Zboruri ieftine şi sigure în Uniunea Europeană. Află ce schimbări va aduce Moldovei Acordul privind spaţiul aerian comun cu UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Klaus Geil este încrezător că Guvernul moldovean va realiza angajamentele asumate
Klaus Geil este încrezător că Guvernul moldovean va realiza angajamentele asumate

Klaus Geil, negociatorul-şef din partea Comisiei Europene pentru Acordul privind spaţiul aerian comun dintre UE şi Moldova a explicat ce schimbări va aduce țării noastre documentul parafat recent. Oficialul european spune că nu va fi uşor să implementăm legislaţia UE în domeniul aviaţiei, dar că, în schimb, vom avea multe beneficii.

„Adevărul“: Dle Geil, negocierile au început în iulie şi au fost finalizate în octombrie 2011. Cum explicaţi că au decurs atât de repede?
Klaus Geil: Există o zicală în limba engleză: „Unde este dorinţă există şi o cale". Negocierea a fost posibilă într-un timp-record datorită voinţei clare a ambelor părţi şi pregătirii foarte bune a procesului. Cele două runde de tratative pe care le-am avut au fost eficiente.

UE a anunţat că va oferi asistenţă tehnică Moldovei pentru punerea în practică a standardelor europene în domeniul aviaţiei. Ce va include?
Obiectivul general al proiectului este de a îmbunătăţi siguranţa şi securitatea transportului aerian. Prin urmare, vom asista autorităţile din Moldova la adoptarea şi aplicarea cadrului legal şi de reglementare pentru sectorul aviaţiei, în conformitate cu condiţiile convenite în Acord.

Ce capitol a fost cel mai greu de negociat?
Multe aspecte nici nu au necesitat dezbateri. Cel mai mult timp i-am dedicat unuia dintre cele mai importante capitole din Acord, siguranţa zborurilor. Am convenit că Republica Moldova va revizui registrul aeronavelor civile şi va retrage, în decurs de 12 luni, toate aeronavele care nu sunt conforme cu standardele internaţionale de securitate aeriană. Am căzut de acord, de asemenea, asupra unei perioade de tranziţie pentru excluderea treptată a avioanelor ce nu sunt certificate în conformitate cu legislaţia UE, precum şi referitor la implicarea mai activă a Republicii Moldova în activitatea Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei (EASA).

Odată cu venirea altor operatori în Moldova, companiile noastre vor trebui să facă faţă concurenţei. Înseamnă aceasta că unele firme vor dispărea?
Concurenţa este sănătoasă atât pentru companiile aeriene, cât şi pentru consumatori. Experienţa ţărilor vecine care au semnat anterior acorduri similare a fost una pozitivă. Acolo am asistat la o creştere semnificativă a numărului de operatori pe piaţă.
Până în 2017, Moldova va trebui să scoată din uz aeronavele vechi, iar până în 2023 - elicopterele.

Ce alte schimbări importante va trebui să facă ţara noastă?
Aderarea Moldovei la spaţiul aerian comun european va necesita eforturi majore privind implementarea legislaţiei UE în domeniul aviaţiei, inclusiv în domenii-cheie, cum ar fi siguranţa, securitatea, managementul traficului aerian, mediu, protecţia drepturilor pasagerilor şi alte aspectele sociale. Vor fi necesare atât reforme structurale, cât şi de reglementare. Nimeni nu a promis că va fi o sarcină uşoară, dar sunt convins că merită efortul. În final, aceasta va aduce beneficii uriaşe Moldovei.

Preţurile biletelor de avion vor scădea cu 30-40%, începând din 2012. Există şi alte schimbări ce vor încuraja moldovenii să călătorească?
Treptat, Moldova va adopta standardele înalte ale UE în toate domeniile aviaţiei, ceea ce va consolida, fără îndoială, relaţiile în domeniul avia. Este de aşteptat ca deschiderea pieţei să sporească numărul serviciilor oferite, dar şi concurenţa, ceea ce va fi doar în beneficiul consumatorilor. Relaţiile în domeniul aviaţiei dintre UE şi Moldova au evoluat rapid în ultimii ani, dar potenţialul este mult mai mare şi poate fi realizat deplin prin eliminarea restricţiilor existente în prezent.

Cum va influenţa acest acord măsurile de securitate la aeroport?
Datorită acordului, Moldova va putea beneficia de experienţa vastă a UE în domeniul securităţii aeroportuare. Acest lucru se va întâmpla treptat. Ar putea fi unele ajustări în ceea ce priveşte măsurile de securitate. Nu vor fi însă unele radicale, deoarece în Moldova deja sunt în vigoare cerinţe similare celor din UE, în virtutea faptului că ţara aplică standardele şi recomandările internaţionale existente. Alinierea în totalitate la regulile UE va contribui la crearea pe viitor a posibilităţii de a încheia acordul privind aşa-numita „staţie unică de securitate". Astfel de aranjamente pot permite pasagerilor care călătoresc în UE să se transfere de la un zbor la altul fără a fi supuşi unei alte runde de controale de securitate, oferind astfel mai mult confort şi o călătorie mai scurtă.

Credeţi că Moldova este capabilă să pună în aplicare acest acord?
Sunt încrezător că autorităţile de la Chişinău vor implementa cu succes acest document, cu sprijinul nostru, desigur. Vom monitoriza progresele şi vom coopera îndeaproape cu Guvernul Moldovei pentru a asigura punerea în aplicare eficientă a Acordului privind Spaţiul Aerian Comun cu UE.

Profil
Nume: Klaus Geil
Funcţie: director general pentru Mobilitate şi Transport în cadrul Comisiei Europene;
Vârsta: 52 de ani;
Naţionalitate: danez.

Anterior a lucrat în cadrul Direcţiei Generale pentru Energie a Comisiei Europene. Ulterior a trecut în Direcţia Transport Aerian. În octombrie 2010 a fost numit negociator-şef în relaţia cu Moldova şi coordonator pentru politica de aviaţie externă.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite