Se înmulţesc fraudele în telecomunicaţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei care trimit mesaje de tip SMS prin care anunţă posesorii că au câştigat premii substanţiale în bani sau produse pot "produce" până la 100 de euro pe zi Anul trecut, în România,

Cei care trimit mesaje de tip SMS prin care anunţă posesorii că au câştigat premii substanţiale în bani sau produse pot "produce" până la 100 de euro pe zi

Anul trecut, în România, telecomunicaţiile au "atras" 42% din tentativele de fraudare, 62% fiind postate de infractorii care doreau credite pentru cartele preplătite.

"Felicitări, aţi câştigat un telefon mobil de ultimă generaţie. Pentru a primi premiul vă rugăm sunaţi la numărul 0723.XXX.XXX. Vă mulţumim". Cam aşa arată multe dintre SMS-urile primite de români în ultima perioadă, iar companiile în numele cărora au fost trimise erau Orange, Altex, Cosmote, Flanco sau mărci auto precum Dacia ori Kia.

Indiferent de domeniul în care activează firma, acestea sunt tentative de fraudă, care, din păcate, de multe ori se termină prost pentru cel ce sună şi îşi prezintă datele personale celui care a trimis mesajul. De multe ori, infractorii folosesc nume fictive, asta pentru a deveni mai credibili faţă de posibilele victime. Primul semn care ar trebui să vă atragă atenţia este "anunţul" premiului prin intermediul unui mesaj scris. De obicei, organizatorii unui concurs nu anunţă câştigătorii la telefon.

Nume fictive, companii reale

Din curiozitate, am sunat la numărul pus la dispoziţie şi a răspuns un individ care s-a prezentat ca fiind Popescu Adrian, de la Nokia, companie care, "cu ocazia împlinirii a 10 ani de activitate în România, a organizat o tombolă".

Ulterior, fictivul Popescu a cerut să i se confirme numărul de telefon pe care am primit mesajul. Un al doilea semn că este o tentativă de fraudă a fost modalitatea prin care doresc să primesc premiul: aparatul sau contravaloarea lui. Asta pentru că, la niciun concurs, organizatorii nu oferă această posibilitate.

Partea şi mai ciudată a venit în momentul în care interlocutorul mi-a spus că voi primi contravaloarea prin curier, însă nu pot primi pachetul fără să plătesc mai întâi taxa de curierat. Pentru a plăti, trebuia să cumpăr o cartelă de reîncărcare de 15 euro şi să transmit codul prin telefon.

De obicei, când vine un curier la uşa ta, plăteşti taxa direct acestuia, nu prin telefon! Persoanele care fraudează serviciile de telecomunicaţii se împart în două grupuri distincte: cei care fac acest lucru doar pentru distracţie şi cei care urmăresc să obţină profit în urma acestei activităţi.

Monitorizarea, o necesitate

Ca să nu vă treziţi cu facturi cât "Casa Poporului", contactaţi compania de telefonie, pentru a vă furniza informaţii despre protecţia echipamentului şi serviciul de telefonie. De asemenea, multe companii de telefonie oferă serviciile de monitorizare, disponibile pentru a putea detecta rapid folosirea neobişnuită a telefonului.

Dezactivaţi sau restrictionaţi accesul la distanţă, căsuţa vocală şi alte servicii ale sistemului de comunicaţii care ar putea permite apelurile spre exterior.

Monitorizaţi apelurile efectuate prin sistemul de comunicaţii în mod regulat, dar mai ales în perioadele de vacanţă. Aceasta este una dintre cele mai bune metode, în orice perioadă a anului, pentru a detecta apelurile neautorizate.

Deviaţi apelurile dinspre exterior mai bine printr-un operator sau recepţionist, decât prin robot automat în perioadele de vacanţă, pentru că aceştia sunt capabili să ajute la detectarea apelurilor frauduloase. Securizaţi codurile de acces, nu le oferiţi apelatorilor necunoscuţi şi ştergeţi codurile care nu sunt necesare, inclusiv pe cele iniţiale, instalate de producător. O repornire şi reîntoarcere la setările din fabrică ale aparatului oferă acces gratuit.

Cum îmi protejez telefonul mobil?

Conversaţiile efectuate pe telefoane digitale sunt ceva mai sigure decât pe reţelele analog, de aceea nu pot fi interceptate de tipurile de scanere radio folosite de amatorii obişnuiţi. Chiar şi aşa, există capacităţi tehnice pe care ar trebui să le luaţi în considerare cu privire la securitatea reţelelor digitale.

Detectarea fraudei din timp este crucială, asta pentru că aflăm despre fraudă abia când ne soseşte factura. Când telefonul este "clonat", clienţii descoperă multe apeluri pe care nu le-au efectuat. Multe companii nu taxează apelurile efectuate de pe telefoane clonate.

Chiar şi aşa, dacă descoperiţi că numărul dumneavoastră a fost clonat, contactaţi imediat furnizorul de servicii de telefonie. Cea mai bună cale de a vă proteja de clonare este folosirea de servicii care folosesc autentificarea. Verificaţi opţiunile antifraudă oferite de compania de telefonie. Trebuie să vă asiguraţi că serviciul pe care îl solicitaţi foloseşte tehnologia de autentificare pentru a preveni clonarea.

De asemenea, trebuie să folosiţi mereu opţiunea de blocare a telefonului când nu-l folosiţi. Nu lăsaţi telefonul nesupravegheat sau într-o maşină nesupravegheată. Dacă trebuie să-l lăsaţi în maşină, folosiţi opţiunea de blocare. În orice caz, dacă vă dispare telefonul, raportaţi imediat furtul la poliţie şi mai ales la compania de telefonie, pentru ca aceasta să blocheze cartela SIM. Altfel, vă treziţi cu factura dublă sau mai rău.

Tipuri de fraude

Furt de identitate. În cazul fraudei de identitate, telefonul nu mai reprezintă o ţintă, ca şi în cazul clonării. În mod normal, victima află de fraudă la mult timp după ce s-a încetat plata facturilor.

Utilizare neautorizată. Aceasta are loc atunci când o persoană solicită un serviciu cu date de identificare obţinute fraudulos de la alte persoane sau cu identitate falsă. Infractorii obţin date personale ale altor utilizatori şi le folosesc pentru a solicita un serviciu de telefonie mobilă în numele acelor persoane.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite