Cât costă viaţa unui pasager de maxi-taxi. Vezi cât poți să ceri despăgubiri dacă ai pățit ceva

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Operatorii de microbuze fără asigurare consultativă a pasagerilor plătesc despăgubirile din propriile buzunare
Operatorii de microbuze fără asigurare consultativă a pasagerilor plătesc despăgubirile din propriile buzunare

Pe lângă cheltuielile de spitalizare a celor răniți în accidente, administratorii de rute sunt obligați să acorde și o primă suplimentară fiecărui călător care a avut de suferit.

Trei persoane, printre care şi un copil de doi ani, au ajuns ieri la spital, după ce două microbuze s-au ciocnit la intrarea în Durleşti. Răniţii se aflau în maxi-taxi-ul de pe ruta 185, care era plin cu pasageri. Cealaltă maşină, de pe traseul 190, nu avea niciun călător şi, potrivit martorilor, venise de pe o altă stradă fără a acorda prioritate primului microbuz. O fetiţă şi mama ei s-au lovit la cap, iar un bărbat s-a ales cu leziuni la torace şi la un picior.

Acesta este al treilea accident de microbuz soldat cu victime, petrecut în nici două săptămâni. Bilanţul este alarmant: patru morți și 33 de răniți. Dintre supravieţuitori, 17 au fost vătămaţi numai în accidentul de la intersecția străzilor Mihail Kogălniceanu și Mihai Eminescu din Capitală. Un maxi-taxi de pe ruta 110, care mergea cu viteză mare, n-a cedat trecerea unui autoturism care se deplasa regulamentar.

Cu toate că beneficiază de o serie de drepturi, de cele mai multe ori victimele nu știu cui să se adreseze și ce compensaţii au de primit. În stare de şoc, mulţi dintre ei nici nu se gândesc la bani. „N-am vorbit cu nimeni de la firma de maxi-taxi. Nu-mi trebuie banii nimănui. Șoferul a fost strivit sub vehicul. El să se facă bine", a spus Galina Andonev, o călătoare din microbuzul 110 care s-a ales cu contuzii la cap, fracturi la ambele mâini și la bazin.

Unde ne adresăm în caz de accident

Dacă devii victima unui accident de microbuz, poţi să te adresezi operatorului rutei de maxi-taxi sau direct șoferului pentru a afla ce despăgubiri ţi se cuvin. „În cazul când ați fost rănit în unul din microbuzele noastre, veniți la noi cu documentele de la spital cu privire la gravitatea leziunilor, durata tratamentului și costurile implicate, iar noi vă restituim banii. Compensațiile suplimentare se plătesc în termen de 30 de zile după ce Poliția sau Procuratura a definitivat ancheta", explică Mihai Reus, adminstratorul rutei de maxi-taxi 110.

Pagubele sunt decontate prin companiile de asigurări. Toate maşinile au poliță de răspundere civilă auto obligatorie (RCA). „Acordăm cel mult 350.000 de lei pentru fiecare persoană păgubită în caz de vătămări corporale sau deces, dar nu mai mult de 700.000 de lei cumulat, indiferent de numărul de persoane care au avut de suferit în accident", precizează Tatiana Repeahova, din partea Moldasig.

„Prima de asigurare e calculată în funcție de perioada de internare şi costul tratamentului urmat. Aceste date sunt preluate de la spital și apoi sunt verificate de un specialist al firmei de asigurări. Despăgubirile sunt plătite de către asiguratorul mașinii care a cauzat accidentul", spune şi Daniela Mărginean, reprezentantul Grawe Karat.

Cum este calculată gravitatea leziunilor suferite? „Răni grave sunt considerate cele care pot duce la moartea pacientului. Aici includem traumatismele cranio-cerebrale și leziunile care necesită intervenții chirurgicale imediate", afirmă Ciprian Gherasim, șeful Departamentului medicină de urgență, de la Spitalul de Urgență.


În mod normal, fiecare operator de maxi-taxi trebuie să aibă şi o asigurare suplimentară pentru pasageri, însă nu toţi o contractează. „În acest caz, fiecărui călător îi revine câte 0,55% din suma asigurată", menţionează Ion Mămăligă, președintele Asociației Transportatorilor Privați.

Reutilări în folosul transportatorilor
O bună parte dintre şoferi scot scaune din microbuze pentru ca să încapă cât mai mulți pasageri în picioare şi să câştige mai mulţi bani pe curse. „Am fost și eu la accidentul de la Durlești și am urcat într-unul din microbuze. Mai multe scaune erau lipsă. Cu mulți călători în picioare, centrul de greutate al mașinii se schimbă, vehiculul devenind greu de controlat. E ca o cisternă pe jumătate umplută. Șoferii sunt inconștienți", declară Sergiu Armașu, șeful Poliției Rutiere.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite