Peste două miliarde de calculatoare, pe piaţă până în anul 2015

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele mai mari creşteri vor fi înregistrate pe pieţele emergente din China, India, Brazilia sau Europa de Est, unde sunt prezenţi principalii actori din industria tehnologiei

Cele mai mari creşteri vor fi înregistrate pe pieţele emergente din China, India, Brazilia sau Europa de Est, unde sunt prezenţi principalii actori din industria tehnologiei informaţiei

Adoptarea tehnologiei într-o lume digitală ca cea în care trăim nu mai trebuie să mire pe nimeni, nici măcar pe cei care nu au prea mare legătură cu acest fenomen. Un raport întocmit de institutul de cercetare Forrester Research arată că până în anul 2015 numărul de calculatoare personale va exploda. Aşă că, de la cele 755 milioane de unităţi, câte există în prezent, numărul acestora va ajunge la aproape 2,25 de miliarde.

Acest boom are implicaţii în industria verticală precum producţia de cip-uri, dispozitive, software sau internet şi servicii de comunicare. Dacă vrei să vezi cum se dezvoltă industria IT, trebuie s-o vezi ca pe una în plină expansiune şi continuă dezvoltare. Însă, în multe cazuri, şi dezvoltarea IT se rezumă la clasicele modele de business, adică reducerea drastică a costurilor, volume de vânzări tot mai mari, şi cele mai simple interfeţe pentru utilizatori.

Specialiştii IT spun că pentru a mulţumi clienţii tot mai pretenţioşi trebuie să-ţi schimbi fundamental percepţia despre modul în care un computer este desenat, asamblat, finanţat şi distribuit. Destul de greu pentru micile companii IT, care se vor vedea marginalizate pentru că produsele IT fabricate pe scară largă domină în prezent pieţele. Şi asta pentru că un produs destinat volumele mari de vânzări poate fi în acelaşi timp şi ieftin dar şi de bună calitate.

Calculatorul de 100 $ va contribui la explozia vânzărilor de PC-uri

În studiul Forrester Research sunt atinse câteva subiecte considerate, mari iniţiative, ale marilor companii din industria IT, care vor contribui la explozia vânzărilor de calculatoare. Unul dintre proiectele în care au fost implicate mai multe companii transnaţionale este şi "un calculator pentru fiecare copil", cunoscut şi ca "proiectul laptopului de 100 de euro". Conceput cu tehnică de bază, fără pretenţii, acest laptop trebuie să coste sub 200 de dolari, mai exact 175, fiind şanse mari ca acesta să intre pe piaţă în toamna acestui an.

Mai mult, cel mai mare producător de procesoare din lume, Intel, lansează noi iniţiative pentru reducerea costurilor şi dimensiunilor la PC-uri, potrivite pentru studenţii din statele în curs de dezvoltare. Chiar în această perioadă, Intel a dat startul unui proiect asemănător calculatorului de 100 de dolari, denumit "Eee". Acesta ar urma să aibă un preţ tot sub 200 de dolari. Între timp, rivalul Intel, Advanced Micro Devices (AMD), dezvoltă propriul proiect, denumit "50x15", şi care îşi propune ca până în anul 2015 50% din populaţia globului să aibă acces la internet. Aceste eforturi îi îndreptăţesc pe cei de la Forrester Research să creadă că peste opt ani în lume vor fi exista peste două miliarde de calculatoare.

Cum va arăta calculatorul acelor ani? Mai mult ca sigur că vor arăta ca telefoanele mobile sau PDA-urile din ziua de azi, cu menţiunea că vor fi capabile să execute toate operaţiunile de care este capabil în prezent un calculator performant. Unul dintre avangardiştii industriei IT, Microsoft, a făcut un pas istoric înainte, atunci când a decis că este timpul pentru programe software tot mai accesibile şi uşor de instalat pe mai toate calculatoarele, în special pentru cele destinate studenţilor.

Marile companii mizează pe ieftinirea produselor IT

Programul "Student Innovation Suite", anunţat în aprilie la Beijing, include versiuni de Windows şi Office, un software pentru matematică şi un e-mail şi va costa doar trei dolari. Studiul Forrest arată că producători precum Hewlett-Packard, Dell, Acer, Lenovo şi Toshiba ar trebui să facă mult mai mult decât până acum şi să reuşească să profite de această tendinţă a pieţei. Analiştii de la Forrester spun că nimic nu este mai important pentru producătorii şi vânzătorii de software decât o strategie coerentă pentru pieţele emergente. Asta pentru că pe o piaţă în dezvoltare se înregistrează creşteri importante, tot acolo este prezentă şi competiţia şi tot aici companiile îş definesc strategiile şi imaginea, în timp ce industria evoluează. Boomul industriei IT este parte a dezvoltării tehnologiei. Un exemplu este reţeaua Friendster, care are 40 milioane de utilizatori, însă majoritatea acestora sunt din câteva state din Asia de Sud-Est.

În opinia cercetătorilor din domeniu, următorul pas în dezvoltarea lumii calculatoarelor poate fi educaţia on-line, şi nu doar pentru copii. Mulţi utilizatori de internet ar putea învăţa engleza sau franceză cu ajutorul telefonului mobil sau al unui dispozitiv portabil, asta în timp ce aşteaptă autobuz. Unele dintre previziunile studiului Forrester privind evoluţia pieţei PC-urilor sunt incredibile. De exemplu, China, va "sări" de la cele 55 milioane de computere personale, la aproape 500 de milioane până în anul 2015. India se va îmbogăţi în această prioadă cu încă 150 milioane de unităţi, în timp ce Orientul Mijlociu şi Africa vor ajunge la 110 milioane de calculatoare. Iranul, cu doar opt milioane de bucaţI, va ajunge să deţină 40 de milioane de calculatoare. America Latină va plusa cu încă 171 de milioane, în timp ce Eruopa cu doar 85 de milioane. Bineînţeles că numărul real de calculatore existent într-o ţară este imposibil de aflat cu exactitate, însă cercetătorii de la Forrest folosesc o bază de date de la ultimul recensământ din 2004. Atunci se previziona un miliard de calculatoare pentru anul 2010, cifră care va fi atinsă în cu doi ani mai devreme, în 2008.

România urmează tendinţele pieţei internaţionale

România urmează tendinţa manifestată la nivel internaţional în ceea ce priveşte vânzările de calculatoare personale, cu precădere pe segmentul laptopuri, spune Valentin Negoiţă, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor (APDETIC). Astfel, în 2006, creşterea vânzărilor de calculatoare mobile a fost de 46,5%. Valentin Negoiţă spune că şi în acest an ritmul de creştere pe piaţa PC-urilor se va menţine ridicat, probabil la peste 30%, având în vedere nevoile de informatizare ale persoanelor fizice, ale firmelor şi, nu în ultimul rând, administraţiei publice. Aceasta din urmă are de recuperat decalajul care separă ţara noastră de celelalte state membre ale Uniunii Europene. Preşedintele APDETIC consideră că este încurajator faptul că peste 43% din românii din mediul urban au calculator acasă şi 25% au acces la internet, din care aproximativ un milion la servicii de broadband. Marius Ghenea, preşedintele Fit Distribution, consideră că explozia numărului de calculatoare este deja real pe plan global şi cifrele prezentate de Forrester nu sunt exagerate, ba chiar ar putea fi depăşite de realitatea pieţei, însă ar trebui analizată evoluţia pieţei nu doar ca număr de unităţi vândute sau de piaţă instalată, ci şi ca valoare a vânzărilor. Din acest punct de vedere există un proces de declin continuu al preţurilor la calculatoarele personale, se vorbeşte deja de "calculatorul de 100 dolari" (preţul mediu în acest moment fiind de câteva ori mai mare), ceea ce înseamnă de fapt o depreciere a preţurilor unitare medii, consideră Marius Ghenea.

România se dezvoltă mai puţin decât Rusia sau Ucraina

În România, creşterea va fi de mai mică, cel puţin procentual, comparabil cu Rusia sau Ucraina, ca pieţe mai importante din zona ex-sovietică. Asta pentru că pe anumite categorii şi segmente de produse IT, România depăşeste stadiul unei pieţe emergente şi se apropie de stadiul "mediu dezvoltat". Sunt însă alte oportunităţi care apar într-o asemenea etapă de maturizare a pieţei, spune Ghenea, care ţin mai puţin de creşterea ca număr de unităţi vândute, şi mai mult de zona de servicii. Pe un orizont de 8-10 ani, creşterea pieţei începe să se coreleze destul de puternic şi cu aspecte demografice şi sociale ale pieţei, ar aici România, ca stat european, nu stă prea bine, cu o rată de creştere demografică net negativă, ceea ce înseamnă populaţie în scădere şi îmbătrânire. Asta duce la o cerere care nu mai poate creşte exploziv pe termen lung şi pentru faptul că tinerii active reprezintă clienţii cei mai importanţi pentru produse IT.

Creşteri uşoare de vânzări, profituri mici

Marius Ghenea spune că în condiţiile în care piaţa va creşte exploziv ca număr de unităţi, considerând scăderea valorii unitare medii, mai pregnantă în pieţele emergente, adică cele care generează acest boom, pe ansamblu, producătorii şi distribuitorii de calculatoare nu vor înregistra neaparăt creşteri exponenţiale, ci doar moderate, ale cifrelor de afaceri. O altă problemă este că pe măsură ce calculatorul devine un produs nediferenţiat şi de masă, marjele producătorilor şi distribuitorilor se diminuează şi ele, ca o regulă generală a unei afaceri cu produse pentru piaţa de masă, mai spune Marius Ghenea. Cele mai rapide creşteri vor fi înregistrate în China şi India. Dacă ne referim la Europa de Est, spune Ghenea, deja vorbim de o zonă geografică ceva mai vagă acum, după ce s-a separat decisiv în ţări care aparţin deja UE şi cele care nu vor aparţine Uniunii mulţi ani de acum înainte. "Cred că regula este aceeaşi. Cu cât o piaţă e mai emergentă, cu atât creşterea pe care o vom constata acolo va fi mai mare", consideră preşedintele Fit Distribution. Acesta spune că exemplul cel mai important în zonă este Rusia, iar alături de ea mai intră şi alte state din fosta Uniune Sovietică, mai puţin Ţările Baltice.

Asistăm la un proces de declin continuu al preţurilor la calculatoarele personale, ceea ce înseamnă de fapt o depreciere a preţurilor unitare medii
Marius Ghenea
preşedintele Fit Distribution

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite