Ce trebuie să ştim despre pensiile private obligatorii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aşa-numitul Pilon II va asigura participanţilor venituri complementare pensiei publice De săptămâna viitoare, tinerii de până în 35 de ani trebuie să aleagă un fond de pensii. Dacă nu o

Aşa-numitul Pilon II va asigura participanţilor venituri complementare pensiei publice

De săptămâna viitoare, tinerii de până în 35 de ani trebuie să aleagă un fond de pensii. Dacă nu o vor face, vor fi distribuiţi aleator de computer către una dintre cele 13 societăţi de administrare care au fost deja autorizate.

Angajaţii vor trebui să contribuie, conform legii, la sistemul de pensii administrat privat (aşa-zisul Pilon II). Pentru tinerii cu vârsta de până în 35 de ani, sistemul este obligatoriu, pentru cei cu vârste cuprinse între 35 şi 45 de ani, contribuţia la Pilonul II este opţională. O persoană nu poate participa, în acelaşi timp, la mai multe fonduri de pensii administrate privat. De asemenea, nu se poate retrage din sistem.

Din contribuţia de 9,5% care se ducea către pensia publică, 2% se vor "vărsa", începând din ianuarie 2008, la un fond de pensii administrat privat. Această contribuţie reprezintă, practic, Pilonul II. Aderarea la o companie sau alta care administrează fonduri de pensii se va face în intervalul 17 septembrie - 17 ianuarie. Cota de contribuţie se majorează la 6%, în termen de opt ani de la începerea funcţionării, cu o creştere de 0,5 puncte procentuale pe an, începând cu data de 1 ianuarie a fiecărui an.

O pensie administrată privat, aşa cum se întâmplă în cazul Pilonului II, este suma plătită periodic participantului sau beneficiarului, în mod suplimentar şi distinct de pensia furnizată de sistemul public, care se obţine din transferul lunar al unei părţi din contribuţia de asigurări sociale (CAS).

Sistemul este sigur şi garantat

Mulţi se întreabă, înainte de alegerea companiei, cât de sigur este sistemul şi dacă contribuţia lor se va reflecta la pensie. Din fericire, legislaţia pensiilor private a reuşit să facă un sistem sigur şi eficient pentru participanţi. Există un fond de garantare în care cotizează toţi administratorii de fonduri de pensii, anual, şi de unde se pot recupera banii de la un administrator care ar falimenta.

În prezent, legislaţia pensiilor private prevede că viitorilor beneficiari li se garantează suma totală a contribuţiilor lunare la fonduri, din care se scad comisioanele percepute de administratori.

Fondul de garantare se va constitui sub forma unei societăţi pe acţiuni, scopul său fiind protejarea drepturilor participanţilor la fonduri de pensii private, atât obligatorii, cât şi facultative. Resursele băneşti atrase de fond vor fi folosite doar în aceste scopuri reparatorii, precum şi pentru acoperirea cheltuielilor legate de administrarea şi funcţionarea Fondului de garantare.

Societatea care va administra Fondul nu va acorda dividende, iar profitul rămas după plata taxelor şi impozitelor va fi repartizat în fonduri suplimentare de rezervă, într-un fond de dezvoltare şi investiţii, precum şi în sprijinirea dezvoltării pieţei pensiilor private.

Disponibilităţile Fondului vor fi plasate în instrumente financiare ale Trezoreriei statului sau derulate prin aceasta: titluri de stat, depozite purtătoare de dobândă şi orice alte instrumente financiare stabilite prin norme ale Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii (CSSPP).

Pensia poate fi lăsată urmaşilor

Este ştiut faptul că pensia publică este insuficientă pentru un trai decent şi că diferenţa între veniturile din perioada activă şi cea de la pensie este foarte mare. Pentru a evita aceste decalaje au fost create pensia privată şi pensia facultativă. Deşi calculele şi randamentele sunt interzise de lege, trebuie să vă gândiţi însă că la o contribuţie mică nici pensia nu poate fi cu mult mai mare, cu tot randamentul unui fond de pensii.

Alte avantaje ale existenţei unei pensii private vizează faptul că aveţi un control asupra banilor (cel puţin anual puteţi vedea randamentele fondurilor de investiţii unde v-aţi alocat banii), veniturile suplimentare sunt mai ridicate decât cele oferite de pensiile de stat, posibilitatea de a lăsa pensia urmaşilor în caz de deces, siguranţa, liniştea sufletească şi confortul la vârsta pensionării.

Dacă, în lipsă de timp sau de informare, aţi decis să nu vă alegeţi un fond de pensii administrat privat pentru contribuţia de 2% din ceea ce cotizaţi până acum la pensia publică, veţi fi redistribuit. Acest sistem se va aplica la sfârşitul celor patru luni de adeziune (17 septembrie - 17 ianuarie) şi veţi fi redistribuiţi de calculator la companiile din piaţă.

Pensia privată, complementară pensiei publice

Desigur că acest lucru se întâmplă. În fondurile private de pensii merge doar o parte din contribuţia (CAS) plătită deja la bugetul asigurărilor sociale de sănătate (bugetul de pensii). Astfel, la vârsta pensionării, cine a contribuit şi la un fond privat de pensii obligatorii (Pilonul II) va primi atât pensia de stat, cât şi o pensie privată. Mai mult, dacă respectivul client a contribuit şi la unul sau mai multe fonduri de pensii facultative, atunci va primi şi o pensie privată facultativă, adică un total de trei pensii.

Aderarea se face printr-un formular cu cod unic

La pensiile private obligatorii (Pilonul II), aderarea se va face prin completarea unui formular numit act unic de aderare. Formularul va fi oferit de către agentul de vânzare al unei companii de administrare sau al unui broker de pensii. Actul de aderare trebuie completat şi semnat, dar nu este valabil fără să i se anexeze o copie semnată după actul de identitate al clientului.

La pensiile private facultative (Pilonul III), aderarea se va face prin semnarea unui contract, care conţine anexat şi prospectul de emisiune al fondului. Atenţie! Angajatorul nu este obligat să contribuie pentru salariatul său pe acest Pilon.

La pensiile private obligatorii (Pilonul II), angajatorul nu are nicio obligaţie în plus. Angajatorul va plăti contribuţiile de asigurări sociale (CAS) la fel ca şi până acum, urmând ca virarea către fondurile private alese de angajaţi să se facă de către autorităţi, în funcţie de opţiunea fiecărui angajat.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite