În turism domneşte "dictatura" angajaţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fluctuaţia personalului din domeniu îi exasperează pe hotelieri, care vor să angajeze oameni din Moldova şi Asia. După ani buni în care problema personalului a tot fost neglijată, turismul

Fluctuaţia personalului din domeniu îi exasperează pe hotelieri, care vor să angajeze oameni din Moldova şi Asia.

După ani buni în care problema personalului a tot fost neglijată, turismul autohton se confruntă cu o adevărată criză în domeniu. Unii patroni de hoteluri au anunţat chiar că vor să vândă unităţile, pentru că nu mai vor să fie la "mâna salariaţilor". "Dictatura" angajaţilor din turism se înteţeşte, cu toate că procentul celor nepregătiţi în domeniu variază între 50 şi 60%.

Dacă aţi fost nemulţumiţi de felul cum aţi fost trataţi de chelneri, cum vi s-a răspuns la recepţie sau cum se poartă, în general, angajaţii unui hotel, să ştiţi că este mai mult decât posibil ca acest comportament să se datoreze lipsei de pregătire a acestora.

Operatorii din turism spun că fluctuaţia mare de personal şi slaba pregătire riscă să se acutizeze, chiar în condiţiile în care salariile cresc. Linica Stan, directorul general THR Marea Neagră, apreciază că remuneraţia din turism va ajunge la nivelul din UE abia peste opt ani, după majorări succesive. În aceste condiţii, operatorii îşi îndreaptă atenţia spre cursuri de calificare la locul de muncă, importul de personal din ţări mai mult sau mai puţin apropiate şi creşteri salariale pe măsura posibilităţilor.

Tentaţia unui loc de muncă mai bine plătit într-unul din statele UE sau pe vase de croazieră este însă greu de contracarat. Astfel încât fluctuaţia anuală de personal calificat merge şi până la 80%, chiar şi la unităţi care nu sunt afactate de o sezonalitate accentuată, precum cele din Capitală. "Situaţia este dezastruoasă.

Cea mai grea problemă este cea a personalului: pentru că, după integrarea în UE, 80% din cei mai bine pregătiţi au plecat. Aceeaşi problemă o are nu doar turismul, fiind valabilă la nivel economiei naţionale", a declarat pentru "Adevărul", Ion Antonescu, preşedinte Marshal Turism. Acesta spune că din salariaţii proprii ai hotelului şi ai agenţiilor de turism, 50% sunt necalificaţi. "Nu am încotro, îi şcolarizăm noi. Nu putem să-i dăm afară pentru că nu avem pe cine să angajăm în loc", concluzionează oficialul Marshal.

Asiaticii din Deltă

La câteva sute de kilometri depărtare, problemele sunt şi mai grave. În Deltă, operatorii îşi pun problema aducerii câtorva sute de angajaţi asiatici. "Avem deja contacte în acest sens. Încercăm să-i aducem din primăvara anului viitor, le plătim şi avionul, şi salariul lunar. Vietnamezii, pakistanezii sau cambodgienii au altă atitudine faţa de muncă", spune, la rândul său, Cornel Găină, proprietarul complexului Cormoran din Uzlina, Delta Dunării.

Ofertele financiare externe şi slaba pregătire sunt principalele cauze pentru care s-a ajuns aici. "Circa 80% din angajaţi au o diplomă în domeniu, dar nu ştiu nimic practic. Îmi tot calific personalul, pentru ca după câteva luni să plece în străinătate. Fluctuaţia de personal este de circa 40%", mai spune proprietarul Cormoran. Alte câteva unităţi din Deltă de clasificare superioară se confruntă cu aceleaşi probleme.

Aproape 10.000 de specialişti lipsă, pe litoral

Pe litoral, care concentrează aproape 40% din capacitatea de cazare a ţării, problemele sunt acutizate de sezonalitatea accentuată. "Este o mare criză. Cei mai mulţi au plecat afară, cei rămaşi sunt necalificaţi. Există riscul ca, după ce au făcut cursurile, chiar şi aceştia să plece", declară Teodor Filip, director executiv al patronatului "Parthenopolis" din Costineşti.

Acesta a indicat un procent "cu mult sub 50% al personalului necalificat". Soluţia văzută de reprezentantul patronatului din Costineşti: un program de formare profesională, susţinut de proprietarii unităţilor. "Interesul nostru este ca şi localnicii să aibă un loc de muncă. Nu ştii pe cine aduci din afara ţării, însă pe localnici îi cunoşti de ani şi ani", mai declară Teodor Filip.

În Mamaia, potrivit lui Andrei Trandafir, preşedintele asociaţiei patronale din staţiune, deficitul cel mai mare se înregistrează la bucătari şi chelneri, categorie unde se va consemna o majorare a salariului de 30%, pentru anul 2008. Hotelierii se gândesc să aducă personal din Republica Moldova sau să parafeze înţelegeri cu patronatele din ţări unde sezonul de vârf este iarna, perioadă moartă pentru litoralul românesc.

"Astfel, angajaţii noştri vor merge iarna să lucreze în staţiunile austriece de schi, iar vara vor munci pe litoralul nostru", mai spune Andrei Trandafir. Acesta apreciază că deficitul de personal calificat pe litoral se apropie de 10.000 de persoane.

Ilie Carabulea, preşedintele grupului Atlassib, spune că, per ansamblul grupului, "avem 60% cu şcoală în domeniu, restul având altă pregătire". Exemplele oferite în acest sens sunt grăitoare: 50% din ospătari nu au şcoală în domeniu, procentul celor nepregătiţi de la recepţie fiind de 30%. Rămânând la capitolul pregătire, oficialul Atlassib atrage atenţia că sistemul de învăţământ trebuie urgent orientat spre a satisface necesităţile practice, şi mai puţin pe teorie. Oricum, a concluzionat Ilie Carabulea, "există o fluctuaţie de personal de 20-30% anual".

Hotel de vânzare, din cauza crizei de personal

Hotelul Predeal Comfort Suites, singura unitate de cinci stele dintr-o staţiune montană din România, a fost scos la vânzare, proprietarul susţinând că a recurs la acest gest din cauza fluctuaţiei de personal. "Oamenii se angajează la noi ca să capete experienţă şi, după câteva luni, pleacă să lucreze în străinătate", a declarat proprietarul hotelului, Hussein Awdi, care susţine că unitatea este profitabilă. "Nu mai suport să fiu la mâna angajaţilor. Ca să le mărim salariile la nivel european, ar trebui să mărim şi tarifele, iar în cazul acesta, ne-am pierde clienţii", a precizat Hussein Awdi. (Mediafax)

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite