Deficit de petrol de calitate pe piaţa Republicii Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avem o lipsă acută de benzină A 95 şi de motorină Euro 5 şi Euro 4 pe piaţa locală, ca urmare a închiderii rafinăriei de la Burgas. Companiile mari refuză să vândă combustibil angro, dar promit că problemele vor fi depăşite peste câteva săptămâni.

Închiderea pe un termen nedeterminat a rafinăriei Lukoil din oraşul Burgas (Bulgaria) are efecte neaşteptate pentru piaţa petrolieră din Moldova. Deja de câteva zile companiile importatoare nu mai vând combustibil angro. E vorba în special de benzina A 95 şi de motorină Euro 5 şi Euro 4.

Deficit de produse petroliere

Specialiştii spun că Bulgaria a început să importe masiv carburanți din România, iar în regiune a apărut un deficit de produse petroliere.
Responsabili de la departamentul marketing la Lukoil-Moldova ne-au declarat că la benzinăriile companiei există suficient combustibil. În acelaşi timp, oficialii ne-au spus că Lukoil-Moldova nu are acum în stocuri benzină A 95 şi motorină Euro 5 de vânzare în cantități mari. Potrivit lor, problemele vor fi depăşite peste două-trei săptămâni. Ţinând cont că Lukoil-Moldova asigură circa o treime din importurile de pe piaţă, situația pare a fi destul de sensibilă.

Şi compania Bemol, care administrează Terminalul petrolier de la Giurgiuleşti, nu are în prezent suficiente rezerve pentru vânzări cu ridicata, dar responsabilii de la marketing ne-au asigurat că la stațiile Peco există suficent combustibil.

Igor Borş, manager general la Tirex-Petrol (a treia companie după cota de piaţă), spune că problema constă nu atât în lipsa combustibilului, ci în preţul pe care ar fi gata să-l achite petroliștii moldoveni. „Compania noastră are suficiente stocuri şi mai avem contractate alte livrări. Nu vor exista dificultăţi în asigurarea cu benzină şi motorină", a precizat el.

Valentin Bodişteanu, directorul companiei Valiexchimp, consideră că în scurt timp în ţară vor fi importate suficiente cantităţi de combustibil de la alte rafinării.

Experţii spun că deficitul de combustibil se datorează şi faptului că preţul petrolului şi derivatelor sale are oscilaţii foarte mari şi face riscantă achiziţia unor cantităţi mari. Or, în cazul în care costul va scădea, importatorii ar putea suporta pagube mari. De notat că peste 70% din vânzările de benzină pe piaţa Republicii Moldova revin mărcii A 95.

Guvernul presează companiile să reducă preţurile

Autorităţile încearcă să forţeze companiile petroliere să ieftinească produsele. De câteva luni, specialiştii Ministerului Economiei lucrează asupra unei noi metodologii de formare a preţurilor. Zilele trecute, premierul Vlad Filat a convocat o şedinţă cu reprezentanţii companiilor petroliere cărora le-a declarat că „preţurile trebuie să fie tot timpul justificate de situaţia concretă în care sunt formate". În acelaşi timp, petroliștii spun că autorităţile au majorat cu 200% costurile mai multor servicii, inclusiv ale celor de certificare a combustibilului importat.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite