Banul, mai important decât mediul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

 Primul criteriu pe care românii îl iau în calcul atunci când aleg un produs este preţul şi nu campania de mediu a firmei. Francezii preferă companiile responsabile . Mallurile lansează campanii ecologice pentru a-şi promova imaginea, dar şi pentru a educa publicul în spiritul protecţiei mediului.

Un copac în mărime naturală făcut din peturi şi o casă construită, de asemenea, din sticle de plastic atrag privirile celor care intră zilele acestea în Plaza România. Tot centrul comercial a fost împânzit de panouri imense care prezintă vizitatorilor informaţii cu privire la speciile ameninţate cu dispariţia, precum dropia sau sturionul.

 La etajul trei, exact în faţa cinematografului, se înalţă o „sculptură” din peturi, iar panourile descriu efectele pe care acumularea de dioxid de carbon în atmosferă le are asupra climei. În plus, există un punct unde clienţii centrului comercial pot face donaţii pentru împăduriri.

„Prin această campanie se doreşte tragerea unui semnal de alarmă asupra efectelor ireversibile ale schimbărilor climatice, precum şi dezvoltarea unei atitudini responsabile faţă de mediu”, a declarat Marilena Brînzan, director de relaţii publice la Anchor Group, care deţine Plaza România.

Unii oameni se opresc să citească mesajele, alţii trec nepăsători mai departe. Unii se arată chiar foarte preocupaţi de soarta mediului înconjurător, dând bani pentru plantarea de copaci. „Donaţiile cele mai mari se fac în weekend, când oamenii au mai mult timp liber, şi mai puţin în timpul săptămânii, când probabil sunt mai grăbiţi”, a spus Cristina Simionescu, voluntar la organizaţia neguvernamentală ViitorPlus.  

Zeci de mii de oameni, zilnic la mall

Mallurile au devenit, cel puţin în Bucureşti, un mod de viaţă. Tinerii îşi petrec timpul liber în astfel de centre comerciale care le pun la dispoziţie cafenele, restaurante, cinematografe, săli de fitness şi de biliard şi chiar săli de lectură. Numai mallul din Drumul Taberei atrage zilnic aproximativ 35.000 de vizitatori, în weekend, traficul ajungând la aproape 50.000 de oameni.

„Un centru comercial este astăzi nu numai o destinaţie de cumpărături, ci şi un loc în care din ce în ce mai mulţi oameni îşi petrec timpul liber. Este datoria noastră de a iniţia şi promova campanii prin care să ne implicăm activ în comunitatea din care facem parte”, a mai spus Marilena Brînzan.

Conferinţă de responsabilizare

Preocuparea companiilor pentru calitatea mediului înconjurător a  constituit tema principală a celei de-a treia ediţii a conferinţei internaţionale de responsabilitate socială corporatistă (CSR), desfăşurată la începutul acestei săptămâni în Bucureşti. CSR 2008 „Living the Green” a reunit experţi din companii private internaţionale şi autohtone care au vorbit despre cât este de important ca toate corporaţiile să inducă propriilor angajaţi, dar şi clienţilor lor, o atitudine responsabilă faţă de mediu.

Participanţii la conferinţă au fost supuşi unor sondaje de opinie ad-hoc. Cei intervievaţi au considerat, într-o majoritate convârşitoare, că o companie poate schimba comportamentul clienţilor faţă de mediu, dar şi că schimbarea comportamentului va avea un impact major asupra încălzirii globale. „Schimbările climatice se schimbă deoarece consumatorii se schimbă”, a spus Cosmin Alexandru, director asociat al companiei de consultanţă în branding, Brandivia, prezent la conferinţa internaţională.

Românii, diferiţi de francezi

Reprezentanţii hypermarketurilor din România spun, de asemenea, că marile magazine, care sunt vizitate de foarte mulţi oameni, pot avea un rol deosebit în educarea publicului. „Noi suntem un instrument foarte important în educaţie”, a spus Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour. Aceasta a adăugat că românii sunt diferiţi de francezi în privinţa criteriilor pe care le iau în calcul atunci când aleg să cumpere un produs sau altul.

Francezii preferă companiile care susţin campanii responsabile, în detrimentul celor neimplicate social. În urma sondajului realizat în cadrul conferinţei CSR 2008, s-a constatat că românii pun pe primul loc preţul produsului şi nu responsabilitatea companiei faţă de mediu. „Pentru cei mai mulţi români, preţul este pe primul loc”, a apreciat şi Cosmin Alexandru.

România, la început de drum


La Conferinţa Internaţională de Responsabilitate Socială Corporatistă – CSR 2008 „Living the Green”, au participat experţi din companii româneşti şi străine, dar şi autorităţi din România, din Marea Britanie şi din Olanda. Această conferinţă a fost iniţiată de  Luminiţa Oprea, autoarea primei cărţi de responsabilitate socială corporatistă din România.

Prin programele de CSR, companiile încearcă să contribuie la dezvoltarea durabilă a comunităţilor în care îşi desfăşoară activitatea. Conform unui studiu realizat anul acesta în SUA, 80 la sută dintre respondenţi au spus că preferă companiile care sunt asociate unei cauze bune. Dacă în străinătate CSR-ul a devenit în ultimii ani o obişnuinţă în afaceri, la noi, lucrurile abia încep să se mişte.

Un dublu rol

Conform site-ului CSR România, activităţile care se înscriu în acest concept aduc beneficii, atât societăţii, cât şi firmei. Există însă critici la adresa firmelor care se îndreaptă către CSR.  „Până la urmă este vorba despre o strategie de marketing prin care firmele nu fac altceva decât să-şi aducă un plus de imagine şi nimic mai mult”, spunea reprezentantul unui ONG prezent la conferinţa „Living the green”. 

Există însă şi persoane care încearcă să vadă ambele feţe ale problemei. “Aceste comunicări sociale responsabile au un dublu rol: de a sensibiliza publicul larg asupra problemelor actuale şi pe de altă parte, este o acţiune de marketing care ajută şi la imaginea companiilor care iniţiază astfel de campanii”, este de părere Lucian Zăbală, un tânăr manager. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite