De 8 ani, pentru victimele accidentelor de circulatie nu s-a platit nici un leu din fondul de asigurari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Presedintele BAAR, administratorul fondurilor, ne-a replicat iritat: "Nu va spun cati bani sunt si nici unde sunt. Nu vreau eu sa va spun!" * Suma in discutie ar putea fi de cateva miliarde bune de lei

De opt ani victimele accidentelor de circulatie auto soldate cu vatamari corporale sau decese au dreptul la despagubiri, conform Legii 136/1995, privind asigurarile si reasigurarile. De fapt, nimeni nu a vazut vreodata vreun leut, si asta din cauza ca Fondul de protectie a victimelor strazii nu a functionat niciodata. Legea 136, prin care s-a infiintat acest fond, are o deficienta "de conjunctie" sesizata, de altfel, de mult timp, inclusiv de catre cei in masura sa o indrepte. Mai exact, in art. 61 se spune ca "in vederea protejarii victimelor accidentelor de circulatie auto, soldate cu vatamari corporale sau decese, in care autorul a ramas neidentificat si autovehiculul este neasigurat, se constituie Fondul de protectie a victimelor strazii." Asadar, trebuie indeplinite, simultan, doua conditii: autorul accidentului trebuie sa fie neidentificat si, in acelasi timp, autovehiculul sa fie neasigurat, ceea ce este practic imposibil. In cazul in care autorul accidentului este neidentificat, cum se poate sti daca autovehiculul este asigurat? In textul legii, in loc de conjunctia "sau" a aparut "si", facand astfel inoperant fondul. "Comisia de Supraveghere a Asigurarilor doreste deblocarea si functionarea acestui fond. In prezent, in Parlament exista un proiect care modifica Legea 136/1995 si care va corecta formularea respectiva", ne-au declarat reprezentantii CSA. Fondul este administrat de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule (BAAR) si este alimentat de companiile de asigurare autorizate sa practice RCA, care platesc la acest fond o cota de 0,05% din volumul de prime brute incasate pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA). Din pacate, de la presedintele BAAR, Liviu Stoicescu, ne-a fost imposibil sa aflam suma exacta care s-a strans si unde sunt depozitati acesti banii. "Nu este o informatie de interes public. Nu va spun cati bani sunt si nici unde sunt. Nu vreau eu sa va spun. Eu va intreb pe dumneavoastra ce faceti cu banii acasa?", a replicat, vizibil iritat, presedintele BAAR. "La fond s-au strans pana in prezent cateva sute de milioane de lei. Probabil ca abia incepand de anul viitor acest fond va deveni operational", ne-a declarat Nicolae Crisan, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor. Insa, avand in vedere ca firmele de asigurari varsa la Fondul de protectie a victimelor strazii o cota de 0,05% din volumul de prime brute incasate pentru RCA (aproximativ 11.818 miliarde lei in ultimii opt ani), dintr-un calcul estimativ rezulta ca suma care s-ar fi putut strange in aceasta perioada este de circa 5,9 miliarde lei. Suma la care se adauga, bineinteles, castigurile din dobanzile bancare, in cazul in care acesti bani au fost depusi intr-o banca. In ce priveste utilizarea efectiva a acestui fond, mai e de asteptat, in conditiile in care, numai in anul 2003 au avut loc 281 de accidente cu autor neidentificat, potrivit informatiilor furnizate de Politie. Pentru ca, dupa aprobarea proiectului care modifica "greseala" din Legea 136/1995, CSA va trebui sa elaboreze alte norme pentru a reglementa mecanismul de functionare a acestui fond. "Este posibil sa creasca sumele care se vor strange in acest fond, dupa ce si normele vor fi finalizate", a mai precizat presedintele CSA. In concluzie, de opt ani, nepasarea si indolenta sefilor unor institutii lasa victimele accidentelor de circulatie fara despagubirile la care au dreptul din punct de vedere legal.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite