România, ştearsă de pe harta turistică a agenţiilor germane

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Infrastructura precară, calitatea slabă a serviciilor şi prezenţa cvasigenerală a gunoaielor sunt principalele nemulţumiri ale tour-operatorilor nemţi. Imaginea României în ochii marilor

Infrastructura precară, calitatea slabă a serviciilor şi prezenţa cvasigenerală a gunoaielor sunt principalele nemulţumiri ale tour-operatorilor nemţi.

Imaginea României în ochii marilor tour-operatori germani s-a degradat constant în ultimii ani. Grav este că am pierdut teren pe domenii care erau considerate puncte tari ale ofertei autohtone, precum ospitalitatea, gastronomia şi turismul cultural. Litoralul, care ar fi trebuit să joace rolul de motor al cererii pentru oferta turistică de ansamblu, este neatractiv pentru mari tour-operatori germani care însumează 50% din piaţă, care l-au scos din cataloage.

Nemulţumirile tour-operatorilor germani sunt legate, în primul rând, de starea proastă a infrastructurii rutiere şi a celei hoteliere, precum şi de calitatea slabă a serviciilor - mai ales a celor de masă oferite de hoteluri. De asemenea, tonele de gunoaie prezente peste tot reprezintă alt motiv serios de disconfort. Toate aceste aspecte au fost surprinse în raportul "România, văzută de tour-operatorii germani", realizat de WBF/GTZ România.

Nu au fost trecute cu vederea nici poluarea fonică a staţiunilor, lipsa atitudinii orientate către clienţi a conducerii unităţilor de cazare, raportul neechilibrat calitate-preţ şi pierderea tradiţiei. Restaurantele româneşti, mai ales cele din hoteluri, nu îndeplinesc condiţiile de igienă şi se orientează mai mult spre gastronomia internaţională, în detrimentul celei tradiţionale.

"Mâncarea este naturală şi gustoasă, însă nu poate fi găsită tot timpul şi este servită rece. De asemenea, serviciile de masă din hoteluri sunt, în general, mai proaste decât în restaurante, modul de preparare al cărnii şi legumelor lasă de dorit, micul dejun este de slabă calitate, iar muzica este prea tare în restaurante" sunt câteva dintre nemulţumirile nemţilor cuprinse în raport.

Astfel, pe o scară de la 1 la 6, în care 1 reprezintă "foarte mulţumit", România a obţinut calificative negative în ultimii trei ani la toate capitolele. În privinţa gradului de mulţumirie a tour-operatorilor germani faţă de programele oferite de România, nota a fost 3,5, comparativ cu 2,8 în 2005 şi 3 în 2006. Şi gradul de mulţumire al turiştilor a scăzut de la 2,1, în 2004, la 2,8, în 2007. O altă zonă cu potenţial, turismul cultural, care oferă o mare varietate de locaţii interesante, nu a scăpat nici el de critici.

Astfel, chiar dacă avem o mare varietate de locaţii interesante, aceste obiective nu sunt destul de bine promovate şi semnalizate, fiind greu de găsit. Este taxată şi lipsa ghizilor profesionişti şi a grijei pentru starea unor monumente. Percepţia asupra ospitalităţii este că aceasta a scăzut. Unul dintre puţinele lucruri pe care germanii le apreciază la România este natura, dar şi aici spun că "gunoaiele prezente peste tot oferă un aspect dezolant".

Peste 50% din piaţa germană, pierdută

În timp ce litoralul bulgăresc a fost vizitat în acest an de sute de mii de turişti nemţi, cel autohton s-a bucurat de prezenţa unui număr de ordinul câtorva mii. La anul, situaţia va fi şi mai rea pentru hotelierii români, după ce Neckermann a renunţat şi el la promovarea ofertei turistice autohtone. Acum doi ani, şi TUI a dat semne de nervozitate faţă de calitatea serviciilor şi starea proastă a staţiunilor, în timp ce FTI tocmai se gândea să se reîntoarcă, ceea ce până la urmă nu s-a întâmplat. În schimb, alţi mari tour-operatori din Europa par că nici nu au auzit de România.

Dragoş Anastasiu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), confirmă faptul că staţiunile româneşti de pe litoral nu vor fi prezente în niciun catalog german în sezonul 2008. "Nekermann a adus în România în acest an maximum 2.000 de turişti, ceea ce nu reprezintă un număr mare, având în vedere că în Bulgaria numărul turiştilor aduşi de acest tour-operator a fost în acest an de circa 200.000. Este păcat însă că un tour-operator de această talie nu mai funcţionează în România", declară oficialul ANAT.

Acesta apreciază că situaţia se va schimba în 2009, an în care tour-operatori germani vor reîncepe să promoveze oferta litoralului autohton. "Am certitudinea că ITS, care este partenerul nostru, va reveni în 2009 şi nu am niciun dubiu şi în ceea ce priveşte Nekermann. Toate destinaţiile au o ciclicitate a cererii, turiştii din Vest se plictisesc de vechile locuri, iar gogoaşa bulgărească s-a cam dezumflat", mai spune Anastasiu. Optimismul oficialului ANAT se bazează şi pe măsurile care vor fi luate pentru creşterea calităţii serviciilor prestate de hotelieri, dar şi pe îmbunătăţirea condiţiilor din staţiuni.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite