România rămâne încă un an corijentă la ora de ecologie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autorităţile din domeniile mediului şi al educaţiei n-au ajuns nici în 2009 la un consens în ceea ce priveşte introducerea manualelor de ecologie în şcoli. Primele discuţii pe acest subiect au avut loc în urmă cu cinci ani.Inspectorii şcolari spun că elevii învaţă noţiuni de protecţia mediului, dar numai în clasele cu profilul Biologie şi Geografie sau doar la decizia fiecărei şcoli.

CITEŞTE ŞI:

Braşov: Decoraţi-vă casa cu mobilă ecologică!

Pentru orice copil bine-crescut, să arunce o hârtie la coşul de gunoi este o obişnuinţă. Educaţia ecologică înseamnă însă mult mai mult de-atât. Elevii şi liceenii ar trebui să aibă idee despre cât de poluat este mediulîn care trăiesc, despre ce alimente ar trebui să consume sau despre cum trebuie să conserve biodiversitatea în ariile protejate şi nu numai.

Asimiliarea noţiunilor de acest gen duce la schimbarea mentalităţilor şi, implicit, a atitudinilor. Iar aşa cum o copil este învăţat să citească, el ar putea foarte bine să deprindă de mic şi un comportament responsabil faţă de mediul înconjurător.

LECŢIA DE MEDIU, la latitudinea profesorului

În prezent, programa de învăţământ a unei şcoli se împarte în trei: trunchiul de ore comun, stabilit la nivelul Guvernului, orele stabilite la nivel locală, în funcţie de planurile de dezvoltare a fiecărei regiuni, şi orele stabilite de conducerea fiecărei şcoli.

Astfel, introducerea Ecologiei ca materie opţională într-o şcoală ar trebui să  rămână la latitudinea fiecărui director, dar numai dacă Ministerul Educaţiei aprobă manualele necesare. Iar potrivit ministrului Mediului, Ecaterina Andronescu, anul acesta nu s-a realizat nicio licitaţie pentru manualele de ecologie.

Fostul preşedinte al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM), Mihail Fâcă, a spus că anul acesta, reprezentanţii Ministerului Mediului şi cei din Ministerul Educaţiei nu s-au mai întâlnit să pună problema ecologiei în şcoli.

"Nu s-a reluat în discuţie ideea de a introduce în aria curriculară o materie, poate nu obligatorie la început, care să deschidă ochii copiiilor spre ecologie, mai ales că în multe oraşe, în multe licee mari din ţară, există cercuri cu orientare ecologică şi care chiar au o activitate destul de puternică", susţine Fâcă.

Aşa cum religia este discutată la nivelul şcolilor, el crede că la fel ar trebui să fie discutată şi ecologia, deoarece aceasta trebuie să facă parte din educaţia pentru viaţă.

Iniţiativa unor cursuri verzi, doar o amintire

„Prin anii 2004-2005 s-a pus prima oară problema introducerii Ecologiei ca materie opţională în gimnaziu. Prin 2007 s-a discutat din nou pe această temă, pe vremea fostului ministru al Mediului, Attila Korodi, dar de atunci nu s-a mai auzit nimic.


Şcolile şi liceele însă au din ce în ce mai multe acţiuni eco, în parteneriat cu Agenţiile Regionale şi Locale pentru Protecţia Mediului", spune Manuela Udroiu, purtător de cuvânt în cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM). Ea subliniază totuşi că studiile de ecologie ar completa foarte bine activităţile practice în acest sens.

În opinia lui Nicolae Găldean, decanul Facultăţii de Ecologie din cadrul Universităţii Ecologice Bucureşti, este foarte important ca fiecare copil să ştie care este locul său în natură.

„Eu pun problema în felul următor: în contextul producerii unor  fenomene globale în natură, dacă noi nu avem o abordare ecologică, nu putem acţiona pentru protejarea mediului. Copiii trebuie să fie educaţi pentru a lua deciziile bune în acest sens, mai ales că România are atâtea hibe! Apele, solurile, biodiversitatea, toate sunt domenii despre care elevii trebuie să afle cum pot fi corect gospodărite şi conservate", a mai spus Găldean.

"La fel cum religia este discutată la nivelul şcolilor, aşa ar trebui să fie discutată şi ecologia, deoarece aceasta trebuie să facă parte din educaţia pentru viaţă."
Mihail Fâcă
fost preşedinte al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului

"Despre ape sau biodiversitate, elevii trebuie să afle cum pot fi corect gospodărite şi conservate."
Nicolae Găldean
specialist de mediu

„Ar trebui să devină materie obligatorie"

Inspector şcolar de specialitate în domeniul Geografie, Cătălina Şerban susţine că, în alte ţări din UE, ecologia are un ecou mult mai mare în învăţământ: „Introducerea unei legi prin care ecologia să devină materie obligatorie ar fi un mare pas pentru învăţământul din România. Trebuie să începem demersurile alături de autorităţi şi de societatea civilă, pentru o propunere de lege."

Potrivit profesoarei de biologie Elena Fraseniuc, din Deva, dacă ecologia nu va fi introdusă obligatoriu în şcoli, România riscă să rămână repetentă la cea mai importantă lecţie a realităţii contemporane.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite