Cum să-ţi creezi propria reţea de socializare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reţelele de socializare par să domine online-ul. Câţi dintre noi nu au măcar un singur cont pe una dintre aceste reţele? V-aţi întrebat însă cum de au reuşit oamenii din spatele acestor reţele de socializare să strângă suficienţi bani pentru a avea milioane de membri? Sau cum ar fi să aveţi propria reţea de socializare? Astfel aţi impune propriile reguli de comunicare, aţi avea posibilitatea de a alege aplicaţiile care vă p

Ce este o reţea socială?

Deşi reţelele sociale există mai ales la locul de muncă, în universităţi şi licee, ele sunt cu adevărat populare în mediul online. Acest lucru se datorează faptului că, spre deosebire de cele mai multe licee sau locuri de muncă, internetul este populat de milioane de persoane interesate de a întâlni alte persoane sau pentru a acumula şi împărtăşi informaţii şi experienţe personale.

MySpace, Facebook şi LinkedIn sunt reţele sociale cu milioane de utilizatori din întreaga lume. În timp ce LinkedIn pune accent pe promovarea carierei profesionale, MySpace şi Facebook sunt dedicate mai mult distracţiei şi socalizării. De altfel, există şi reţele de socializare mai speciale, cum ar fi Twitter, prin intermediul căruia puteţi urmări activitatea prietenilor, Flickr pentru fotografii sau YouTube, pentru filmuleţe.

Dacă niciuna dintre aceste reţele nu corespunde intereselor dumneavoastră, aveţi posibilitatea de a vă crea propria comunitate online.

Din dorinţa de a afla mai multe informaţii, m-am adresat unor persoane abilitate în domeniu. Din acest moment însă, întregul meu entuziasm a fost demontat cu simplul argument că nu este un proiect tocmai uşor de demarat, mai ales în contextul în care îţi doreşti să-i calci pe urme fondatorului Facebook, Mark Zuckerberg.

Aspectul cel mai important pe care trebuie să-l ai în vedere în momentul în care îţi propui să-ţi creezi propria reţea de socializare este cum să creezi o comunitate căreia să-i deserveşti interesele. În privinţa acestui aspect, Sergiu Lujanschi, Managing Partner Leading IT Services, consideră că poţi opta între o comunitate existentă, căreia îi deserveşti nişte nevoi, şi a construi o comunitate pe anumite nevoi existente: persoane cu pasiuni comune, care nu sunt legate între ele: comunitate de gameri, de oameni pasionaţi de excursii, de şah etc.

Avantajul unei comunităţi existente este dat de faptul că avem deja asigurat un anumit număr de membri care intră zilnic pe site-ul nostru. „Cea mai simplă formulă e să îţi faci un blog în care să vină oameni. Când ai cititori şi oameni care să contribuie la conţinutul blogului respectiv, ai o bază de comunitate. Apoi te poţi gândi cum treci la nivelul următor, cum te extinzi”, explică Sergiu.

Reţea de socializare pentru a oferi servicii de comunicare

Crearea unei reţele de socializare, doar pentru a avea o altă modalitate de comunicare cu prietenii, colegii sau persoanele cu care împărtăşim aceleaşi interese, nu este deloc dificilă. La o simplă căutare pe Google, putem observa că nudiştii, it-iştii, animăluţele sau tinerii aflaţi în căutarea unui loc de muncă, au propria reţea de socializare.

Pentru a da curs unui astfel de proiect, există anumite site-uri care oferă platforma software pentru a administra propria reţea de socializare. Primul pas în realizarea unui astfel de proiect îl reprezintă crearea unui cont pe unul dintre site-urile care oferă platforma software necesară. SocialEngine sau Ning sunt exemple de site-uri care oferă această posibilitate. Serviciul este gratuit doar pentru 30 de zile, urmând ca ulterior să plătiţi o sumă modică: SocialEngine percepe o taxă de 4 euro lunar, iar Ning 2,95 dolari / lună.

Spre deosebire de Facebook, Ning nu este o reţea de socializare, ci o platformă prin intermediul căreia oricine poate să-şi creeze propria reţea, iar pentru asta nu trebuie să ai cine ştie ce cunoştinţe. Odata creat profilul, aveţi posibilitatea să alegeţi dacă reţeaua de socializare va fi una publică (accesibilă oricui) sau privată (iar în acest caz persoanele interesate să intre în grup vor avea nevoie de invitaţie).

Reţea de socializare creată pentru profit

După cum puteţi vedea, nu este greu să-ţi creezi o reţea de socializare, dar este cu adevărat dificil să transformi o pasiune într-o sursă de venit. „Partea de a câştiga bani din aşa ceva e foarte riscantă. Trebuie să monetizezi şi faci aşa ceva când ai mulţi membri, iar pentru asta trebuie să devii cunscut”, mi-a spus Sergiu.

 „Nu e o chestie uşoară de întreprins. În primul rând îţi trebuie o idee şi o comunitate căreia să îi satisfaci nişte nevoi, să îi atragi cu ceva. Cu cât eşti mai cunoscător în ideile acelei comunităţi, cu atât poţi să ajungi mai aproape de ceea ce i-ar atrage pe ei: ce ţi-ar fi ţie util pentru un anumit domeniu şi care să nu existe în altă parte.

După ce ai o idee, creezi un concept. Îţi formezi o echipă, după care planifici şi stabileşti costurile şi un plan din care să scoţi bani. Începi să construieşti un demo, o bază, în care să testezi pe un grup de oameni apropiaţi şi facilităţile acelei comunităţi.

Partea cea mai costisitoare e marketarea. Dacă te adresezi unei comunităţi de 100.000 de oameni, ăsta e numărul de membri pe care trebuie să-l strângi pentru a monetiza. Ca să ajungi la acest număr trebuie să investeşti în campanii, în informare, să faci prezentări, să zici ce aduci în plus faţă de ceilalţi”, explică Sergiu Lujanschi.

În momentul în care vă propuneţi să transformaţi o reţea socială într-o afacere profitabilă ar trebui să aveţi în calcul următoarele aspecte:

1. Pasiunea pentru comunităţile online;

2. Că veţi putea oferi ceea ce nu oferă alte reţele de socializare, iar acel ceva va atrage un număr mare de persoane;

3. Că site-ul are un design simplu şi funcţional; Să aibă instrumente pentru exprimarea feed-back-ului;

4. Că aveţi câteva idei despre cum aţi putea monetiza site-ul (n.r.- că veţi aplica cea mai sigură şi corectă metodă pentru a câştiga bani).

image

Site-uri precum Ning sunt utile în momentul în care nu dispuneţi de banii necesari pentru a angaja programatori sau designeri. Ceea ce trebuie să faceţi este să vă creaţi un cont, să generaţi conţinut care să atragă membri şi să găsiţi modalităţi de monetizare.

Surse financiare pentru administrarea site-ului

Fondurile de Investiţii cu Capital de Risc reprezintă o modalitate prin intermediul căreia reţelele de socializare dispun de bani pentru a se întreţine. Pe măsură ce trece timpul însă, sunt necesare şi alte modalităţi pentru a strânge capital.

Cea mai răspândită metodă prin care un site poate genera venituri este publicitatea. Experţii în marketing încearcă în permanenţă să găsească cea mai bună modalitate prin care să introducă reclamele în mediul online, fără a afecta utilizatorii într-un mod negativ. Regula este simplă: cu cât ai mai mult trafic, cu atât ai mai multă publicitate şi, implicit, bani. Spre exemplu, Facebook are milioane de utilizatori activi. Accesul la o asemenea bază de date este mană cerească pentru companii, motiv pentru care acestea vor prefera să plătească ceva mai mult pentru a avea banner pe Facebook, decât să-şi posteze o reclamă pe un site mai mic.

image

O altă tactică este perceperea unei taxe de membru. În timp ce majoritatea reţelelor de socializare evită această variantă, există şi cazuri în care ea a fost aplicată cu succes. Un exemplu îl reprezintă site-urile matrimoniale, unde anumite informaţii nu sunt accesibile dacă nu plăteşti pentru un cont premium.

Prin intermediul serviciului web de monitorizare a traficului, Google Analytics, puteţi afla câte persoane sunt interesate de reţeau creată de dvs. şi ce secţiuni generează mai mult interes. În funcţie de informaţiile privind interesele membrilor reţelei, puteţi atrage publicitate. Dacă nu există însă o comunitate suficient de mare, targetarea este destul de dificilă. Adevărata provocare constă în atragerea câtor mai mulţi membri pentru a suscita interesul companiilor în cumpărarea de spaţiu publicitar.

Povestea din spatele succesului înregistrat de Facebook

image

Facebook a fost creat de un fost student al universităţii Harvard, Mark Zuckerberg, pasionat de programare. Făcut public în februarie 2004 şi creat iniţial pentru comunitatea studenţilor de la Harvard, în reţeaua dezvoltată de Mark s-au înscris şi studenţi de la universităţile Stanford, Darthmouth, Columbia, New York University, Cornell, Brown şi Yale. În august 2005, thefacebook, aşa cum fusese denumit iniţial site-ul de socializare, a fost schimbat în Facebook, domeniul facebook.com fiind cumpărat cu 200.000 de dolari.

Din această poveste de succes însă, nu au lipsit controversele. La o săptămână de la lansarea site-ului, Mark a fost acuzat de trei studenţi de la Harvard că le-a furat ideea proiectului. S-a ajuns la un proces în urma căruia cei trei au primit 20 de milioane de dolari şi valoarea a 1.2 milioane de actiuni Facebook.

image

Fostul director executiv PayPal Peter Thiel este considerat ca fiind primul investitor în Facebook, după ce a investit 500.000 dolari, în septembrie 2004. Se pare însă că primul investitor real a fost Eduardo Saverin, coleg de clasa cu Zuckerberg. El a fost cel care a finanţat serverele ce susţineau site-ul, dar implicarea lui nu a însemnat mai mult decât o contribuţie financiară. De aici până la excluderea sa din afaceri nu a fost decât un pas. Pentru a-i ceda lui Peter Thiel 7% din acţiuni în schimbul sumei de 500.000 de dolari, Zuckerberg a reînregistrat firma drept Facebook Incorporated şi a schimbat procentele, lăsându-l pe Eduardo fără postul de general manager şi cu o cotă de acţiuni substanţial redusă.

Eduardo semnase pentru numarul de acţiuni echivalent a 24% şi nu pentru procent, ajungând astfel să deţină sub 10% din capital. Şi în acest caz a urmat un proces, în urma căruia Eduardo a câştigat o parte din acţiuni şi este listat pe Facebook ca unul dintre fondatori. Înainte de asta însă, el l-a contactat pe scriitorul Ben Mezrich, căruia i-a spus povestea Facebook. Astfel a luat naştere cartea "Accidental Billionaires", după care a fost realizat şi filmul "The social network".

image

La şapte ani de la lansare, Facebook are peste 500 de milioane de membri activi.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite