27 de sisteme fiscale într-unul singur?
0Comisia Europeană a prezentat un proiect privind un sistem comun de calculare a bazei fiscale a societăţilor care îşi desfăşoară activitatea în UE. Europa nu poate concura cu SUA sau China dacă are 27 de sisteme de taxare diferite pentru firme, susţine Bruxellesul.
Comisia apreciază că, din cauza ratelor şi modului diferit de calcul a impozitului pe profit, piaţa unică se confruntă cu obstacole serioase. Companiile care au filiale în străinătate trebuie să respecte până la 27 de seturi de reguli diferite pentru calcularea bazei lor fiscale şi trebuie să lucreze cu tot atâtea administraţii fiscale. În plus, se confruntă cu un sistem extrem de complex de stabilire a modului de impozitare a tranzacţiilor intra-grup (preţurile de transfer) şi nu-şi pot compensa pierderile suferite într-un stat membru prin profiturile realizate într-un alt stat UE. Prin urmare, susţine CE, societăţile mai mari se confruntă cu costuri şi complicaţii enorme, în timp ce societăţile mai mici sunt adesea total incapabile să se extindă în interiorul UE.
Declaraţie fiscală unică
Sistemul bazei fiscale consolidate comune ar elimina aceste probleme, susţine Algirdas Šemeta, comisarul pentru Impozitare şi uniune vamală, audit şi antifraudă. Sistemul propus ar oferi firmelor un set unic de reguli de calculare a bazei fiscale. Societăţile vor trimite apoi o declaraţie fiscală consolidată unică unei singure administraţii pentru întreaga activitate desfăşurată pe teritoriul UE. Pe baza acestei declaraţii fiscale unice, statele membre vor fi autorizate să-şi impoziteze cota-parte în funcţie de propria lor rată a impozitului pe profit. "Baza comună va duce la economii de până la un miliard de euro în fiecare an pentru firme în ceea ce priveşte costurile.
Companiile care vor încerca să se extindă în UE îşi vor reduce şi ele costurile cu un miliard de euro dacă aplică acest sistem", a declarat comisarul Šemeta. El susţine că baza comună nu înseamnă o armonizare a ratelor impozitelor pentru companii. "Aceste rate sunt o problemă care ţine de suveranitatea naţională. Fiecare stat membru ia decizia în acest sens, dar UE are nevoie de o abordare comună pentru economiile sale.
Reticenţe ale unor ţări membre
Unele state membre nu doresc însă reducerea bazei de impozitare şi nici creşterea impozitelor. Irlanda se teme că o astfel de măsură precum cea propusă ieri de Comisia Europeană ar determina-o să-şi modifice impozitul pentru companii, considerat unul foarte mic în UE, şi ar putea pierde investiţii şi locuri de muncă. Germania şi Franţa susţin însă sistemul propus de comisie tocmai pentru că apreciază că impozitele mici ale Irlandei ar face concurenţă neloială.
Presa internaţională a relatat faptul că, în afara Spaniei, Belgiei şi Franţei, toată lumea ar avea de pierdut de pe urma aplicării acestui sistem. În acest moment, cele mai mari rate ale impozitului pe profit sunt în Belgia (33.99%), Franţa (33%), Germania (impozit progresiv 15% la care se adaugă o altă cotă între 14,3 şi 17,5%) şi Luxembourg (28,59%). Cele mai mici taxe sunt în Bulgaria, Ungaria şi Cipru (10%) şi în Irlanda (12,5%). România este undeva la mijloc cu taxa unică de 16%. Propunerea comisiei prevede ca baza comună de impozitare să fie opţională pentru companii, dar nu şi pentru statele membre.
"Suntem în concurenţă cu alte pieţe, precum SUA sau China, care au reguli comune şi avem un dezavantaj competitiv în faţa acestor ţări."
Algirdas Šemeta
comisarul pentru Impozitare