Unde găsim cele mai ieftine maşini din UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preţurile maşinilor noi au scăzut în ultimul an în Bulgaria cu 13%, de circa şase ori mai mult decât în România. În majoritatea statelor UE autoturismele noi se vând mai ieftin. Diferenţele de preţ dintre ţara cu cele mai scumpe maşini şi cea cu cele mai ieftine au fost consistente şi au depăşit, pentru anumite mărci, 40%. 

Cele mai ieftine maşini noi puteau fi cumpărate anul trecut din Slovacia unde scăderea a fost de 17% şi din Bulgaria (13%). În România, scăderea a fost de 2,3%, foarte aproape de media din UE, arată cel mai recent raport al Comisiei Europene. Potrivit acestuia, preţurile reale ale serviciilor de reparaţie şi întreţinere, care crescuseră constant de zece ani, peste nivelul inflaţiei, au rămas la aceleaşi valori în cursul lui 2010.

Cele mai bune preţuri la maşinile noi le-au obţinut cei care au făcut achiziţii din străinătate. Astfel, diferenţa dintre un autoturism VW Polo între ţara unde e cel mai scump şi ţara unde e cel mai ieftin este de 34,4%. În cazul unui Peugeot 207, diferenţa este de aproape 37%. Acestea au fost, alături de Renault Clio, Fiat Grande Punto şi Ford Fiesta, cele mai bine vândute mărci de maşini în UE, la categoria lor, în cursul anului trecut. Cea mai mare diferenţă de preţ s-a înregistrat la Fiat Grande Punto şi a ajuns la aproape 45%. La categoria „grea", diferenţele pentru preţurile la Mercedes C, Audi A4 sau BMW 320 D, au fost între 8 şi maxim 17%. În general, diferenţele de preţ pentru autoturisme între statele membre au scăzut, potrivit comparaţiilor dintre preţurile de catalog de la producători. În statele din zona euro, indicatorul diferenţelor de preţ a rămas însă neschimbat.

Concurenţa a dus preţul în jos

Comisia Europeană pune aceste ieftiniri pe seama concurenţei din rândul producătorilor de autovehicule. „Mă bucură să constat că, în Europa, consumatorii continuă să beneficieze de concurenţa existentă pe pieţele de vânzare a automobilelor noi şi de o scădere semnificativă a preţurilor în termeni reali. Faptul că diferenţele de preţ între statele membre au continuat să scadă este un indicator pozitiv al concurenţei transfrontaliere. De asemenea, sunt încântat să observ că, pentru prima dată în ultimul deceniu, preţurile reale la nivelul UE ale serviciilor de reparaţie şi întreţinere au încetat să crească, semn că sectorul a înţeles noile reguli ale jocului", a declarat Joaquín Almunia, vicepreşedinte al Comisiei Europene, responsabil de politica în materie de concurenţă.

Ce s-a întâmplat în România

În România, potrivit raportului Comisiei Europene, preţurile de consum au crescut cu 7% în 2010.  Preţurile nominale ale maşinilor noi au crescut cu 4,7%, iar preţul real al automobilelor a scăzut cu 2,3%. În 24 de ţări ale Uniunii Europene s-a înregistrat o scădere a preţurilor reale la automobile. Preţurile au rămas stabile în alte două ţări, în Italia şi în Malta, dar au crescut în Portugalia (cu 2,6%). În cazul Portugaliei, cumpărătorii beneficiaseră în anul precedent de o scădere a preţurilor reale ale automobilelor de 6,7%, mai mare decât media UE.

Înmatricularea în altă ţară, un coşmar

Una dintre problemele nerezolvate ale maşinilor cumpărate în altă ţară este înmatricularea lor în statul de rezidenţă al proprietarului. Statele membre impun în acest moment ca maşinile să fie înregistrate prin intermediul autorităţilor locale şi în conformitate cu normele naţionale, aplicate într-o manieră lipsită de coordonare în întreaga UE. Astfel, cetăţenii europeni au multe probleme atunci când achiziţionează un automobil într-un stat membru şi îl transferă în altă ţară a UE. Cei afectaţi de normele actuale sunt: cetăţenii care vor să se mute şi au maşina deja înmatriculată într-un stat membru, companiile care folosesc autovehicule înregistrate în alte state membre, firmele de vânzare second hand de autovehicule în alte state membre, cele de leasing şi autoînchiriere. În luna mai a acestui an, comisarul pentru Industrie şi Antreprenoriat, Antonio Tajani, a anunţat că vrea să schimbe aceste proceduri. Comisia a anunţat o consultare publică pe această temă şi urmează să pregătească un regulament. Singura veste bună în cazul maşinilor cumpărate în leasing  este că producătorii recunosc asigurările maşinilor în orice stat membru, astfel că proprietarul autoturismului beneficiază de serviciile din contract la orice service autorizat din UE.

Slovacia - cea mai ieftină, Franţa-cea mai scumpă

Scăderea preţurilor reale la maşinile noi a fost consistentă în Slovacia (17,4%), în Bulgaria (13,5%), în Slovenia (11,6%) şi în Republica Cehă (9%).  În Polonia, preţurile au scăzut cu 5,6%. În ceea ce priveste pieţele mari, preţurile reale au scăzut cel mai mult în Marea Britanie (3,7%), în timp ce în Germania, Spania şi Franţa reducerile de preţuri au fost mici (1,9%, 1,6% si, respectiv, 0,9%).

2,3% a fost procentul cu care a scăzut preţul maşinilor în România, în 2010, foarte aproape de media din UE.

Vezi pe forbes.ro cum sunt descrise cele mai tari aplicaţii pentru maşina ta

Vezi si o galerie foto cu unele din cele mai tari aplicaţii pentru maşina ta

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite