Accizele i-au pus pe jar pe automobilişti. Vânzătorii de mașini la mâna a doua se grăbesc să aducă în țară cât mai multe automobile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cumpărătorii se târguiesc mult chiar și acum când mașinile încă nu s-au scumpit
Cumpărătorii se târguiesc mult chiar și acum când mașinile încă nu s-au scumpit

Vestea că autoturismele se vor scumpi de la anul în medie cu 10% a umplut piaţa auto de lângă Pruncul cu potenţiali cumpărători.Vânzătorii se plâng însă că nu obţin venituri mari, fiindcă moldovenii se orientează spre maşini ieftine.

Duminică, piaţa de automobile second hand de lângă Chişinău semăna cu un muşuroi de albine. Doi poliţişti redirecţionau maşinile ca să descongestioneze traficul în preajmă. Coloana de autovehicule prinse în ambuteiaj se întindea pe o lungime de doi kilometri. Cu aşa aglomeraţie s-ar părea că vânzările merg strună. Vânzătorii se plâng însă că acestea nu se compară cu ce a fost acum şase-şapte ani. La piaţă, subiectul principal de discuţii este intenţia autorităţilor de a majora accizele la importul de automobile. Comercianţii de maşini vechi susţin că au urmărit cu sufletul la gură dezbaterea din Guvern pe proiectul de lege care va impune accize mai mari cu circa 50%.

Vitalie Răileanu este importator privat. De cinci ani aduce maşini din Germania. „Import câte una. După ce o vând, mă duc după alta. Mă orientez spre autoturisme second hand, în valoare de 5-10 mii de euro, se vând mai uşor", spune bărbatul. Zilele trecute, a luat un credit de la bancă. A mai împrumutat bani şi de la rude, ca până la sfârşitul anului să importe cinci maşini. „Dacă reuşesc, le-aş putea vinde un pic mai ieftin decât va fi preţul de piaţă în 2012", a explicat bărbatul. Ministerul Finanţelor, care a iniţiat modificările legislative, motivează prin faptul că astfel vor fi acumulate fonduri suplimentare în buget şi va fi protejat mediul. Ultima majorare a accizelor, până la 3,5 euro pe centimetru cub, a avut loc în aprilie, fiind vizate autovehiculele diesel cu o capacitate a motorului mai mare de 2.500 de centimetri cubi şi la cele cu motor pe benzină cu capacitatea mai mare de 3.000 de centimetri cubi.
Guvernanţii mai propun ca persoanele fizice care au intrat în Moldova cu un autoturism mai vechi de şapte ani, cu numere străine, şi l-a vândut nu vor mai avea dreptul să aducă un alt mijloc de transport timp de un an. O soluţie ar fi ca omul să scoată autoturismul din ţară la fiecare trei luni.

CUM ESTE FENTAT BUGETUL
Anatol Panciu, importator privat, spune că mai bine de un an se plimbă prin Moldova cu o maşină înmatriculată în Anglia. Mărturiseşte că la început ieşea din ţară la fiecare patru luni. Mai târziu a găsit o persoană care, contra unei sume de 50 de euro, „rezolvă" această problemă fără ca Anatol să piardă timpul pe drumuri. „Am putea găsi cumpărător înainte de a pleca peste hotare. Acesta ne-ar aştepta la vamă şi ar face imediat actele pe numele său. De cele mai multe ori însă, trebuie să stăm la piaţă chiar şi câteva luni pentru a vinde", precizează Anatol Panciu. Importatorul crede că modificările se fac pentru a elimina de pe piaţă persoanele fizice care îşi câştigă existenţa din această activitate.

Andrei Tabuică, expert auto, susţine că majorarea accizelor va influenţa negativ piaţa auto din Moldova, care nu şi-a revenit din criza începută în 2008. „Volumul total al vânzărilor de maşini la mâna a doua a scăzut. Acum suntem la nivelul anului 2006. În 2011 s-a simţit o înviorare care, din păcate, se va menţine doar până la sfârşitul anului", prognozează specialistul.Potrivit lui, din aprilie, de când au fost majorate accizele la importul maşinilor cu capacitatea cilindrică a motorului mai mare de 2.500 de centimetri cubi, nicio persoană privată n-a importat un astfel de automobil. „E păcat. Majoritatea au motoare diesel care sunt economice şi ecologice", a adăugat Andrei Tabuică.

Importul de maşini de lux nu va fi afectat

Intenţia autorităţilor de a majora accizele la automobilele cu motoare mici, indiferent de faptul că sunt vechi sau noi, va stimula piaţa neagră, susţin companiile importatoare.„În condiţiile în care mai mult de jumătate din piaţa auto se află în umbră, inovaţiile fiscale nu au cum să o scoată la suprafaţă", susţine Igor Şcerbinschi, vicepreşedintele companiei „DAAC-Hermes". În opinia lui, ar fi necesară o majorare graduală a accizelor, în funcţie de vârsta autoturismelor importate. „Nu este secret faptul că o maşină de 5-7 ani, mai ales cu un motor puternic, dăunează mediului mai mult decât una nouă, care corespunde normelor de poluare Euro 3 sau Euro 4", a precizat Şcerbinschi.

„Am solicitat autorităţilor să nu mărească accizele la automobilele cu o capacitate a motorului între 1.000 şi 2.000 de centimetri cubi. Şi asta pentru a încuraja oamenii să cumpere maşini mici, care dăunează mai puţin mediului. Or, practica demonstrează că majorarea accizelor influenţează mai puţin vânzările de maşini scumpe", a mai spus managerul. Datele oficiale arată că, după ce au crescut accizele la automobilele cu motoare puternice, importurile au avut o scădere de scurtă durată. Ulterior, numărul maşinilor de lux cu motoare puternice aduse în ţară a revenit la cota obişnuită.

Majorări de 47-67% la accizele pentru automobile

Confruntate cu necesitatea de acumula mai mulţi bani la buget, autorităţile intenţionează ca de la 1 ianuarie 2012 să majoreze accizele la autoturisme cu motoare mai slabe. Astfel, la maşinile cu capacitatea motorului mai mică de 1.000 de centimetri cubi şi de 1.500-2.000 de centimetri cubi acciza va creşte cu 47%, iar la cele cu motor de 1.000-1.500 centimetri cubi creşterea va fi de 67%. În schimb, la maşinile cu motoare puternice acciza va rămâne neschimbată. Modificările ar urma să aducă în 2012 o creştere cu 70 de milioane de lei, până la 520 de milioane de lei, a veniturilor acumulate la buget de la aplicarea accizei la importul automobilelor. Anul trecut, la buget s-au acumulat doar 391 de milioane de lei, în scădere cu 12,3% faţă de 2009. De asemenea, va avea loc şi rebalansarea mărimilor cotelor taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Moldova.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite