Un cetăţean român câştigă împotriva guvernului român: Curtea de Justiţie a UE desfiinţează taxa de poluare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene de la Luxemburg a desfiinţat taxa pe poluare din România, a cărei ultimă formă fusese stabilită în 2008 şi amendată în 2009. Judecătorii au decis joi că taxa este contrară Tratatului de Funcţionare a Uniunii Europene (TFUE).


Judecătorii au precizat că un stat membru nu poate să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulație a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeași vechime și aceeași uzură de pe piața națională.


Curtea s-a pronunţat în legătură cu întrebătile puse de Tribunalul Gorj, sesizat de cetăţeanul român Iulian Nisipeanu. "Domnul Nisipeanu a înmatriculat în România un autovehicul de ocazie cumpărat în Germania. Acest vehicul figurează printre vehiculele din categoria M1, are o capacitate cilindrică de 1 597 cm3 și respectă, având în vedere emisiile pe care le produce, norma de poluare Euro 2. Acesta fusese înmatriculat în Germania în anul 1997. În vederea înmatriculării în România a vehiculului menționat, domnul Nisipeanu a plătit, la 1 februarie 2010, suma de 4 431 de lei ca taxă pe poluare în temeiul OUG nr. 50/2008, conform unei decizii emise de autoritatea competentă. Ulterior, acesta a solicitat să i se restituie respectiva sumă. Împotriva refuzului de a se da curs cererii sale, domnul Nisipeanu a introdus o acțiune la Tribunalul Gorj, prin care a solicitat ca pârâtele din acțiunea principală să fie obligate să îi restituie suma menționată. În susținerea acțiunii sale, acesta a invocat faptul că taxa în cauză este incompatibilă cu articolul 110 din TFUE", se afirmă în hotărârea Curţii.

În aceste condiții, Tribunalul Gorj a hotărât să suspende judecarea cauzei , adresând Curţii mai multe întrebări preliminare.


În răspunsul formulat, Curtea a precizat că, din punct de vedere formal, regimul de impozitare în cauză nu face deosebire nici între autovehicule, în funcție de proveniența lor, nici între proprietarii acestor vehicule, în funcție de cetățenia sau naționalitatea lor. Cu toate acestea, un impozit intern poate fi indirect discriminatoriu din cauza efectelor sale (Curtea cere să se examineze neutralitatea taxei în cauză, în special între vehiculele de ocazie importate și vehiculele de ocazie similare care au fost înmatriculate pe teritoriul național anterior intrării în vigoare a acestei taxe.


Curtea constată că autovehiculele de ocazie importate și caracterizate printr o vechime și o uzură importante sunt supuse, în continuare unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piață, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piața națională a vehiculelor de ocazie nu sunt în niciun fel grevate de o astfel de sarcină fiscală.


Judecătorii recunosc faptul că, în România, circulă vehicule deosebit de poluante, precum cele care corespund normelor Euro 1 și Euro 2 și care au o capacitate cilindrică mare. Curtea admite faptul că veniturile generate de Taxa de poluare pot fi folosite pentru finanțarea unor proiecte de mediu. O astfel de taxare este perfect posibilă, cu condiţia de a nu favoriza piața națională a vehiculelor de ocazie în detrimentul punerii în circulație a vehiculelor de ocazie importate și ar fi, în plus, conformă principiului poluatorul plătește .


Curtea declară că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit prin OUG nr. 50/2008. Judecătorii precizează că, în apărarea sa, guvernul român s a limitat în esență la menționarea numărului mare de cereri de rambursare a taxei percepute, care s ar ridica la aproximativ 40 000, și să facă referire la criza economică de care este afectată România.


Or, Curtea constată că, în lipsa unor date precise care să permită să se concluzioneze că economia românească riscă să fie serios afectată de repercusiunile prezentei hotărâri, condiția privind existența unor perturbări grave nu poate fi considerată stabilită.

Europa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite