Află cât costă să-ţi încalţi maşina de iarnă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mecanicul Radu Luța le recomandă clienților săi să schimbe la timp anvelopele
Mecanicul Radu Luța le recomandă clienților săi să schimbe la timp anvelopele

Şoferii trebuie să scoată în acest an din buzunar mai mult cu cel puţin 10% pentru a-şi pregăti autoturismele de sezonul rece. Mai au la dispoziţie două săptămâni. De anul trecut, echiparea automobilelor cu anvelope de iarnă este obligatorie de la 1 decembrie.

Cauciucuri pe rafturi, pe jos, peste tot. Vânzătorii şi-au scos marfa chiar şi pe marginea drumurilor. Răcirea vremii s-ar părea că ar trebui să le îngroaşe pungile. Comercianţii de anvelope se plâng însă că au vânzări mai proaste ca în 2010. „Unii şoferi şi-au echipat automobilele de anul trecut, alţii îşi cumpără pneuri second hand, care sunt mult mai ieftine", explică Ion Rotari, vânzător la o companie de producere şi comercializare a anvelopelor. Nici mecanicii de la vulcanizări nu se laudă deocamdată cu o avalanşă de clienţi. Radu Luţa, specializat în montarea pneurilor, recunoaşte că toamna aceasta nu-i merge ca pe roate.

„Anul trecut majoritatea şoferilor au venit la vulcanizare abia când au dat primii fulgi şi au trebuit să stea ore în şir la rând. Acum lucrăm mai lejer, căci e cald afară. Dacă va trebui, vom lucre până noaptea, dar şi în zilele de odihnă", spune bărbatul. Legea îi obligă pe conducătorii auto să utilizeze doar cauciucuri de iarnă de la 1 decembrie şi până la 1 martie.Neechiparea corespunzătoare, în afară de faptul că pune viaţa şoferilor în pericol, mai presupune şi amenzi de 100-200 de lei. Anul trecut, agenţii de circulaţie au întocmit 390 de procese-verbale pentru astfel de încălcări. Dana Andronic, ofiţer de presă la Poliţia Rutieră, susţine că în Moldova nu există un act unic ce ar stabili caracteristicile cauciucurilor de iarnă. „Pneurile de iarnă au iscripţionate pe partea laterală literele „M+S" sau imaginea unui fulg", a menţionat Andronic.

LANŢURI ANTIDERAPANTE PENTRU CAMIOANE
Igor Belinschi, mecanic la un service auto din Capitală, le explică şoferilor începători de ce este neapărat nevoie săşi schimbe anvelopele în perioada rece. „Cauciucurile de iarnă îşi menţin elasticitateala temperaturi joase, proprietate pe care nu o au cele de vară. În plus, desenul imprimat pe ele permite fixarea pezăpadă", spune meşterul. Unor şoferi pneurile li se par prea scumpe, cele mai ieftine pornind de la 1.000 de lei bucata. Aceştia fie cumpără cauciucuri second hand, fie îşi iau „încălţări" doar pentru roţile cu tracţiune. Specialiştii recomandă să fie schimbate toate anvelopele maşinii. Totodată, potrivit Regulamentului circulaţiei rutiere, autocamioanele şi autobuzele cu o greutate de peste 3.500 de kilograme trebuie să aibă cel puţin două pene pentru asigurarea staţionării, precum şi lanţuri antiderapante.

PEDEPSE BLÂNDE
Codul Contravenţional prevede amenzi de 100-200 de lei şi două puncte de penalizare pentru şoferii care nu şi-au echipat automobilele pentru iarnă. În România, pedeapsa e mai aspră - de circa 2.000-4.000 de lei moldoveneşti şi cel puţin nouă puncte de penalizare.

Citește și:

ATENȚIE ȘOFERI Mai multă lumină pe arterele rutiere ale Moldovei

Luăm de bun ceea ce aruncă străinii

Sărăcia îi face pe mulţi şoferi să caute anvelope second hand. Nu este soluţia cea mai bună, susţin specialiştii. „E riscant să-ţi echipezi automobilul cu anvelope vechi. Acestea ar putea avea termenul de exploatare expirat sau anumite defecte camuflate cu substanţe adezive. Să fim serioşi, nimeni nu aruncă pneurile bune", a spus Igor Belinschi, mecanic auto. Mulţi automobilişti, pentru a scăpa de grija de a trece pe la vulcanizare primăvara şi toamna, îşi cumpără anvelope „all sezon", care pot fi folosite tot anul. Acestea îmbină calităţile cauciucurilor de vară şi a celor de iarnă. „Însă nici chiar cele mai bune anvelope «all-season» nu vor oferi un nivel de aderenţă acceptabil, dacă vă deplasaţi cu o viteză prea mare, în condiţii de zăpadă sau gheaţă", avertizeaz Dana Andronic, ofiţer de presă la Poliţia Rutieră.

Acest tip de pneuri sunt destinate ţărilor cu o climă moderată, unde iarna temperaturile negative nu depăşesc maxima de -5 grade Celsius, iar vara aerul nu se încălzeşte mai mult de +35 de grade Celsius. Altfel, respectivele anvelope pierd din caracteristicile tehnice necesare într-un sezon sau altul. Poliţia Rutieră nu recomandă utilizarea acestor cauciucuri în condiţiile climaterice de care avem parte în Moldova, deoarece utilizarea lor pe parcursul întregului an duce la uzura rapidă.

Pneuri de iarnă mai scumpe cu 12%

Toamna aceasta s-au scumpit nu doar carburanţii, ci şi cauciucurile. Ion Rotari, vânzător la o companie internaţională de producere şi comercializare a anvelopelor, ne-a explicat că acestea s-au scumpit în toată lumea, nu doar în Moldova, motivul fiind creşterea preţurilor la materia primă, în special a cauciucului natural, folosit la fabricarea pneurilor. „Pentru mine anvelopele noi sunt prea scumpe, mai ales că am o maşină veche de 21 de ani. Voi cumpăra cauciucuri second hand, căci sunt de două ori mai ieftine", a spus Vasile Căldare, şofer. Preţurile anvelopelor noi pornesc de la 700 de lei şi pot ajunge chiar şi la 8.000 de lei pneul, în funcţie de mărime şi de marcă. Cele mai ieftine sunt cauciucurile R13, cel mai puţin solicitate. La mare căutare sunt penurile R15, R14, R15. Reduceri la anvelope se fac doar în timpul verii, dar acestea nu sunt de maxim 10%.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite