Bilete de avion mai scumpe: companiile aeriene sunt obligate să-și reducă nivelul de poluare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Biletele de avion ar putea deveni mai scumpe cu între 2 și 12 euro
Biletele de avion ar putea deveni mai scumpe cu între 2 și 12 euro

Aviația va fi taxată pentru poluare începând cu anul 2012. Comisia Europeană a publicat astăzi punctele de referință pe baza cărora companiile de aeronave își pot calcula nivelul de emisii CO2 permis în fiecare an. Prețul biletelor de avion ar putea crește de la 2 la 12 euro per călătorie lungă (transatlantică).

Peste 900 de operatori de aeronave vor putea intra în schema certificatelor de poluare într-o încercare numită de experți ca fiind "un pas înainte spre un transport aerian mult mai sustenabil, mai puțin dăunator mediului, dar mai scump".

Certificatele de poluare sunt deja impuse diferitelor industrii precum prelucrarea oțelului sau companiile energetice, pentru a limita nivelul de poluare pe care acestea îl produc. Ele trebuie să nu depășească o limită de poluare stabilită la nivel UE. În cazul în care acestea poluează sub limita stabilită, ele primesc la începutul fiecărui certificate de emisii CO2, pe care le pot folosi pentru anii următori sau pe care le pot vinde cu aproximativ 10-15 euro per certificat. Amenda pentru companiile care nu respectă limita de emisii CO2 este de aproximativ 100 de euro per certificat - iar aceastea ar fi nevoite să cumpere în fiecare an certificate pentru a-și acoperi nivelul de poluare.

Ultimul pas

Singura măsură rămasă în schema de reducere a poluării din sectorul aviației era să se anunțe modul în care companiile de aeronave își pot calcula eficiența privind emisiile CO2. Comisia Europeană a publicat astăzi nivelul de referință pe baza căruia se vor aloca certificatele de poluare. Mai exact, cei 900 de operatori de aeronave vor primi, în 2012, 0,6797 de certificate per 1000 de tone-kilometru, urmând ca această cifră să scadă la 0,6422 în 2013-2020. În 2012, aceștia vor primi gratuit 85% din cotele alocate pentru aviație, iar în 2013-202 proporția va fi de 82%.

Operatorii care consumă mai puține certificate (sub 85%, respectiv 82%) pot folosi cele rămase pentru a-și îmbunătăți aeronavele și a le face mai eficiente sau pot păstra certificatele de poluare pentru anii următori.

Legea europeană se află în forma sa finală, după ce a fost aprobată de Parlament și Consiliu în 2008. Anul 2012 urmează să fie un an "istoric" pentru industria aeronautică, fiind pentru prima dată când aceasta ar fi taxată pentru nivelul de poluare emis de avioane, spun experții.

Avioanele au scăpat până acum de reguli

"Companiile de aeronave au scăpat până acum de reguli, nu au plătit nici măcar TVA pentru kerosenul folosit. Acesta este un efort istoric al UE. Va obliga companiile să cumpere avioane mai eficiente, care ar reduce semnificativ impactul asupra mediului înconjurător," a declarat, pentru Adevărul Europa, Sanjeev Kumar, lobbyist specializat pe probleme de mediu de la compania din Bruxelles E3G.

"Este în interesul nostru să avem legislație care să ne oblige să folosim avioanele mai eficient, mai ales pentru că prețul petrolului va deveni din ce în ce mai scump," a mai spus Sanjeev.

Țările non-EU, precum China, SUA, India critică noua legislație UE și spun că un astfel de pas poate fi luat doar la nivel global și nu numai UE. "SUA nu poate însă să ne critice că introducem legislație unilateral, pentru că au făcut acest lucru de mult ori, chiar recent," a mai spus Sanjeev.

Se scumpesc biletele de avion

Prețul biletelor de avion ar putea crește din 2012 cu aproximativ 2 euro per călătorie lungă, în cazul în care costurile cotelor nu vor fi transferate pasagerului. În cazul în care acestea vor fi transferate pasagerului, prețul biletului ar putea crește cu aproximativ 12 euro. Această lege ar afecta numai zborurile frecvente, atât cele de pe teritoriul UE, cât și care doar au ca punct de destinație sau plecare un stat membru al UE.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite