Marea conectare a Europei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bugetul pentru transporturi al programului „Conectarea Europei“  este de 31,7 miliarde de euro
Bugetul pentru transporturi al programului „Conectarea Europei“ este de 31,7 miliarde de euro

Comisia Europeană are un plan de 50 de miliarde de euro prin care să finanţeze reţele de transport, energie şi telecomunicaţii între ţările UE, tot mai zgârcite cu investiţiile pe timp de criză.

Planul „Conectarea Europei" constă într-un  proiect de interconectare a reţelelor de infrastructură. UE încearcă să atragă investiţii publice şi private cu implicarea  Băncii de Investiţii Europene (BEI). Propunerea Comisiei vine în contextul discuţiilor privind următorul cadru bugetar al UE, pentru perioada 2014-2020, negocieri destul de încete, din cauza faptului că statele membre au devenit din ce în ce mai zgârcite cu banii pentru bugetul UE, în condiţiile în care acestea îşi micşorează bugetele naţionale pentru a face faţă crizei datoriilor suverane. „În actualele bugete nu există o marjă de manevră fiscală în statele membre, deci trebuie să exploatăm această posibilitate la nivel european. Acesta este un proiect inovator, care implică Banca de Investiţii Europene şi sectorul privat", a declarat ieri preşedintele CE, Jose Manuel Barroso.

Bugetele naţionale nu mai au fonduri

„Statele membre au adoptat o poziţie de „juste retour" (n.n. profit maxim) în privinţa bugetului UE", explică analiştii organizaţiei de experţi European Policy Centre (EPC), din Bruxelles. Acestea cer practic să primească înapoi fiecare euro investit în bugetul UE.  Bugetul UE trebuie să fie conectat cu bugetele naţionale şi să se concentreze pe proiectele pe care guvernele naţionale nu-şi permit să le finanţeze singure, ci doar printr-o cooperare cu restul UE, mai spun experţii EPC.

Proiectul „Conectarea Europei" este un bun exemplu de investiţie paneuropeană care ar fi primită cu mai multă uşurinţă de către toate statele membre, consideră experţii. „Conceptul va fi acceptat fără nicio problemă. Cine s-ar opune conectării între drumurile europene şi cine s-ar opune creării unei reţele interconectate de energie sau gaz, care le-ar permite să importe şi să exporte resurse mult mai uşor?", apreciază unul dintre eurodeputaţii români.

CE speră ca planul pentru Conectarea Europei să fie introdus înainte de 2014, printr-un program-pilot, pentru a stimula „creşterea economică şi crearea de locuri de muncă". „Lansăm această iniţiativă cu o fază-pilot pentru că aceste proiecte în materie de creştere nu pot să ne aştepte până in 2014", ne-a declarat sursa citată.

Fiecare milion trebuie să mai atragă 25

Este nevoie însă de atragerea unor fonduri de 230 de milioane de euro.  În faza-pilot, Comisia are în plan să finalizeze proiectele deja începute, precum tunelul Brenner-Base, dintre Italia şi Austria. În privinţa României, Comisia vrea ca Bucureştiul, Constanţa şi Timişoara să fie în viitor noduri în reţeaua paneuropeană de transport rutier. Comisarii europeni pentru Transport, Energie şi Agendă digitală vor lucra împreună pentru a investi banii în planul „Conectarea Europei". Aceştia vor avea un buget de 31,7 miliarde de euro pentru transport, 9,1 miliarde pentru energie şi 9,2 miliarde pentru telecomunicaţii.

Comisarul pentru Transport, Siim Kallas, susţine că, prin investiţii naţionale şi private, fiecare milion de euro al UE trebuie să atragă alte cinci de la guvernele naţionale şi încă 20 de la sectorul privat.  Comisia speră, de asemenea, ca cele nouă miliarde de euro investite în telecomunicaţii să atragă investiţii publice şi private în valoare de peste 100 miliarde de euro.

În ceea ce priveşte proiectele de reţele energetice, acestora li se alocă 9,2 miliarde de euro, deşi în următorii zece ani ar fi nevoie de aproximativ 200 de miliarde pentru construcţia conductelor de gaze şi a reţelelor de electricitate. Această diferenţă se aşteaptă să fie acoperită prin atragerea de investiţii publice şi private.

BEI va analiza proiectele

Banca Europeană de Investiţii (BEI) va fi cea care va selecta, împreună cu CE, proiectele, folosindu-şi experienţa şi expertiza. BEI va realiza analize financiare, o evaluare a costurilor de creditare şi va asigura o monitorizare derulării proiectelor. „Există un interes masiv din partea investitorilor privaţi şi cred ca acesta va duce la rezultate concrete", a spus comisarul pentru Afaceri monetare, Olli Rehn. Propunerea CE trebuie acum să fie aprobată de Parlamentul European şi de Consiliu. „Sper că şi ei vor înţelege cât de mult avem nevoie de acest proiect şi îl vor aproba cât mai repede", a spus Barroso.

Noduri rutiere

În faza-pilot, Comisia are în plan să finalizeze proiectele deja începute, precum tunelul Brenner-Base, dintre Italia şi Austria. În privinţa României, Comisia vrea ca Bucureştiul, Constanţa şi Timişoara să fie în viitor noduri în reţeaua paneuropeană de transport rutier.

230 de milioane de euro este valoarea investiţiilor publice şi private pe care UE încearcă să le atragă, în plus, pentru acest proiect.

Europa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite