Service-ul GSM, o afacere pentru micile firme
0În România există peste 17 milioane de utilizatori de celulare care, uneori, mai trebuie şi reparate. Anul trecut s-au vândut în România aproape cinci milioane de telefoane mobile, ceea ce
În România există peste 17 milioane de utilizatori de celulare care, uneori, mai trebuie şi reparate.
Anul trecut s-au vândut în România aproape cinci milioane de telefoane mobile, ceea ce în cifre ar însemna aproape 60 milioane de euro, iar pentru 2007, previziunile arată o creştere a pieţei cu 10-20%. Aceste cifre sunt doar pentru aparatele noi, cumpărate de la operatori sau de la diverşii dealeri autorizaţi. Pe lângă piaţa oficială, există cea neagră, ce aduce un profit apropiat de cel al dealerilor oficiali.
Acesta este şi motivul pentru care service-urile GSM au răsărit ca ciupercile după ploaie. Dacă încerci pe motorul Google o singură căutare cu "service GSM", îţi apar mai mult de zece pagini cu diverse firme, mici sau mijlocii, care se pricep la reparat, decodat ori reinstalare a programului software pentru telefoane mobile. Numărul acestora este greu de aflat pentru că, de multe ori, afacerea este condusă de doi-trei adolescenţi, pricepuţi la toate, care se ştiu de minune să ocolească fiscul. Asta nu înseamnă că service-urile serioase, ce nu aparţin dealerilor ori operatorilor, lipsesc cu desăvârşire.
Touşi, service-urile autorizate sunt şi ele în număr foarte mare, fie că vorbim de cele ale providerilor ori de dealerii autorizaţi ai acestora, asta numai dacă sunt adunate magazinele acestora. Investiţiile pe partea de service nu ţin deloc pasul cu vânzările de telefoane. Cozile la service-uri sunt permanente, iar durata medie de rezolvare a intervenţiilor este de o săptămână. Or, pentru cineva care depinde foarte mult de telefonul mobil, să stea un timp aşa de lung fără aparat este mai mult decât un simplu disconfort. Mai mult, un aparat defect ţinut în service 10 zile, fără ca proprietarul să îl poată utiliza, înseamnă bani pierduţi, pentru că, între timp, utilizatorul plăteşte în toată această perioadă serviciul de telefonie.
În ţările UE, telefonul defect este înlocuit cu unul compatibil, acelaşi model sau unul apropiat, pe durata executării service-ului, lucru impus de legislaţie. La noi însă, înlocuirea telefonului este prevăzută abia după cele 10 zile de service. Service-urile "oficiale" lasă de dorit Pentru cei care cumpără telefoane la mâna a doua, şi există foarte mulţi ce aleg această cale, service-ul de cartier ori cele de mici dimnesiuni reprezintă opţiunea la cele ale dealerilor sau providerilor. Unele dintre aceste service-uri sunt autorizate de către Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, însă marea lor majoritate nu au acest aviz oficial. Totuşi, un punct forte pentru service-urile de cartier este reprezentat de tarife.
În general, pentru orice model de telefon mobil, preţurile la reparaţii sunt mult mai mici, iar rezultatul se vede în numărul de clienţi. Un service ce nu aparţine de vreun dealer autorizat sau provider poate reprezenta o afacere mică, însă de mare succes. Investiţia iniţială este dată de spaţiul pentru desfăşurarea unei asemenea activităţi, care poate fi chiar şi într-un apartament de bloc, asta depinzănd de planurile şi banii aferenţi ai fiecăruia. Costurile pentru un apartament de bloc se rezumă la chiria lunară, dacă nu eşti proprietar, la care se adaugă facturile la utilităţi.
De la spaţiu poţi trece la investiţia în aparatură dedicată depanării de telefoane mobile. Aici pot fi incluse diversele aparate specifice mărcilor producătoare, programele soft pentru decodare, resoftare orice altă reparaţie. Unele dintre aceste service-uri oferă garanţie trei luni, în timp ce constatarea este gratuită, spre deosebire de cele ale providerilor sau dealerilor.
Oricum, investiţia iniţială nu te lasă cu buzunarele goale. Importantă este şi reclama, aici fiind potrivită sintagma "reclama, sufletul comerţului", pentru că este necesar să te faci cunoscut printre sute de alte service-uri.