Contabilii şi auditorii susţin că Fiscul moldovenesc foloseşte Codul Fiscal pe rol de bâtă contra contribuabililor oneşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Politica Fiscală a actualei Guvernări este suspusă unei critici aspre din partea Asociaţiei Contabililor şi Auditorilor Profesionişti din Republica Moldova (ACAP), care susţine că autorităţile nu au îndeplinit promisiunile făcută privind reducerea poverii administrative şi fiscale prin aplicarea de sancţiuni fiscale.

Într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului, Parlamentului, Ministerului Finanţelor şi Inspectoratul Fiscal Principal de Stat pe marginea schimbărilor în legislaţia fiscală pentru anul 2011, Veaceslav Ciobanu, Preşedintele Consiliului Director al ACAP precizează că în Programul de stabilizare şi relansare economică a Republicii Moldova pe anii 2009-2011, guvernul condus de Vlad Filat şi-a stabilit un şir de obiective pentru stabilizarea şi relansarea economică a ţării, asumându-şi responsabilitatea de a le îndeplini în decursul perioadei anilor 2009-2011. „Printre aceste obiective, unul din cele mai importante în opinia noastră este reducerea poverii administrative şi fiscale prin aplicarea unor sancţiuni fiscale exagerate şi neargumentate", anunţă preşedintele ACAP.

Amenzile au devenit
cea mai sigură sursă de venit la buget

Potrivit lui Veaceslav Ciobanu, în urma consultării comunităţii de business, Guvernul şi-a stabilit un şir de sarcini, din cele mai stringente fiind şi „abrogarea prevederilor normative care permit aplicarea sancţiunilor agenţilor economici chiar şi în lipsa daunei cauzate bugetului de stat şi fondurilor bugetare, precum şi modificarea dispoziţiilor art.188 al Codului fiscal, acordându-le agenţilor economici posibilitatea de a corecta greşelile din rapoartele financiare în orice moment până la efectuarea controlului."
Cu toate acestea, până în prezent art.188 din Codul Fiscal nu a fost modificat şi în politica fiscală pentru anul 2011 nimic nu se propune în acest sens. „S-a uitat de această Hotărâre de Guvern?", se întreabă semnatarul scrisorii deschise.
„În înţelegerea noastră, se tergiversează intenţionat modificarea acestei norme din Codul Fiscal pentru a avea o „bâtă" pentru contribuabili şi o sursă sigură de încasări în buget în formă de sancţiuni neargumentate. În ce constă problema? În varianta actuală a art.188 din Codul Fiscal contribuabilul este limitat în timp în dreptul său de a-şi corecta dările de seamă fiscale prezentate anterior (nu mai târziu de data stabilită pentru prezentarea dării de seamă pentru perioada fiscală următoare), pentru unele dări de seamă fiscale, perioada de corectare este de o lună de zile. Sistemele de control intern ale entităţilor deseori nu pot depista erorile în termen atât de scurt, auditul activităţii, care este menit sa depisteze erorile şi greşelile, de regulă, se efectuează la sfârşitul perioadei de raportare. Dacă s-a depistat o eroare în darea de seamă prezentată anterior, un contribuabil onest se prezintă la organul fiscal cu un raport corectat şi în cazul când termenul limită de prezentare a raportului corectat a expirat. Organul fiscal nu refuză primirea acestui raport, numai că concomitent aplică sancţiuni în conformitate cu articolul 261 alin.(4) din Codul Fiscal „Diminuarea impozitelor, taxelor prin prezentarea către organul fiscal a unei dări de seamă fiscale cu informaţii sau date neveridice se sancţionează cu amendă egală cu 30% din suma diminuării".

Potrivit lui Veaceslav Ciobanu, această sancţiune este prea dură pentru situaţia când contribuabilul benevol îşi corectează dările de seamă fiscale. „Dacă prezentarea unei dări de seamă fiscale eronate a cauzat restanţe la buget, contribuabilul va achita şi o majorare de întârziere (penalitate) în baza altui articol din Codul Fiscal şi această sancţiune este argumentată", declară preşedintele ACAP.

Fiscul aplică aceeaşi pedeapsă şi
pentru cei oneşti şi pentru cei ce comit fraude

Conducerea ACAP susţine că organul fiscal aplică amenda de 30% şi în cazul, când contribuabilul prin prezentarea unei dări de seamă cu erori, n-a comis restanţe la buget. Astfel în situaţia, când o entitate a comis o eroare la întocmirea dării de seamă şi ca urmare a declarat un impozit diminuat, dar în buget a transferat suma corectă a impozitului, şi ulterior prezintă o dare de seamă corectată şi în acest caz i se aplică amenda de 30%. În situaţia, când contribuabilul comite o eroare (sau fraudă) la declararea impozitelor şi taxelor, nu-şi corectează rapoartele, şi această încălcare se depistează pe parcursul controlului fiscal, sancţiunea va fi aceeaşi.

Prin această nedreptate nu sunt stimulaţi contribuabilii oneşti, care tind să corecteze erorile comise, să-şi îndeplinească cinstit obligaţiunile fiscale. Este stimulată încercarea de a ascunde erorile (sau frauda) comise în speranţă, că nu vor fi depistate de control, susţine administraţia ACAP.

Potrivit conducerii Asociaţiei însăşi organele fiscale ar contesta aplicabilitatea unor articole din Codul Fiscal, care i-ar împiedica să sancţioneze contribuabilii în aşa măsură şi enumeră o serie de articole şi prevederi din legislaţie.

Fiscul, inventator
de sancţiuni

Autorii constată că modul în care se efectuează în ultimul timp controalele fiscale la multe întreprinderi, după părerea noastră, nu corespunde bunelor norme de administrare fiscală şi raţionament, dictate de politica statului de susţinere a antreprenorilor. În urma controalelor, se aplică amenzi exagerate pentru încălcări neînsemnate, pentru încălcări, care nu sunt legate de fraude fiscale, sau evaziune de la plata impozitelor. Există exemple de aplicare a unor amenzi aspre pentru încălcări fiscale care nu pot fi apreciate altfel decât inventate şi evident că absurde.
„La moment ne adresăm cu rugămintea să fie restabilit dreptul contribuabililor (contabililor), care mulţi ani la rând a fost indiscutabil pentru practica noastră fiscală, şi care reiese din bunul simţ şi practica altor ţări, de a prezenta dări de seamă fiscale corectate până la iniţierea controlului fiscal fără a fi aplicate sancţiuni fiscale exagerate.
Pentru a aduce cadrul legislativ în concordanţă cu cerinţele contribuabililor şi cu obiectivele Hotărîrii Guvernului nr. 790 din 01.12.2009 este necesar de a modifica mai multe articole ce ţin de administrarea fiscală, îndeosebi articolele 255-261 şi articolul 188 din Codul Fiscal", solicită administraţia ACAP.

Textul integral al scrisorii deschise îl puteţi citi aici

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite