol în magazinele din republică.

PENALIZĂRI. În urma recentelor modificări în legislaţia Republicii Moldova, agentul economic este penalizat cu maximum 12 mii de lei pentru încălcarea drepturilor consumatorului. Iar produsele alimentare cu probleme sunt retrase din vânzare.

Legea protejează consumatorul

Cadrul legal cu privire la protecţia consumatorului stabileşte bazele juridice pentru protejarea de către stat a persoanelor în calitatea lor de consumatori. Prin aceasta, consumatorii sunt protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs, un serviciu care ar putea să-i afecteze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să-i prejudicieze drepturile şi interesele legitime.

În cazul în care consumatorul a procurat un produs de calitate proastă, agentul economic este obligat să-i restituie contravaloarea acestuia ori să reducă din preţ. În caz de necesitate poate fi achitat şi prejudiciul moral, cauzat de produsul sau serviciul necorespunzător.

Inspectoratul pentru Protecţia Consumatorilor are dreptul să inspecteze un agent economic o dată pe an. Excepţie se face atunci când sunt plângeri referitoare la calitatea produselor sau serviciilor prestate de acesta.


Despăgubiţi doar în instanţă

Inspectoratul Principal de Stat pentru Protecţia Consumatorilor a creat o linie telefonică fierbinte (74.14.64), unde consumatorii nemulţumiţi pot fi informaţi ce trebuie să facă în cazul în care le-au fost încălcate drepturile.

FOTO: Alexandru Cuzimuc, șeful Inspectoratului Principal de Stat pentru Protecția Consumatorilor

image

Alexandru Cuzimuc (foto), şeful inspectoratului, explică paşii pe care trebuie să-i întreprindă un consumator nemulţumit de calitatea produselor procurate: „Mai întâi trebuie să mergeţi la magazin şi să depuneţi o plângere. Dacă timp de două săptămâni nu vi s-a restituit contravaloarea produsului cumpărat, vă puteţi adresa cu o petiţie la inspectorat. Trebuie neapărat să anexaţi bonul de plată şi certificatul de garanţie".

Dacă agentul economic nu se conformează deciziei inspectoratului, se iniţiază o procedură în instanţa de judecată.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite