VIDEO Ce descoperiri ştiinţifice ar putea aduce anul 2011

Identificarea aşa-numitei Particule a lui Dumnezeu, confirmarea existenţei unei planete asemănătoare Terrei în afara Sistemului Solar, înţelegerea amănunţită a creierului şi chiar descoperirea "celui de-al patrulea domeniu al vieţii", format din organisme "aproximativ vii", sunt doar câteva dintre posibilele descoperiri revoluţionare care ar putea marca anul 2011.

Oamenii de ştiinţă au depus eforturi remarcabile în 2010 pentru a descoperi elementele care au scăpat, până în prezent, cunoaşterii umane. Rodul muncii lor ar putea ajunge la maturitate în 2011, când este preconizată rezolvarea multor necunoscute stiinţifice, relatează LiveScience.

Particula lui Dumnezeu

Printre aceste necunoscute se numără şi bosonul lui Higgs, supranumit Particula lui Dumnezeu. Acesta constă într-o particulă subatomică a cărei identificare ar putea explica motivul pentru care toate celelalte particule au masă, prezentând astfel o importanţă crucială în fizica general acceptată. Deşi căutarea Particulei lui Dumnezeu a început încă din 1964, aceasta nu a fost detectată până în prezent.

Descoperirea bosonului lui Higgs este şi ţinta principală a Marelui Accelerator (CERN) de la Geneva (Elveţia), cel mai mare experiment ştiinţific al lumii. Potrivit LiveScience, Christoph Rembser, fizician în cadrul CERN, a precizat că mai e doar un pas până la identificarea particulei subatomice care le scapă de decenii întregi. Vezi VIDEO aici

"Al patrulea domeniu al vieţii" şi organismele " aproximativ vii"

Urmează descoperirea celui de-al patrulea domeniu al vieţii, pe care oamenii de ştiinţă îl leagă de virusuri - particulele submicroscopice (invizibile la microscopul optic) care, deşi conţin un număr dat de gene (ca toate celelalte organisme), nu sunt de fapt "vii". Recent, au fost identificaţi doi astfel de agenţi: virusul CroV şi Mimivirusul.

Senzaţionalul în descoperire constă în mărimea genomurilor celor două organisme: CroV are 730.000 de perechi de gene (de două ori mai multe decât genele virusurilor "comune"), iar Mimivirusul are 1.200.000 de perechi de gene.

Potrivit lucrării de doctorat a cercetătorului Matthias Fischer, din cadrul Universităţii din British Columbia, din ce în ce mai multe "virusuri-gigant" vor deveni cunoscute lumii ştiinţifice, dezvăluind astfel "al patrulea domeniu al vieţii".

Cum ne definesc genele

Dacă noutăţile în genetică au impresionat, mai întâi, prin număr, se aşteaptă ca ele să surprindă şi prin alte caracteristici. Strânsa legătură dintre gene şi comportament a devenit o certitudine acceptată la nivel internaţional. Cercetătorii au identificat gene "vinovate" pentru impulsivitate, promiscuitate, dar şi pentru liberalismul, manifestate prin comportamentul uman.

Vezi VIDEO aici despre cum este justificată infidelitatea între parteneri prin gena promiscuităţii

Bineînţeles, nimeni nu susţine că o singură genă ar putea determina un individ să acţioneze violent sau să voteze cu un anume candidat la alegeri. Dar ansamblul acestora şi interacţiunea lor cu mediul înconjurător definesc şi conturează comportamentul uman.

Scopul urmărit? Să se descopere felul în care sunt modificate genele prin experienţele oamenilor, dar şi cum este influenţat genomul unui individ în funcţie de comportamentul social şi alegerile părinţilor săi biologici. Identificarea acestor legături ar putea dezvolta tratamente şi abordari mai eficiente asupra unor afecţiuni precum depresia, schizofrenia sau autismul.

Confirmarea existenţei unei exo-planete de tipul Terrei

Multe vârfuri ale astronomiei susţin că au descoperit planete din afara Sistemului Solar al Terrei care prezintă aceleaşi caracteristici cu Pământul. O astfel de exo-planetă este Gliese 581g, una din cele şase corpuri cereşti care orbitează o stea din constelaţia Libra, conform astronomului Steven Vogt, din cadrul Universităţii din California (Santa Cruz, SUA), citat de LiveScience. Totuşi, un grup de cercetători ai Observatorului din Geneva (Elveţia) au analizat teoria lui Vogt, dar nu au descoperit semne care să confirme existenţa planetei Gliese 581g, care ar putea susţine forme de viaţă.

Corpul ceresc indicat de Vogt nu este singurul despre care se spune că ar semăna Terrei. "În ultimele decenii, numărul cunoscut al planetelor din afara Sistemului Solar a sărit la câteva sute, aşadar nu suntem departe de descoperirea unei precum Pământul", au notat într-o publicaţie de specialitate astronomul Gregory Laughlin (Universitatea din California, SUA) şi biologul Samuel Arbesman (Şcoala de Medicină a Universităţii Harvard, SUA).

"Preconizăm că descoperirea unei planete de tipul Terrei va fi anunţată în prima jumătate a anului 2011, cel mai probabil în luna mai", au precizat cei doi cercetători, potrivit LiveScience. Vezi VIDEO aici

"Cumpăr satelit" pentru acces liber la internet

Pentru unii oameni, internetul se înscrie deja în cotidianul banal al vieţii, dar sunt miliarde de persoane pe glob private de cel mai puternic instrument al secolului 21. Acest fapt l-a determinat pe Kosta Grammatis, inginer şi fondator al organizaţiei A Human Right, să organizeze o licitaţie pentru cumpărarea unui satelit care să se deplaseze pe orbita globului şi să permită accesul liber la internet în ţările mai slab dezvoltate, unde reţeaua WorldWideWeb rămâne un lux greu tangibil.

El vrea să adune donaţii în valoare de 150.000 de dolari prin site-ul buythissatellite.org, astfel încât să pună bazele unui plan de afaceri, a cărei ţintă este Terrestar-1, satelit al unei companii care a falimentat în octombrie 2010. Ideea lui s-ar putea concretiza anul acesta dacă reuşeste să coopteze sponsori puternici, precum Google, facilitând astfel accesul la internet în regiunile defavorizate ale globului.

Vezi VIDEO aici cu planul lui Grammatis de la cumpăra un satelit

Elucidarea misterelor creierului uman

În 2011 sunt aşteptate şi revoluţii în medicină, mai cu seamă, în ceea ce priveşte neuro-tehnologia. Fundaţia X Prize a pus la bătaie mai multe premii, fiecare în valoare de zece milioane de dolari, pentru a impulsiona spiritul inovator al tinerilor cercetători. Sistemul nervos uman este cel care prezintă cele mai curioase enigme, iar elucidarea multora dintre ele este programată pentru 2011.

Printre noutăţile remarcabile aşteptate anul acesta, în medicină, se numără recuperarea completă a pacienţilor care au suferit fracturi ale coloanei vertebrale, dezvoltarea unor tratamente virtuale care să permită vindecarea bolnavului prin conectarea creierului acestuia la un computer, dar şi soluţii de combatere a maladiei degenerative Alzheimer.

De la animale la oameni şi viceversa

Comportamentul uman nu este singurul scrutat în 2011. Interesul crescut al cercetătorilor privind modul de organizare socială a grupurilor de animale a generat descoperiri şi în ceea ce priveşte comportamentul acestora. Observaţiile din domeniu scot la iveală că şi mamiferele învaţă unele de la altele, "cultura" lor având o evoluţie asemănătoare celei umane.

Anul acesta, doi oameni de ştiinţă din New York, Diana Reiss de la Hunter College şi Ofer Tchernichovski de la City College, vor demonstra cum învaţă delfinii să fluiere, favorizând astfel comunicarea şi interacţiunea socială. Cei doi cercetători au pus la cale un experiment care permite unui grup de delfini de la Delfinariul Naţional din Baltimore (SUA) să interacţioneze cu un "touch-screen" proiectat pe peretele bazinului, atunci când recunosc fluieratul altor mamifere.

"O ştiinţă interesantă este cea a utilizării modelelor oferite de animale pentru a ne înţelege pe noi, înşine, şi să descoperim dacă există o legătură neîntreruptă, evolutivă, între ele", a precizat Tchernichovski pentru LiveScience.

Societate