"Căpşunarii" rotunjesc veniturile agenţiilor de turism din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tour-operatorii care dezvoltă pachete de servicii destinate acestui segment de clienţi vor obţine venituri din ce în ce mai mari Pe fondul plecărilor masive ale românilor la muncă în

Tour-operatorii care dezvoltă pachete de servicii destinate acestui segment de clienţi vor obţine venituri din ce în ce mai mari

Pe fondul plecărilor masive ale românilor la muncă în străinătate în ultimii ani, a apărut o nouă formă de turism, aşa-zisul "turism diaspora", şi, odată cu acesta, şi un potenţial imens pentru agenţiile de profil specializate pe acest segment.

În condiţiile în care circa 10% din populaţia României munceşte în străinătate, în special în Spania, Italia şi Marea Britanie, agenţiile de turism care vor dezvolta pachete de servicii destinate acestui segment vor avea de câştigat.

Situaţia este valabilă nu numai pentru România, unde fenomenul migraţiei din motive economice a luat o amploare foarte mare în perioada postdecembristă, ci şi pentru alte state din Europa Centrală şi de Est, precum Bulgaria sau Polonia, relevă ultimul studiu de profil realizat de Euromonitor International, în colaborare cu World Travel Market.

"Turismul diaspora", un nou trend pe piaţă

Potenţialul acestui gen de turism este în creştere, cu atât mai mult cu cât din ce în ce mai mulţi români trăiesc şi muncesc în Europa de Vest, atraşi de mirajul unui nivel de trai decent şi de creşterea standardului de viaţă.

Cu ocazia sărbătorilor de iarnă sau a celor religioase, foarte mulţi emigranţi se întorc în ţară pentru a petrece câteva zile cu familia, ocazie cu care agenţii de turism au de câştigat fie pe partea de transport, fie din vânzarea efectivă de pachete turistice pentru aceştia.

Acest nou val de plecări ale est-europenilor la muncă în ţările UE mai dezvoltate, alături de plecările din timpul regimului comunist, a condus la creşterea numărului etnicilor din diaspora şi, implicit, la creşterea aşa-zisului "turism diaspora".

Acest segment de consumatori a beneficiat şi de avantajul îmbunătăţirii infrastructurii de transport din ultimii ani şi de posibilităţi ieftine de a călători, pentru a-şi vedea familia, graţie dezvoltării serviciilor de transport low-cost.

Agenţiile de nişă vor avea de câştigat

Sectorul turismului, în special agenţiile mici de turism şi tour-operatorii, începe să câştige capital de pe urma acestui trend, oferind pachete de servicii specifice acestui gen de călătorii. Reprezentanţii agenţiilor de turism consideră că există potenţial pentru acest gen de turism, însă deocamdată vânzările au o pondere nesemnificativă.

"Fără îndoială, plecarea românilor la muncă în străinătate a însemnat un câştig suplimentar pentru agenţiile de turism, însă mai mult pe partea de transport şi mai puţin pe partea de cumpărare a sejururilor", a declarat pentru "Adevărul" Roxana Bălcescu, managerul companiei CMB Travel. În opinia acesteia, românii plecaţi la muncă în străinătate preferă să îşi facă sejururile pe cont propriu şi mai puţin prin agenţii de turism.

"Mai degrabă, românii plecaţi din ţară înainte de anul 1989 cumpără sejururi în România sau în ţările din jur, precum Grecia sau Turcia, pentru că aceştia au deja o situaţie financiară stabilă, în timp ce cealaltă categorie, cea a românilor plecaţi după anul 1989, preferă să economisească banii câştigaţi sau preferă pachete turistice ieftine", a explicat Roxana Bălcescu.

La rândul său, Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Ageţiilor de Turism (ANAT), a adăugat că agenţiile de turism româneşti colaborează foarte bine cu diaspora, însă se simte nevoia iniţierii unui program de promovare destinat acestei categorii de turişti, dat fiind potenţialul foarte mare de creştere. "Românii care muncesc în străinătate au contribuit la creşterea economiei în general, inclusiv a turismului. Aceştia apelează, în primul rând, la transport, iar în al doilea rând, cumpără pachete turistice de la agenţiile din ţară.

Cei care muncesc în străinătate sunt cetăţeni români şi rămân legaţi emoţional de ţară", a spus Bădulescu. În opinia acestuia, emigranţii români preferă să lucreze cu agenţiile de turism din ţară, fie din raţiuni economice, fie din lipsă de timp. El mai spune că cea mai mare parte din aceştia fie preferă să-şi cumpere sejururi în ţară, fie merg în vacanţă în Grecia sau Turcia împreună cu familia, iar alţii petrec vacanţa pe cont propriu.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite