Ecologia, în luptă cu profitul hotelierilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Distincţie recunoscută la nivel european, eticheta ecologică se acordă pentru produse şi servicii cu impact redus asupra mediului. "Floarea Europeană", cum mai este numită, certifică

Distincţie recunoscută la nivel european, eticheta ecologică se acordă pentru produse şi servicii cu impact redus asupra mediului.

"Floarea Europeană", cum mai este numită, certifică faptul că o unitate de cazare utilizează resurse regenerabile, dispune de un sistem de colectare a deşeurilor şi promovează comunicarea şi educaţia în domeniul protecţiei mediului.

Deşi a fost introdusă în România acum şase ani, succesul etichetei ecologice se limitează la un singur hotel de pe litoralul românesc.

Cel mai important factor care determină această situaţie este efortul financiar pe care ar trebui să îl facă hotelierii.

Deşi investiţia iniţială se recuperează în maximum cinci ani, hotelierii de pe litoralul românesc vor să cheltuiască puţin şi să aibă profituri cât mai mari.

Deşi ar putea îndeplini condiţiile pentru a fi etichetate ecologic, unităţile de cazare de pe litoralul românesc al Mării Negre se orientează către lux, turism de afaceri şi profit, ignorând criteriile "verzi". Un singur hotel - Saturn - a obţinut distincţia europeană pentru merite ecologice

Faptul că hotelierii români vor să cheltuiască puţin şi să aibă profituri mari face din eticheta ecologică o excepţie pentru litoralul Mării Negre.

Comisia Naţională pentru Acordarea Etichetei Ecologice a acordat etichetă ecologică hotelului Saturn din staţiunea cu acelaşi nume, după ce a constatat că sunt îndeplinite toate cele 37 de criterii obligatorii, precum şi alte 21 de criterii opţionale pentru acordarea etichetei ecologice pentru servicii de cazare turistică.

"A avea etichetă ecologică înseamnă că societatea care administrează hotelul, precum şi personalul acestuia se preocupă ca, pe lângă asigurarea confortului şi serviciilor specifice clasificării de cinci stele, să aibă şi o atitudine prietenoasă faţă de mediu.

Aceasta s-a transpus în principal prin măsuri care au vizat minimizarea cantităţii de deşeuri, reducerea consumurilor de utilităţi, achiziţionarea cu prioritate a produselor etichetate ecologic, selectarea furnizorilor pe criterii de mediu, precum şi alte măsuri menite să îmbunătăţească continuu performanţa de mediu.

Este important ca un hotel să posede o astfel de etichetă, pentru că ea este un garant al preocupării pentru o dezvoltare durabilă", a declarat Aurel Stan, managerul unităţii.

Efort financiar de cinci ani

Din fericire, pe litoralul românesc s-au făcut o serie de paşi în acest sens. Atât în Mangalia, cât şi în staţiunea Eforie Nord există câte un hotel, President, respectiv Europa, care ar putea îndeplini cu succes anumite cerinţe necesare etichetării ecologice. Din păcate, clasificarea celor două hoteluri amintite este de trei stele.
Motivul pentru care nu s-au pornit demersurile pentru etichetare este unul simplu.

Hotelierii vor să cheltuiască foarte puţin şi să obţină profituri cât mai mari, iar pentru a păstra eticheta ecologică este nevoie de un efort financiar susţinut de cel puţin cinci ani, care însă este recuperat în timp prin reciclare.

La talia hotelului Saturn se ridică însă o singură unitate de cazare de pe întreg litoralul românesc. Este vorba despre hotelul Vega din staţiunea Mamaia, redeschis la începutul lunii august a acestui an, după o investiţie costisitoare. Hotelul a fost amenajat pe principii feng-shui, iar dotările se ridică la cerinţele Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile pentru a primi o etichetă ecologică.

Lipsă de timp

Potrivit directorului Vega Turist (societatea care administrează hotelul de cinci stele din staţiunea Mamaia), Gelu Enciu, până în prezent nu au fost făcute demersurile pentru obţinerea etichetei, nu din lipsa fondurilor sau din dezinteres, ci din lipsă de timp.

În momentul de faţă, conducerea hotelului este preocupată de obţinerea unor certificări ISO, după care urmează eticheta ecologică, cu atât mai mult cu cât în momentul reamenajării s-a ţinut cont de faptul că pe viitor urmează să fie acordate servicii în concordanţă şi cu protecţia mediului.

Investiţia se recuperează rapid

Din punctul de vedere al turistului, Coteş spune că nu sunt dezavantaje la un hotel eco. Dacă o persoană vrea să lase la ea în cameră lumina aprinsă toată noaptea şi apa curgând la robinet, n-o reţine nimeni şi nici nu-i reproşează cineva ceva.

Când se deschide fereastra, se opreşte căldura sau aerul condiţionat, la vasul de la toaletă există un buton 1/2, curentul electric se opreşte automat la părăsirea camerei, la fel şi pe holuri, iar becurile sunt cu halogen.

Din prisma hotelierului, banii investiţi în automatizări se recuperează destul de repede prin diminuarea facturilor de apă, energie electrică, gaze. Nici preţurile nu diferă, întrucât există o compensaţie în ceea ce priveşte investiţia - banii vin din vânzarea deşeurilor de hârtie, PET, aluminiu.

Ecologie versus lux

Dacă la hotelul Saturn lumina se stinge imediat după ce turistul părăseşte o încăpere, iar robinetele de apă au senzori de declanşare la apropierea mâinii, la celelalte hoteluri consumul de energie electrică şi apă este dublu.

Şi preţurile la cazare diferă foarte tare la cele două hoteluri de aceeaşi categorie. Dacă la Saturn se pune accent pe ecologie, la hotelul Vega accentul este pus pe turismul de afaceri, pe confort şi lux, iar dacă se întâmplă să fie respectat şi mediul, cu atât mai bine.

Astfel, preţurile oficiale de cazare pentru hotelul Saturn sunt de 112 euro pentru o cameră dublă, 106 euro pentru o cameră single şi 225 de euro pentru un apartament, la fiecare adăugându-se 85 de lei/zi pentru pachetul all-inclusive. La hotelul Vega însă, cea mai ieftină cameră costă 900 de lei/zi şi se ajunge până la 1.600 de lei/pe zi pentru family room.

Condiţii de îndeplinit

Criteriile de acordare a etichetei ecologice europene, prevăzute la serviciile pentru cazare turistică, au ca scop reducerea consumului de apă, scăderea cantităţii de deşeuri generate şi favorizarea utilizării resurselor regenerabile şi a substanţelor mai puţin dăunătoare mediului.

De asemenea, trebuie promovate comunicarea şi educaţia în domeniul protecţiei mediului. Eticheta ecologică europeană pentru serviciile de cazare pentru turişti poate fi obţinută numai atunci când există: măsuri întreprinse pentru economisirea apei şi energiei, măsuri întreprinse pentru reducerea deşeurilor şi măsuri generale de ameliorare a mediului.

Sistemul de ecoetichetare promovează produsele care nu dăunează în niciun fel mediului înconjurător.
În România, în afară de hotelul Saturn, numai două firme au mai obţinut eticheta ecologică.
Este vorba despre o societate producătoare de saltele de pat şi o alta de textile.

Costuri duble, consum redus la jumătate

Achiziţionarea de produse ecologice (atât produsele de întreţinere şi igienă, consumabile, cât şi produsele alimentare oferite turiştilor) costă aproape dublu faţă de cele convenţionale.

La hotelul Vega, totul funcţionează pe bază de cartelă. În momentul în care este introdusă cartela magnetică în uşă, poate fi utilizat şi comutatorul de lumină sau apă. În momentul în care încăperea este părăsită, lumina se stinge automat.

Acelaşi principiu de funcţionare este valabil şi pentru apă. Aşadar, apa şi energia nu pot fi "uitate" deschise, iar consumul este vizibil limitat.

Preşedintele Asociaţiei Litoral, Corina Martin, spune că nu toate hotelurile pot obţine o astfel de etichetă, întrucât sunt anumite cerinţe de utilităţi de care nu s-a ţinut cont la construirea hotelului, iar o modificare a construcţiei ar fi foarte dificilă sau chiar imposibilă.

Potrivit preşedintelui Asociaţei Tinerilor pentru Excelenţă Constanţa, Dan Coteş, eco-etichetarea este voluntară. Pot fi şi alte hoteluri care să ofere servicii precum cele ale hotelurilor Saturn şi Vega, dar care nu au solicitat acordarea etichetei, probabil din necunoaştere sau pur şi simplu nu au acordat suficientă atenţie faptului că, prin dotările de care unităţile respective de cazare dispun, ar putea ajuta la conservarea ecosistemului.

"În principiu însă, la hotelul Saturn, auditul de verificare a confirmat că există colectare selectivă a deşeurilor, că există un program funcţional de management de mediu, că există acţuni pentru minimizarea consumurilor energetice şi de utilităţi", a mai spus Coteş, ceea ce nu s-a întâmplat la alte unităţi de cazare de pe litoral.

A avea etichetă ecologică înseamnă că societatea care administrează hotelul se preocupă să aibă şi o atitudine prietenoasă faţă de mediu
Aurel Stan, managerul hotelului Saturn

225 de euro reprezintă preţul de cazare pentru un apartament la hotelul cu etichetă ecologică

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite