Preţul vacanţelor la Marea Mediterană a crescut cu 30%
0În vârful sezonului, o vacanţă de şapte zile în Creta la un hotel de trei stele costă 475 de euro de persoană Tarifele pentru vacanţele petrecute în ţară şi străinătate au
În vârful sezonului, o vacanţă de şapte zile în Creta la un hotel de trei stele costă 475 de euro de persoană
Tarifele pentru vacanţele petrecute în ţară şi străinătate au atins, în ultimele zile, nivelul maxim din acest an, fiind cu circa 40%, respectiv 20% mai mari faţă de cele de la începutul verii. Pentru agenţiile de turism, perioada cuprinsă între mijlocul lui iulie şi finele lui august înseamnă "foc continuu", dat fiind că aproximativ 40% din clientela anuală pleacă în vacanţe acum.
Anul trecut, circa un milion de români şi-au petrecut concediul altundeva decât acasă. Din acest număr, potrivit lui Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), aproximativ 500.000 au plecat în vacanţă în perioada iunie-septembrie, atât în staţiunile autohtone, cât şi în cele din afara ţării.
De remarcat însă că din cei jumătate de milion amintiţi, 70% au ales să plece tocmai în vârf de sezon, respectiv mijlocul lui iulie sfărşitul lunii august. Perioadă în care, tocmai din cauza cererii foarte mari, tarifele "saltă" pe măsură. Situaţia este valabilă atât pentru unităţile de cazare din ţară, cât şi pentru cele din străinătate.
Spre exemplu, în staţiunile româneşti de la malul mării, tarifele au crescut, de la 15 iulie, cu circa 30% faţă de perioada precedentă. Mai rău este că, raportat la începutul sezonului, sunt destule cazuri în care preţurile aproape că s-au dublat.
Trecând peste calitatea îndoielnică a serviciilor oferite de unii dintre aceştia, situaţia este motivată de hotelieri prin sezonalitatea accentuată a perioada estivală de pe litoralul autohton, care limitează astfel la câteva luni posibilitatea recuperării investiţiilor şi a obţinerii de profit.
Chiar şi cu tarife aproape duble, potrivit unui bilanţ al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Constanţa, numărul total al turiştilor de pe litoral ajunsese, marţi, la 83.166.
Dintre aceştia, 9.837 sunt turişti străini, iar cei mai mulţi sunt înregistraţi în staţiunea Mamaia (5.603 turişti), Neptun (2.256 turişti) şi Eforie (1.035 turişti). Pe întreg litoralul, gradul de ocupare este de peste 80.000, iar cele mai aglomerate fiind staţiunea Costineşti (18.370 turişti), Neptun (18.079 turişti), Mamaia (16.377 turişti) şi Eforie (14.456 turişti). Un număr mic de turişti se înregistrează pe plajele din Techirghiol, municipiul Constanta şi Vama Veche.
Pachetele externe, din ce în ce mai scumpe
Şi pentru destinaţiile externe perioada de până spre sfârşitul lui august (undeva în jurul datei de 18 august) înseamnă tarife mai mari faţă de cele stabilite pentru începutul verii, cu procente care pleacă de la 15%. Astfel, dacă pentru Creta un pachet de servicii care includea cazare la hotel de trei stele, demipensiune şi transport cu cursă charter costa la începutul lunii mai 392 de euro, acum el poate fi cumpărat cu 475 euro/persoană.
Această scumpire are loc cu toate că luna august este cunoscută ca fiind foarte călduroasă, chiar caniculară în Creta, şi nu numai.
Pentru Rhodos, la categoria patru stele all-inclusive, un pachet cu cursă charter costă acum cu 30% mai mult, ajungând la 600 de euro/persoană. Majorări se practică pentru absolut toate destinaţiile. Spre exemplu, o vacanţă în Spania, pe Costa Brava, fiind acum mai costisitoare cu 30-40% faţă de prima cursă charter din acest an.
Şi exemplele pot continua cu Turcia-Antalya, unde la început de sezon un pachet de cinci stele, cu cursă charter şi all-inclusive, costă 587 de euro, pe când acum preţul se învârteşte, în funcţie de agenţie, în jurul sumei de 670 de euro. Şi pe plan extern, sezonul vacanţelor, care se manifestă, cel puţin în Franţa, Italia şi Spania, ca un fenomen de masă în special în august, duce la creşterea tarifelor pentru locaţiile apropiate de mare.
Majorările aplicate de agenţiile de turism franceze, de exemplu, se situează la aproximativ aceleaşi niveluri ca şi cele afişate de operatorii autohtoni pentru destinaţii din afara graniţelor României.
Ofertele "last-minute", o variantă mai ieftină
Există însă şi posibilităţi de a mai reduce câte ceva din presiunea asupra bugetului dedicat vacanţei, chiar dacă aceasta este programată, indiferent din ce motive, în vârf de sezon. Prima ar fi planificarea din timp a vacanţei şi rezervarea, dat fiind că majoritatea agenţiilor oferă reduceri de până la 5% celor care achită contravaloarea biletelor până la finele lui aprilie.
Cei care nu au făcut acest lucru pot consulta ofertele "last-minute", care abundă pe portalurile specializate în turism de pe internet, în special pentru pachetele care includ transportul cu avionul, cu curse charter. Acestea pot aduce reduceri care pot merge şi până la 30% din preţul de catalog, agenţiile încercând astfel să scape de biletele nevândute sau la care clientul a renunţat. Mai puţin sezoniere, deci fără variaţii mari de preţ în funcţie de sezon, sunt destinaţiile gen "city break", pentru care tarifele sunt chiar mai bune în această perioadă.