Electricitatea, viitorul transportului urban

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ca să scape de taxele percepute de administraţiile locale pentru reducerea aglomeraţiei din centrul marilor oraşe, tot mai mulţi oameni îşi convertesc automobilele, transformându-le în vehicule nepoluante. Primăriile multor oraşe ale lumii au introdus taxe pentru automobilele care circulă prin centru. Maşinile electrice sunt scutite.

Taxele plătite de şoferii care vor să traverseze marile oraşe au fost considerate multă vreme doar soluţii temporare pentru a fluidiza traficul în orele de vârf. Cum însă, pe întreaga planetă, locuitorii de la sate au continuat să se mute în zonele urbane, s-au înmulţit localităţile în care nu se mai poate circula din cauza blocajelor. Ca atare, taxa de aglomeraţie tinde să se generalizeze.

Primăriile sunt tentate

Prima metropolă care a introdus o „taxă de centru“ a fost Singapore, unde circulaţia devenise imposibilă încă din 1975. La vremea aceea, deşi colectarea banilor se făcea greoi prin instalarea unor gherete pe marginea şoselelor, introducerea taxei a decongestionat oraşul, circulaţia în zona cu restricţii reducându-se cu 60%, iar poluarea, cu 50%.

Între timp, mijloacele de supraveghere video şi de încasare a banilor s-au îmbunătăţit, iar metoda taxării a devenit astăzi mai uşor de aplicat. Edilii sunt tentaţi să aplice taxele pentru că acestea aduc bani la bugetul local şi, cu ajutorul lor, oraşele îşi diversifică mijloacele de transport în comun nepoluante (metrou, tramvaie, troleibuze, autobuze pe hidrogen etc.). Roma a introdus taxa de centru în 2001, Londra în 2003, iar Stockholm în 2006.

În Europa, chiar şi unele oraşe mici, precum Durham (Anglia), Znojmo (Cehia), Riga (Letonia) sau Valletta (Malta), au adoptat o astfel de taxă şi, temporar, au decongestionat traficul. Dacă socotim din Japonia până în Chile şi Canada, în peste o mie de oraşe din întreaga lume, mai mari sau mai mici, s-a introdus deja „taxa de aglomeraţie“ (congestion charge).

Discriminarea trebuie evitată

În New York, Hong Kong sau Edinburgh, „taxa de centru“ a fost respinsă însă mai mult decât categoric din motive de „discriminare“. La Londra, de pildă, cine-şi permite să plătească opt lire sterline pe zi poate să treacă prin centru şi să polueze cât vrea. Ca atare, mulţi au intentat procese primăriei, obiectând că taxa este un mijloc de a goli străzile de săraci ca să aibă cei bogaţi pe unde să se plimbe.

Cum punctul de vedere este corect, pentru a menţine străzile goale s-a invocat poluarea. Ultima „modă“ în domeniul taxelor este, prin urmare, „taxa de poluare în centru“. În acest fel, delimitările marcate deja se menţin, iar cei care au maşini nepoluante nu plătesc nimic, indiferent dacă sunt bogaţi sau săraci.

Prin urmare, nu întâmplător, primăriile leagă tot mai des taxa de aglomeraţie cu problema poluării. În acest fel, interdicţia devine mai puţin discriminatorie şi e mai uşor de acceptat, iar aglomeraţia se reduce pentru că numărul celor care au maşini nepoluante e foarte mic.

Soluţie neaşteptată

Şoferii au decis însă că e mai ieftin să-şi bage singuri maşinile în priză! Entuziasmul celor care vor să renunţe la benzină este atât de mare încât au apărut deja vreo şapte manuale care te învaţă cum să-ţi transformi maşina poluantă într-un autovehicul electric. La un service-auto, transformarea costă aproximativ 6.000 de dolari.

Bugetarii britanici, în maşini eco

O nouă generaţie de maşini destinate serviciilor publice, în care intră dubiţele poştei, maşinile poliţiei şi chiar limuzinele ministeriale, vor fi achiziţionate de Guvernul de la Londra ca măsură de reducere imediată a poluării.

Ministrul schimbării climatice, Ed Miliband, are deja un autovehicul-hibrid, iar premierul Gordon Brown şi-a achiziţionat o maşină-sport electrică, Tesla Roadster. Măsura vizează însă schimbarea întregii „flote” de vehicule care circulă cu bani de la buget. Pachetul de măsuri, care include şi 30 de milioane pentru cercetare, va costa 150 de milioane de lire sterline.

Poşta Regală va primi dubiţe electrice, iar maşinile folosite de agenţiile de mediu, de Ministerul Mediului şi cele guvernamentale vor fi de asemenea electrice, chiar dacă vor circula cu maximum 90 de kilometri pe oră. Doar maşinile poliţiei vor fi hibride, pentru a putea atinge viteze maxime de 170 km/oră.   

Discuţia legată de viteză s-a tranşat în favoarea ecologiştilor. Deşi poliţia a cerut maşini mai rapide, guvernul a decis că infractorii de azi, fiind filmaţi pe străzi şi urmăriţi din satelit, pot fi capturaţi şi fără să fie nevoie să fie urmăriţi cu mijloacele
clasice. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite