YouTube s-a transformat, într-un an, din hobby în afacere de succes
0În prezent, site-ul american este liderul pe segmentul paginilor web cu conţinut video online, pentru că zilnic sunt descărcate de pe acest site 100 de milioane de videoclipuri Cum succesul
În prezent, site-ul american este liderul pe segmentul paginilor web cu conţinut video online, pentru că zilnic sunt descărcate de pe acest site 100 de milioane de videoclipuri
Cum succesul YouTube nu putea trece neobservat, marile companii de media îşi îndreaptă atenţia către noua modalitate de a face bani: site-ul cu conţinut video online.
Astăzi se împlineşte un an de când Google a preluat YouTube, cea mai în vogă destinaţie cu conţinut video online a momentului, pentru suma de 1,65 miliarde de dolari. În ultimul an s-au schimbat foarte multe lucruri în modalitatea de desfăşurare a megaafacerii YouTube.
În pofida unei cote de piaţă formidabile şi a poziţiei de lider, înaintea unor site-uri de conţinut video online, precum Metacafe, Break.com, Heavy sau Dailymotion, şi mai mulţi afacerişti se gândesc să se aventureze în acest domeniu.
Cei mai mulţi dintre ei au ca singur scop obţinerea de profituri uriaşe de pe urma unor astfel de pagini web. "Molima" site-urilor cu conţinut video pare a fi de nestăvilit, şi îi loveşte pe americani "sub centură". Will Ferrell, unul dintre actorii americani de comedie în vogă, a contribuit decisiv la succesul site-ului online cu clipuri de comedie, FunnyorDie.com.
Asta în timp ce un alt actor de comedie cu mare trecere la public, Harry Shearer, care a jucat în "The Simpsons", este creierul din spatele site-ului MyDamnChannel. Mai mult, există chiar şi o variantă de Youtube cu conţinut pentru persoanele ceva mai evlavioase, cu aplecare către divinitate, GodTube.
Giganţii media urmăresc atent fenomenul YouTube
Succesul de care s-a bucurat YouTube nu a rămas fără ecou în industria entertainmentului internaţional. Giganţi media, precum News Corp. ori NBC Universal, au lansat un site, nefericit intitulat Hulu, în care găseşti ştiri şi alte date din arhiva Fox şi NBC. Time Warner, prin divizia AmericaOnline (AOL), a făcut câteva achiziţii în domeniul video online, acum ceva timp.
Pe lângă concernele care fac achiziţii pentru a concura cu YouTube există şi altele care atacă direct site-ul american. Unul dintre aceştia este un alt mare conglomerat media, Viacom, ce are o dispută pe tema drepturilor de autor cu site-ul american.
Cei de la Viacom cer un miliard de dolari despăgubiri, iar motivul îl reprezintă postarea ilegală, pe YouTube, a unor fragmente din emisiunea "Comedy Central", dar şi alte seriale de succes difuzate de reţelele de cablu, deţinute de Viacom.
Dar poate cea mai interesantă transformare, de când Google şi YouTube şi-au unit forţele pe piaţa de conţinut video online, este că, din simplu hobby, YouTube s-a transformat într-o afacere de succes, comparabilă cu înfiinţarea Microsoft acum mai bine de 30 de ani.
YouTube nu este lider absolut
Asta pentru că publicitatea pe site-urile cu conţinut video online nu reprezintă decât o mică parte din total, însă specialiştii afirmă că aceasta va creşte substanţial. Cu tot acest succes la picioare, există voci din industria video online care afirmă că este prematur să afirmi că YouTube este lider absolut şi singurul învingător.
"Am profitat toţi de pe urma succesului YouTube, ce a transformat un hobby în afacere. Însă marea provocare o reprezintă continuarea acestei afaceri, cu un la fel de mare succes", a declarat Erick Hachenburg, preşedintele Metacafe. "Suntem la începutul acestei industrii, aşa că nu risc un pronostic în privinţa învingătorului", a mai spus Hachenburg.
La fel ca şi YouTube, Metacafe este un site ce se axează pe conţinut bazat pe ceea ce încarcă utilizatorii, denumit de specialişti "professional mainstream content". Metacafe îi plăteşte pe cei care îşi postează videoclipurile pe site, cu ajutorul veniturilor obţinute din publicitate. Şi YouTube are un astfel de program de fidelizare, însă este dedicat numai utilizatorilor ale căror videoclipuri sunt cele mai de succes.
Preşedintele Metacafe spune că, din cauza faptului că această afacere este la începuturi, viitorul va decide ce tip de fidelizare a utilizatorului va avea succes. Multe dintre site-urile video au depistat că publicitatea difuzată înainte sau după clip nu înregistrează acelaşi succes ca în programele de televiziune. Asta pentru că, în general, dacă postezi un clip publicitar de 1 minut, iar cel postat de utilizator are trei, cu siguranţă îl va plictisi pe privitor.
Ca multe alte site-uri, şi YouTube experimentează nişte tehnologii ce permit afişarea de texte publicitare sau bannere în josul paginii, modalitate care are avantajul că nu mai deranjează utilizatorul.
Cheia unei campanii publicitare pe site-urile cu conţinut video online este să reuşeşti să ai un clip publicitar interesant, care să atragă, dar să şi creşti calitatea experienţei video. Spre deobebire de televiziune, un utilizator online poate să apese pe respectivul banner, fiind direcţionat către site-ul mărcii respective. Deci, cu cât este mai puţin inoportună reclama, cu atât este mai accesată.
Publicitatea este încă în stadiul de experiment
"Cei care se ocupă cu astfel de site-uri trebuie să ştie că pentru conţinutul video de scurtă durată nu trebuie adoptată aceeaşi tactică folosită şi în industria tv", consideră Nick Wilson, şeful departamentului tehnic de la Break.com, un site ce se adresează, în special, tinerilor. "Putem construi clipuri care să nu arate a publicitate, dar cu un mesaj subtil", consideră Wilson.
Acesta mai spune că, în prezent, suntem într-o fază în care oamenii folosesc web-ul pentru multiple operaţii în acelaşi timp. Metacafe foloseşte sistemul overlay, iar Hachenburg, preşedintele companiei, spune că este interesat de încheierea unor contracte de sponsorizare pentru clipurile postate şi un nou produs care să aducă venituri substanţiale.
În continuare, cea mai spinoasă problemă pentru advertiseri este că, în pofida exploziei postării de conţinut video online, spaţiul pentru publicitate este redus, iar valoarea este şi ea infimă. "Videoclipurile de mare succes au rate destul de mari de vizită, însă, valoarea obţinută din vânzarea de publicitate este infimă", susţine Suranga Chandratillake, fondator şi preşedinte la Blinkx, un motor de căutare destinat special site-urilor cu conţinut video.
"Publicitatea video este la început şi înregistrează rate de creştere destul de mari, însă marile branduri nu se îndreaptă decât spre site-urile unde ştiu că securitatea este crescută", mai spune Suranga Chandratillake. Blinkx speră să schimbe situaţia prin lasarea unui program denumit AdHoc, pe care preşedintele companiei îl compară cu AdSense, programul omonim de la Google.
Marje de profit destul de scăzute
Programul procesează videoclipurile şi potriveşte filmele publicitare relevante în cliupurile difuzate. Chiar dacă, pe viitor, va fi mai uşor să găseşti un public-ţintă pentru clipuri publicitare, există argumente suficiente care să îi facă pe publicitari să nu accepte aceste medii. Asta pentru că este o afacere cu marje de profit scăzute, unde ai cheltuieli ridicate cu producerea unui videoclip publicitar, iar site-urile chiar nu au capcitata de a acoperi aceste costuri. "
Modelul de afaceri în industria siteurilor video online este oarecum cu susul în jos, consideră Ashwin Navin preşedinte la BitTorrent, o companie ce oferă servicii de video share sau alt conţinut, prin sistem peer-to-peer (de la egal la egal).
Ashwin Navin spune că până nu este adoptat acest sistem, pentru a reduce substanţial costurile cu lărgimea de bandă, videclipurile online se vor dovedi neprofitabile pentru multe companii de publicitate. Gilles BianRosa, preşedinte la Azureus, compania din spatele Vuze, un alt provider de servicii online video peer-to-peer, spune că, în prezent, adevertiserii sunt dispuşi să plătească sume mici pentru publicitatea online pe astfel de site-uri.
BianRosa mai spune că situaţia nu se va schimba decât în momentul în care site-urile vor oferi clipuri mai bune calitativ. Până atunci, Gilles BianRosa spune că şi experienţa privitului trebuie să fie luată în considerare de cei care produc publicitate.
Acesta argumentează prin faptul că advertiserii vor descoperi un mai mare interes pentru produsele lor în momentul în care videoclipurile postate pe site-uri precum YouTube vor fi la calitate de DVD şi cu un conţinut sigur.
Contează subiectul videoclipului şi numărul de accesări
Cu alte cuvinte, departamentele de marketing de la marile companii nu vor să plătească pentru un clip publicitar care să ruleze alături de unul de slabă calitate, în care o pisică încearcă să cânte la pian. Specialiştii spun că nu asta e principala problemă pentru că utilizatorii nu se îngrămădesc să acceseze conţinut profesional. Şi poate că nici advertizerii nu ar face rău să gândească aşa.
"Calitatea videoclipului depinde, în mare parte, de conţinut. Statisticile arată că nu este nicio corelare între calitatea vizuală şi frecvenţa cu care este accesat un videoclip, majoritatea videoclipurilor postate pe site-uri fiind filmate cu telefonul mobil. Ceea ce contează pentru privitori este subiectul videoclipului, nicidecum calitatea acestuia.
Datele se schimbă atunci când este încărcat pe site un videoclip al unei formaţii de muzică ori fragmente din emisiuni de succes. Însă acelea pot fi urmărite şi prin intermediul posturilor tv. Desigur, succesul înregistrat de YouTube şi preţul mic prin care Google a devenit proprietar atrag în continuare noi şi noi afacerişti, fie ei începători,ori mari companii mediatice.
Mai mult ca sigur că nu vor fi înregistrate venituri uriaşe din publicitatea pe site-urile cu conţinut video, dar asta nu îi va ţine la depărtare pe temerari ori pe cei dornici să-şi sporească veniturile.
Piaţa serviciilor cu conţinut video este în plină expansiune
Specialiştii consideră că în jurul acestei afaceri există foarte multă publicitate exagerată, potenţialul fiind destul de mare, dar şi la fel de mult zgomot pentru nimic. Pare a fi marea lovitură a afacerilor din domeniul internetului, însă este în stare latentă în momentul de faţă, consideră mulţi dintre cei implicaţi în această industrie.
Cu rata de creştere pusă pe masă, directorii executivi ai companiilor de conţinut video online spun că ar fi o greşeală pentru marile concerne să îşi agaţe vagonul doar de web. Bineînţeles, piaţa serviciilor video online se dezvoltă extrem de rapid, însă nu reprezintă singura formă de media pentru conţinut video.
Specialiştii din industria online spun că nu este important să obţii un număr cât mai mare de accesări pentru un anume videoclip, ci să reuşeşti să creezi un anumit interes, astfel încât să reuşeşti să vinzi destulă publicitate, cât să devină profitabilă afacerea.
Unii merg mai departe şi spun că miniserialele postate pe site-uri cu conţinut video ar putea fi strânse, ambalate şi vândute în sistem DVD sau chiar reţelelor de televiziune. Astfel, megaspectacolele mediatice ar putea fi înlocuite, în viitor, de show-uri făcute de un singur ins, dar cu mare trecere la public.