VIDEO Calitatea aerului din România, la judecată europeană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană a avertizat astăzi România că nu respectă normele europene de poluare a aerului, sau se află în infrigement față de cotele UE de calitate a aerului. Următorul pas va fi Curtea Europeană de Justiție.

Conform procedurii, Comisia a trimis astăzi un "aviz motivat" României pentru încălcarea dreptului comunitar. Autoritățile române au la dispoziție două luni pentru a întocmi un plan de remediere a situației. În absenţa unui răspuns "satisfăcător", Comisia poate trimite România în judecată la Curtea Europeană de Justiţie.

Legislația europeană impune statelor membre să limiteze expunerea cetățenilor la micile particule din aer cunoscute sub numele de PM10. În România, 17 zone depășesc limitele PM10.

Periculos pentru sănătate

"Autoritățile române se află deja la a doua avertizare și au cerut și o "scutire", însă am considerat că măsurile luate până acum nu au fost satisfăcătoare," a spus Joe Hannon, purtătorul de cuvânt al comisarului pentru mediu Janez Potočnik.

"Suntem îngrijorați pentru sănătatea oamenilor, pentru că aceste particule pot fi foarte dăunătoare. România nu este, însă, singura care nu respectă normele UE de poluare a aerului. Este o problemă europeană, douăzeci de state membre se află în infrigement momentan, însă asta nu scuză nimic," a mai spus Hannon pentru Adevărul Europa.

Nu este doar o "problemă europeană"

Conform Fundaţiei Europeane Pulmonare, costurile pentru îngrijirea bolilor de plămâni se ridică la 102 miliarde de euro pe an pe toată suprafața EU și deci, 118 de euro de persoană pe an, echivalentul la aproape 5 milioane de RON.

"Întârzierea guvernului în adoptarea unei legislații ferme este pur și simplu inacceptabilă - cetățenii români vor continua să plătească 486 de RON pe an din cauza poluării aerului, care duce la șubrezirea sănătății și prospecte de viitor nesigure," a declarat, pentru Adevărul Europa, lobby-istul de mediu al companiei londoneze E3G, Sanjeev Kumar.

"Poate că România nu este singurul caz de infrigement pe acest domeniu, însă celelalte state au luat deja măsuri pentru combaterea poluării cauzate de trafic. Mai sunt multe de făcut în toate statele, însă mesajul pentru România e clar: este în interesul coeziunii sociale şi economice să investească în îmbunătăţirea calităţii aerului în orașe. Altfel, cetăţenii ei vor continua să piardă beneficiile care reies din investiţiile în reducerea poluării, spre deosebire de alți cetățeni ai UE, care se vor bucura de efectele unor noi măsuri," a mai spus Kumar. 

Comisia Europeană: România are nevoie de legislație nouă

"Nu ține de competența CE să decidă modul în care statele membre își îndeplinesc obligaţiile pe care le-au semnat la aderarea la UE. Însă respectarea acestor obligaţii este foarte importantă din cauza impactului negativ pe care particule fine îl au asupra sănătăţii oamenilor. Dacă România nu abordează cauzele acestei poluări populația este cea care va plăti scump," a spus Hannon.

România are nevoie de legislație care să reducă în mod eficient producerea acestor particule fine, cum ar fi legi care să limiteze traficul auto, care în multe state rămâne încă o "provocare", conform Comisiei.

"Unele obiceiuri trebuie să se schimbe. Dar, din nou, Comisia nu poate impune măsuri specifice pentru statele membre. Ele singure trebuie să ia măsuri corespunzătoare şi să le pună în aplicare," a mai spus Hannon.

Ce măsuri se pot lua

S-ar putea introduce limite pentru noxele emise de mașini sau zone "trafic-free" - fără trafic. "România ar trebui să se uite la celelate state membre care au luat măsuri pentru un aer mai curat, cum ar fi Suedia sau Irlanda, ținând cont, binențeles, de densitatea populației și nivelul de dezvoltare al infrastructurii din România," a mai spus Hannon.

Londra, capitala Angliei, în ciuda faptului că este suprapopulată și foarte vizitată are deja zone unde traficul de mașini este redus prin lege. De asemenea, mai multe state UE din centrul și vestul Europei au impus zone cu poluare redusă, care sunt închise traficului de mașini permanent pentru a îmbunătăți calitatea aerului. Printre statele care au luat deja astfel de măsuri se numără Italia, Anglia, Danemarca, Olanda, Germania, Spania, Ungaria și Republica Cehă. Statele din Europa de est, inclusiv România și Bulgaria nu au încă astfel de programe.

Limita acceptată de UE

Limita anuală de concentrare (40 μg/m3), precum si cea de zi (50 μg/m3 nu trebuie să fie depăşită mai mult de 35 de ori într-un an.

Particule din aer (PM10), sunt prezente în principal în emisiile poluante din industrie, trafic şi încălzirea locuinţelor. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii acestea pot cauza astm, probleme cardiovasculare, cancer pulmonar şi moarte prematură.

Următorul pas, judecata

Și Belgia a fost astăzi acuzată de infringement, iar în cazul ei, deoarece nu s-a conformat avizului motivat al Comisiei, a fost trimisă la Curtea de Justiție a UE. Acesta ar fi următorul pas și pentru România, care a amânat până acum adoptarea unor măsuri suficient de ferme pentru a îndrepta situația. Momentan, șase state se află deja în proces în fața Curții de Justiție a UE, și anume Cipru, Spania, Italia, Portugalia, Suedia și Slovenia.

De la introducerea legislației europene care stabilea limite pentru particulele din aer, în 2005, statele membre au avut la dispoziție șase ani pentru a se conforma cerințelor UE. Termenul-limită pentru toate țările este iunie 2010. 

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite