O româncă face haine ecologice în America

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zoica Matei trăieşte acum în Statele Unite. Ea creează haine transsezoniere care nu se demodează odată cu trecerea timpului. Ea spune că, în felul acesta, oamenii nu mai sunt nevoiţi

Zoica Matei trăieşte acum în Statele Unite. Ea creează haine transsezoniere care nu se demodează odată cu trecerea timpului.

Ea spune că, în felul acesta, oamenii nu mai sunt nevoiţi să cumpere mereu îmbrăcăminte.

Astfel sunt reduse emisiile de dioxid de carbon rezultate în urma procesului de fabricare a vestimentaţiei. În plus, hainele transsezoniere pe care le creează sunt prietenoase cu mediul înconjurător.

Acestea sunt făcute din materiale organice, sunt vopsite cu culori naturale, iar bluzele sunt albite cu peroxid de hidrogen, o alternativă biodegradabilă.

Articolele au un design simplu şi pun accentul pe detaliu, astfel încât ele pot fi purtate cu orice ocazie: la serviciu, pe stradă, dar şi seara, în oraş, la cină. Hainele sunt vândute doar pe internet.

Zoica Matei, originară din Craiova, îmbină moda cu ecologia prin promovarea vestimentaţiei transsezoniere şi a mişcării "slow fashion". Ea creează îmbrăcăminte din materiale organice

Moda se schimbă de la un anotimp la altul. Oamenii cumpără haine pentru a le îmbrăca doar de câteva ori înainte de a le abandona. Românca vrea să schimbe tendinţa.

"Fast fashion" a caracterizat moda ani la rând. Tendinţele în materie de vestimentaţie se schimbă de la un sezon la altul, înainte ca hainele abia cumpărate să fie purtate de prea multe ori. Marile magazine schimbă colecţiile şi de patru ori pe an. Bluza cumpărată iarna trecută nu mai este în trend anul acesta. Se poartă alte culori, altă croială, alte accesorii. Numai în Marea Britanie, la fiecare secundă sunt vândute trei perechi de blugi.

La final de sezon, lichidările de stoc atrag în magazine mii de oameni care cumpără haine doar pentru că sunt foarte ieftine. Totuşi, "fast fashion" presupune un consum imens de chimicale şi de energie şi foarte multe emisii de dioxid de carbon. În plus, hainele vândute anual produc mari cantităţi de deşeuri.

"Slow fashion" înseamnă calitate

Există însă un remediu la tendinţa care merge pe repede înainte: "slow fashion", mişcare ce pune accentul pe calitate şi nu pe cantitate. "Slow fashion" presupune crearea de haine transsezoniere care nu se demodează odată cu trecerea timpului şi, în plus, sunt prietenoase cu mediul înconjurător.

Îmbrăcămintea care se înscrie în mişcarea "slow fashion" este făcută din materiale organice sau reciclate, cu limitarea pe cât posibil a chimicalelor în procesul de fabricare. "Slow fashion nu înseamnă doar a răspunde unor trenduri, ci este o mentalitate care presupune cumpărarea de haine care se menţin în vogă şi după trecerea mai multor anotimpuri", a spus Adam Smith, directorul executiv al magazinului online Adili, specializat pe vânzarea de îmbrăcăminte ecologică.

Hainele sunt făcute din materiale organice

Zoica Matei, o româncă din Craiova, care trăieşte acum în Statele Unite, creează haine transsezoniere de aproximativ un an şi jumătate. Articolele sale rezistă trecerii oricărui val al modei. "Confecţionez haine transsezoniere. Acest tip de vestimentaţie nu se demodează odată cu trecerea timpului. Nu trebuie deci să cumperi foarte multe articole de îmbrăcăminte. În felul acesta, reducem emisiile de dioxid de carbon", a spus Zoica Matei.

Hainele sunt făcute din materiale organice, sunt vopsite cu culori naturale, iar bluzele sunt albite cu peroxid de hidrogen, o alternativă biodegradabilă. Articolele au un design simplu şi pun accentul pe detaliu, astfel încât ele pot fi purtate cu orice ocazie: la serviciu, pe stradă, dar şi seara, în oraş, la cină.

"Am început cu pânza pentru că aceasta nu are nevoie de multe chimicale în procesul de producţie. Mă inspir din natură. Multe dintre articole au un aspect tradiţional şi conţin detalii feminine", a adăugat Zoica.

Cum a început totul?

Zoica Matei a croit prima rochie la vârsta de 13 ani, când a şi început pasiunea ei pentru vestimentaţie. Pentru că în România nu exista o şcoală de modă, ea a urmat cursurile unei facultăţi specializate pe un domeniu la fel de drag ei, mediul înconjurător. În tot acest timp se ocupa de modă pentru propria plăcere.

Ajunsă în Statele Unite, a obţinut o diplomă de designer vestimentar la o universitate din Atlanta. La un moment dat, s-a hotărât să creeze haine care să reflecte atât atracţia ei pentru modă şi stil, cât şi pentru mediul înconjurător.

"A devenit din ce în ce mai important să ne angajăm în practici sustenabile, pe care suntem datori să le susţinem prin intermediul preocupărilor noastre, prin produsele pe care le vindem şi prin stilul de viaţă pe care îl promovăm", a precizat Zoica Matei.

Se poartă bumbacul organic

Din ce în ce mai multe magazine comercializează haine pe a căror etichetă scrie "bumbac organic 100%". În felul acesta, companiile producătoare de vestimentaţie, printre care Zara, BSB sau H&M, se înscriu în lupta pentru protejarea mediului înconjurător. Bumbacul organic este crescut în condiţii speciale, pentru limitarea impactului asupra mediului.

Industria modei poluează

Obişnuinţa de a schimba foarte repede garderoba a devenit un subiect stringent la nivel mondial. Ecodesignerul Kate Flecher consideră că nevoia artificială de a cumpăra constant haine este un simptom al unei probleme mult mai mari legate de fericire şi de identitate. Kate Flecher,la fel ca şi Zoica Matei,au însă o soluţie: "slow fashion".

Ca şi predecesorul său, "slow food", "slow fashion" pune accentul pe calitate. Industria modei este acuzată că poluează foarte mult prin procesul de fabricare a fibrelor, a hainelor şi ca urmare a transportului hainelor pe distanţe foarte lungi, pe întreg globul.

"Piaţa verde este în plină expansiune, nu mai reprezintă în niciun caz o nişă. Am urmat această cale în ideea că pot sprijini astfel eforturile sustenabile. Am vrut să arăt că moda poate fi pe cât de frumoasă pe atât de sustenabilă", a mai spus Zoica Matei.

Verdele a început să fie noul "negru" în modă

În ceea ce priveşte vestimentaţia, moda vine şi pleacă, dar "verdele" va dura, după cum au apreciat designerii prezenţi la festivalul de modă de la New York de săptămâna trecută, conform Reuters.

"Consumatorii au început să graviteze în jurul companiilor cărora le pasă de mediul înconjurător. Aici nu mai este vorba de o nişă sau de un trend", a apreciat Ellen Maguire, purtătoare de cuvânt la Aveda, companie care comercializează produse cosmetice. Hainele prietenoase cu mediul se înscriu deja într-un "megatrend", a spus Margaret Jacob, reprezentant al Invista, care deţine Lycra, fibră sintetică folosită la confecţionarea articolelor de îmbrăcăminte pentru a le spori rezistenţa.

Concentrarea pe latura ecologică şi pe materiale reciclabile este într-adevăr în vogă. Totuşi, mulţi designeri spun că nimic nu va fi de durată până când industria nu va stabili standarde specifice în materie. În plus, "nimic nu va dura până când consumatorul nu va crede cu tărie că materialele <> le vor îmbunătăţi considerabil viaţa", după cum a spus Susan Scafidi, profesor la Universitatea de modă din Fordham, citată de Reuters.

Pe de altă parte, chiar şi designerii adepţi ai curentului "verde" ştiu că moda sustenabilă se va extinde doar atunci când marile staruri ale lumii vor începe să poarte haine ecologice.

Chiar şi cei mai mari designeri vestimentari au recunoscut că este nevoie de o nouă mentalitate care să caracterizeze moda actuală. "În ceea ce priveşte îmbrăcămintea, dacă tot trebuie să alegem ceva, mai bine facem economie şi alegem ceva de calitate", a spus Vivienne Westwood.

Confecţionez haine transsezoniere care nu se demodează
Zoica Matei, designer

Consumatorii au început să graviteze în jurul companiilor cărora le pasă de mediul înconjurător
Ellen Maguire, purtătoare de cuvânt "Aveda"

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite