TUR OPERATOR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Turismul en-detail Un bar in care se pot comanda hamburgeri botezati cu nume de politicieni, o cafenea stil sovietic, care aminteste de localurile cu "vodca ieftina pe valuta", pe fond de slagare din

Turismul en-detail
Un bar in care se pot comanda hamburgeri botezati cu nume de politicieni, o cafenea stil sovietic, care aminteste de localurile cu "vodca ieftina pe valuta", pe fond de slagare din perioada comunista, un butic unde se fabrica bijuuri dupa modele descoperite in santierele arheologice din Finlanda, un tur cu tramvaiul in care se serveste bere rece... Toate acestea si multe altele sunt prezentate in pliante editate de Biroul de turism al orasului Helsinki. Titluri gen "22 de lucruri originale in Helsinki", "23 de lucruri delicioase"; informatii succinte, exacte si haioase despre locurile de recreere care l-ar putea fermeca pe vizitator. Sunt pliante pe care Finlanda le distribuie la targurile internationale de turism, pliante altfel, despre altceva. "Altceva" - cu asta se iese acum pe piata de turism, in conditii de concurenta acerba. Se cauta diversitate, nise de piata, lucruri si destinatii care sa atraga grupuri-tinta din cele mai diferite. Au inteles asta tarile cu vechime in biznis. Au inteles-o si noii veniti care vor sa se impuna in peisaj, adica tarile est-europene. A trecut vremea cand ne mai puteam iluziona ca o simpla enumerare a frumusetilor patriei ar convinge, automat, milioane de turisti sa ne calce tara. Pentru noi, romanii, a trecut si vremea turismului de masa. Delta Dunarii - o destinatie deosebita, nimic de zis. Dar daca nu-i dai potentialului vizitator informatii precise si incitante - unde-si poate parca masina in siguranta, unde poate sa faca un chef cu ciorba pescareasca, unde sunt punctele de observatie a pelicanilor, de unde se poate procura/inchiria echipament de dat la stiuca, la ce spital sa apeleze daca face insolatie etc. -, nici fotografiile idilice si nici textele publicitare despre minunatiile locurilor nu-i pot invinge reticenta vizavi de "Estul salbatic". La targul international de turism de la Madrid, turoperatorii romani cu experienta spuneau ca spaniolii se simt atrasi de Romania, dar ca nu se aventureaza pana la noi pentru ca le e teama de ceea ce ar putea gasi la fata locului, "in realitate". Antidotul e simplu: informatii cat mai detailate si mai diverse, si destinatii care propun acel "altceva". Atuuri am avea, slava Domnului, incepand cu infamele circuite Dracula (prizate de unii), drumuri ale vinului, dinozauri pitici din Tara Hategului pana la foisoarele de observatie ale lupilor si ursilor in salbaticie. Pe Varful Omu - un summum, se zice, al "energiilor telurice" - se aduna de cateva ori pe an radiestezistii autohtoni. De ce nu un circuit pentru "radiestezistii fara frontiere"? Poate parea un exemplu extrem, dar si extremele se cer: altfel, de ce ar avea succes trasee pe mountain-bike sau expeditii cu sanii trase de caini? Croatii au spart piata cu turismul naturist - plaje si locatii pentru nudisti. Franta, Elvetia se prezinta la saloanele de resort cu puzderie de gaselnite care sa incite oaspetii sa se abata in cele mai ascunse colturi de tara. Ghidul informativ al orasului Cracovia, in afara de propuneri de mini-itinerarii in oras si imprejurimi - "Pe urmele papei Ioan Paul al II-lea", "Monumente iudaice", "Prin campusul universitar" - si adrese utile, da pana si pretul biletelor pe mijloacele de transport in comun.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite