UE propune legi pentru a întări „piaţa unică“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

'Un patent european de invenţie unic, un program comun de credite pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi reguli comune pentru shoppingul online sunt câteva dintre proiectele Comisiei Europene. Bruxelles-ul a lansat un set de 12 propuneri legislative pe care speră ca statele membre să le aprobe până la sfârşitul anului viitor.

Piaţa unică a fost un scut valoros pentru Uniunea Europeană pe timp de criză, dar  efectele recesiunii încă lovesc: aproape 10% din populaţia activă a Europei nu are loc de muncă, arată Comisia. „Propunerea noastră oferă un răspuns coerent la problemele încă nerezolvate ale pieţei unice, pentru un model de creştere durabilă", a declarat comisarul european pentru Piaţa internă şi servicii, Michel Barnier. Comisia invită statele membre şi Parlamentul European să-şi însuşească planul de acţiune şi să adopte cele douăsprezece acţiunicheie până în 2012.  Bruxelles-ul speră să creeze astfel o adevărată piaţă continentală, pentru 500 de milioane de consumatori, care să facă faţă concurenţei pieţei asiatice şi celei a SUA.

Finanţare pentru IMM-uri

Una dintre propuneri vizează accesul la finanţare pentru IMM-uri, care e considerat  o pârghie esenţială pentru cele peste 20 de milioane de întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) din UE care, lipsite de fonduri, au dificultăţi la angajarea de personal, lansarea de noi produse sau consolidarea infrastructurii. Comisia apreciază că e nevoie de un statut comun al fondurilor de capital de risc, care să permită ca cele înfiinţate într-un stat membru să poată investi în orice alt stat membru.

Mobilitatea angajaţilor pe piaţa unică face obiectul unei alte propuneri legislative a Comisiei. În 2009, aproximativ 5,8 milioane de europeni lucrau într-un alt stat membru, ceea ce reprezintă 2,5% din populaţia activă a Uniunii. O mobilitate mai mare a lucrătorilor calificaţi ar permite economiei europene să devină mai competitivă. Pentru a îndepărta obstacolele juridice care continuă să îi împiedice pe europeni să muncească acolo unde doresc, Comisia vrea să simplifice regulile de recunoaştere a calificărilor profesionale şi să crească încrederea dintre statele membre. Pentru a întări coeziunea socială în Europa, Comisia a elaborat şi o propunere legislativă ce vizează îmbunătăţirea aplicării directivei privind „detaşarea lucrătorilor", pentru a preveni şi sancţiona orice abuz sau deturnare a regulilor. 

Brevete europene, în 2013

A treia propunere se referă la proprietatea intelectuală, considerată de Comisie  la fel de importantă ca şi materiile prime sau baza industrială. Întreprinderile europene îi dedică între 44% şi 75% din resursele de care dispun. Comisia  vrea să introducă brevetele unitare de invenţie. Planul a fost deja aprobat de 25 din cele 27 de state membre, iar primele brevete europene ar urma să fie emise în 2013.

Este una dintre cele mai vechi "dureri de cap" ale companiilor care îşi desfăşoară activitatea în UE, deoarece înregistrarea unui patent în toate cele 27 de ţări costă peste 30.000 de euro. Două treimi din sumă reprezintă costul traducerilor. Comisia vrea să rezolve problema lingvistică prin înfiinţarea unui singur birou de patentare, la München, care va elibera patente în trei limbi: franceză, engleză şi germană. Nemulţumite de alegere, Spania şi Italia nu sunt de acord cu propunerea. Comisia spune că planul va permite reducerea costului de înregistrare a brevetelor la numai 1.800 de euro. 

Protecţia consumatorilor

O altă propunere se referă la sectorul serviciilor, unde gradul de ocupare a forţei de muncă a crescut cu 2% pe an, faţă de 1% pe ansamblul economiei. Pentru a accentua acest avantaj, Comisia propune revizuirea legislaţiei privind sistemul european de standardizare care va fi extins şi la servicii. Pentru a întări încrederea consumatorilor în piaţa unică, e nevoie ca drepturile lor să fie garantate.

Comisia propune ca diferendele să fie soluţionate repede, ieftin şi prin căi de recurs extrajudiciare, ­printr-un sistem comun european de protecţie a consumatorilor. Un alt domeniu de interes îl reprezintă transporturile, energia şi comunicaţiile electronice, considerate "coloana vertebrală" a pieţei unice. Infrastructura performantă favorizează libera circulaţie rapid şi ieftin atât pentru cetăţeni, cât şi pentru afaceri. Comisia propune o serie de măsuri legislative pentru  proiectele strategice de interes european.

Piaţă unică digitală

Este nevoie de mai multă încredere în tranzacţiile electronice pentru dezvoltarea unei pieţe unice digitale de care să poată profita din plin cetăţenii, întreprinderile şi administraţiile, consideră Bruxelles-ul. Europa are nevoie de legislaţie care să asigure recunoaşterea reciprocă a identificării şi autentificării electronice pe întregul său teritoriu, precum şi de o revizuire a Directivei privind semnătura electronică. În domeniul fiscal, Bruxelles-ul a propus revizuirea directivei privind impozitarea energiei. Comisia consideră că actualele reglementări nu mai corespund nici realităţilor pieţei unice a secolului XXI, nici mizelor dezvoltării durabile, deoarece nu încurajează suficient practicile care economisesc energia sau respectă mediul.

„Plan ambiţios"

„Piaţa unică este chiar esen­ţa UE. E un proiect permanent", a declarat pentru "Wall Street Journal" Jacques Pelkmans, profesor la College of Europe din Bruges (Belgia). El spune că, deşi au fost realizate mari proiecte, precum taxele de import comune şi călătoriile fără paşaport, întotdeauna e posibilă depăşirea altor bariere. "Chiar şi în SUA sau în Elveţia, oamenii se enervează că piaţa unică nu e chiar aşa de unică precum ar vrea ei", a spus el, adăugând că lista de proiecte prezentată de Comisie este "cel mai ambiţios plan de întărire a pieţei comune din ultimul deceniu".

23 de milioane de şomeri există la ora actuală în UE, potrivit datelor prezentate de Comisia Europeană.

Mobilitatea angajaţilor

Pentru a îndepărta obstacolele juridice care continuă să îi împiedice pe europeni să muncească acolo unde doresc, Comisia vrea să simplifice regulile de recunoaştere a calificărilor profesionale şi să crească încrederea dintre statele membre. Bruxelles-ul crede că o mobilitate mai mare a lucrătorilor calificaţi ar face economia europeană mai competitivă.

Idee controversată

Comisia sugerează o taxă minimă de 20 de euro pe tona metrică de CO2 emis, pentru benzină, motorină, gaze naturale şi cărbune, începând din 2013. Propune, de asemenea, creşterea treptată a taxei pe conţinutul energetic al motorinei pentru a o aduce la acelaşi nivel cu cea a benzinei, până în 2018. Producătorii de automobile şi guvernele ţărilor unde se află fabricile sunt deja revoltaţi de noua taxă pe carbon. "Nu e nici în interesul cetăţenilor, nici al industriei automobilistice, al furnizorilor sau al mediului", a declarat ministrul german al Economiei, Rainer Brüderle, citat de "Wall Street Journal".

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite