Război de gherilă pentru litoralul Mării Negre

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Operatorii români şi bulgari din turism se bat în oferte şi declaraţii pentru a atrage cât mai mulţi clienţi în vara anului 2008. Lupta pentru piaţa potenţială reprezentată de cele

Operatorii români şi bulgari din turism se bat în oferte şi declaraţii pentru a atrage cât mai mulţi clienţi în vara anului 2008.

Lupta pentru piaţa potenţială reprezentată de cele câteva sute de mii de turişti români care-şi
vor petrece concediul anul viitor pe litoralul Mării Negre, într-una din staţiunile româneşti sau bulgăreşti, dă semne de exacerbare încă de pe acum. Bulgarii au început deja ofensiva, printr-un marketing ofensiv care implică declaraţii, promoţii şi oferte speciale pentru extrasezon. Patronatele româneşti din turism s-au unit şi vor să promoveze litoralul "pe o singură voce".

Imediat după încheierea sezonului estival, presa bulgară, care a citat Agenţia de Stat pentru Turism de la Sofia, a anunţat că peste jumătate de milion de români şi-au petrecut vacanţele în staţiuni precum Nisipurile de Aur şi Albena.

Număr în creştere cu 120% faţă de anul trecut. Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) susţine însă că aceste date sunt exagerate şi că în statisticile bulgarilor sunt cuprinşi şi cei care doar au tranzitat Bulgaria, în drum spre Grecia sau Turcia, sau cei care au mers pur şi simplu la shopping.

"Din datele noastre reise că pe litoralul bulgăresc şi-au petrecut concediul peste 200.000 de români, şi nicidecum 540.000 de persoane, aşa cum anunţă bulgarii", a declarat, pentru "Adevărul", Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al ANAT. La capitolul tarife, bătălia pare să fie şi mai acută. Operatorii autohtoni de turism declară la unison că se aşteaptă la o creştere a preţurilor pentru staţiunile bulgăreşti în vârf de sezon cu până la 5% faţă de nivelul din acest an.

Marketingul contraatacă

Aceasta după ce şi în sezonul estival 2007 tarifele au fost mai mari faţă de cele practicate anul trecut de bulgari. "Tarifele practicate de hotelierii bulgari sunt pe un trend ascendent. Aceasta pentru că nemţii (marii tour-operatori) au impus nişte tarife foarte mici, iar colaborarea cu aceştia se încheie", declară reprezentantul ANAT.

De altfel, primele semne că piaţa germană, principala sursă de turişti pentru litoralul bulgăresc, începe să se satureze este faptul că acum câteva zile Nekerman (parte a grupului Thomas Cook) a renunţat să mai introducă în cataloagele sale staţiunea Albena, în special din cauza preţurilor pachetelor de servicii care au devenit necompetitive.

La bulgari, tarifele pentru 2008, mai mari cu 5%

La prima vedere, o mare oportunitate pentru litoralul autohton, vestea proastă fiind că numărul turiştilor aduşi de un alt operator german în România - TUI - scade dramatic de la an la an. Astfel, potrivit afirmaţiilor recente ale lui Ciprian Popescu, reprezentantul TUI în România, TUI a adus, în 2005, 25.000 de turişti, pentru ca numărul acestora să scadă la 5.000 în 2007.

"În 2008, dacă vor fi 1.000 de turişti - strict simbolici şi nostalgici", a spus Popescu.
Pe de altă parte, hotelierii români au anunţat o majorare a tarifelor cu 7-8% pentru sezonul 2008. Cei care nu şi-au stabilit încă preţurile sunt cu un ochi pe nivelul tarifelor bulgarilor. "Hotelierii români şi bulgari se aşteaptă unii pe alţii.

Celor români le este frică să nu se hazardeze ca acum cinci ani când, după un sezon foarte bun pe litoral, au majorat prea mult tarifele şi anul următor a fost un fiasco" , declară Nicolae Durlă, directorul agenţiei Oltextur. Acesta recomandă proprietarilor autohtoni de hoteluri să realizeze investiţii în infrastructura de cazare, pentru a creşte calitatea serviciilor, mai ales că acest an a fost mai mult decât profitabil pentru aceştia.

Liviu Cîrstea, directorul agenţiei Alltur, spune că, în mod clar, şi bulgarii stau cu ochii pe oferta românească. "Dacă nu se întâmplă nimic cu turismul românesc, de genul reducerii TVA sau luării unor măsuri pentru stimularea investiţiilor, preţurile practicate de hotelierii bulgari vor creşte anul viitor cu 5%", apreciază oficialul Alltur, una dintre primele agenţii din ţară care are introdus Bulgaria în catalog. Liviu Cîrstea spune că cererea pentru litoralul bulgăresc va fi şi anul viitor ridicată, cu atât mai mult cu cât aceasta va fi stimulată de noi produse şi oferte.

Astfel, pe lângă tarifele promoţionale pentru perioadele din afara vârfului de sezon, în unele unităţi de cazare din staţiunile bulgăreşti se va introduce conceptul de all-inclusive 24 de ore din 24. Oricum, punctează Cîrstea, în competiţia pentru clienţi nu contează doar preţul, ci şi calitatea serviciilor şi condiţiile oferite de staţiuni, în general. Capitol la care balanţa înclină net în favoarea bulgarilor.

Concurenţa dintre cele două pieţe nu poate să fie decât benefică pentru noi. Bulgarii au marele avantaj că sezonul este mai lung, astfel încât preţurile sunt mai mici şi că autorităţile locale au înţeles că, dacă spaţiile verzi şi locurile publice arată frumos, toată staţiunea arată bine.
Dragoş Anastasiu
preşedintele ANAT

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite