Samsung a reuşit să devină, din brand ieftin, un adevărat gigant multimedia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acum câţiva ani, coreenii reprezentau o alternativă ieftină, pentru ca astăzi concernul asiatic să fie al doilea producător mondial de telefoane mobile. Miracolul coreean a concurat, în

Acum câţiva ani, coreenii reprezentau o alternativă ieftină, pentru ca astăzi concernul asiatic să fie al doilea producător mondial de telefoane mobile.

Miracolul coreean a concurat, în ultimii ani, cu cel chinezesc în mai toate domeniile, începând cu industria auto, continuând cu cea a produselor textile şi terminând cu ce a tehnologiei informaţiei. Spre deosebire de concurentul din vest, Coreea de Sud a mizat, pe lângă preţuri mici, şi pe calitate, fapt pentru care nu mai miră aproape pe nimeni că firme precum Samsung, LG, Hyundai sau Kia au reuşit să devină din mici producători, cu statut de outsider, adevăraţi giganţi.

Cât de mult trebuie să munceşti ca să ajungi în top? O întrebare la care multe din companiile din Coreea de Sud pot răspunde. Miracolul sud-coreeanu nu putea să ocolească cel mai mare producător de telefoane mobile, Samsung, care de mulţi ani "tace şi face".

Aşa că, dintr-un mic producător, neînsemnat pe pieţele internaţionale, a ajuns să deţină în prezent poziţia secundă în topul celor mai vândute mărci de telefoane mobile. Aparatele Samsung aproape că au atins notorietatea numărului unu mondial, Nokia, paşii primului clasat fiind îndeaproape urmăriţi de coreeni. Mai mult, există analişti care spun că finlandezii ar putea fi depăşiţi de Samsung ori LG în câţiva ani, dacă este menţinută rata actuală de dezvoltare.

Incinerarea de la Guami, punct de cotitură

Drumul de la zero la locul secund nu a fost presărat cu petale de trandafiri. Pe la jumătatea anilor '90, Kun-Hee Lee, preşedintele Samsung, a făcut cadou, cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă, prietenilor apropiaţi şi conducerii companiei câte un model din cele mai noi şi scumpe terminale produse de companie.

Din gest nobil, iniţiativa s-a transformat într-un fiasco, pentru că mai toate aparatele funcţionau foarte prost sau chiar deloc. După ce vacanţa de sărbători a luat sfârşit, preşedintele Samsung s-a deplasat în oraşul Gumi, unde sunt produse majoritatea telefoanelor mobile. Ajuns aici, Kun-Hee Lee a dat ordin ca toţi angajaţii să-şi facă ţăndări telefoanele personale, să le aşeze într-un morman, în curtea interioară a fabricii, pentru ca mai apoi să le dea foc.

"Incinerarea" de la Guami a fost punctul de cotitură în istoria tulburentă a companiei coreene. Înainte de 1995, Samsung era perceput de cumpărători drept un producător de electronice foarte ieftine şi de calitate îndoielnică.

După această dată, concernul coreean a început să-şi schimbe imaginea, dramatic, am putea spune, pentru că astăzi Samsung este aproape sinonim cu inovaţia şi calitatea. Totuşi, odată cu transformarea, compania coreeană şi-a pierdut principalul atu, preţuri imbatabile pe piaţa de electronice.
Tehnologiile de ultimă oră şi mai ales managementul de calitate au căpătat un nou sens în cadrul companiei Samsung.

Muncitorii de pe liniile de asamblare au noi reguli stricte de muncă, precum "line stop", un sistem ce permite muncitorului să oprească linia de producţie dacă a descoperit vreun produs defect ce a trecut de controlul tehnic de calitate.

Samsung, 63 miliarde de dolari, în criză de identitate

În prezent, situaţia diviziei de telefoane mobile de la Samsung este exact opusul celei de la jumătatea anilor '90. Compania s-a transformat într-o adevărată Carte a Recordurilor pe piaţa de telefoane mobile, pentru că a lansat primul mobil cu mp3 player, cele mai subţiri telefoane, mobilul cu cameră foto de cea mai înaltă rezoluţie sau primul telefon mobil funcţional în tehnologia Wi-Max. Ar putea câştiga un premiu cei de la Samsung, măcar pentru aceste mici inovaţii, care însă au reuşit să pună în mişcare industria de telefoane mobile.

Ce nu a reuşit Samsung până acum le-a ieşit rivalilor de la Nokia şi Motorola, un telefon mobil care să se vândă ca pâinea caldă şi care să aducă faimă companiei. În prezent, compania se chinuie să-şi mărească procentul pe piaţa de telefonie mobilă din SUA şi se pregăteşte să îşi facă intrarea pe pieţe emrgente, precum cea din India sau statele din America Latină. Aici rivalii de la Nokia activează de ceva timp, în special pe segmentul aparatelor foarte ieftine.

Mobile ieftine sau terminale ultraperformante

Iniţiativa Samsung de a penetra pieţe cu putere slabă de cumpărare, dar să concureze cu Nokia în SUA, s-ar putea să reprezinte un impediment pentru creşterea veniturilor, pentru că cu greu poţi fi văzut în piaţă drept un producător de terminale ultraperformante, dar şi de telefoane ieftine, de sub 100 de dolari.
Singurii cărora le iese cât de cât această "scamatorie" sunt finlandezii de la Nokia, unul dintre cele mai cunoscute branduri de telefoane din lume.

Totuşi, având în vedere capacitatea coreenilor de a se mobiliza cu mic, cu mare, s-ar putea să fie demolat şi acest mit. Analiştii spun că Samsung a lansat mai mereu cele mai noi şi performante terminale, însă are nevoie de un produs - emblemă, ceva care să rămână în memoria consumatorilor.

Cu alte cuvinte, Samsung Electronics, o companie multinaţională ce valorează 63 miliarde de dolari, ce are operaţiuni în peste 50 de state şi este unul dintre liderii mondiali în domeniul produselor electronice se află într-o mare criză de identitate, cel puţin în plan internaţional. Pentru că în Coreea de Sud aceste probleme lipsesc. Terminalele mobile Anycall au o notorietate la fel de mare precum o au playerele portabile iPod Apple în Statele Unite ale Americii.

O plimbare pe străzile din Seul o să vă edifice, pentru că veţi vedea coreeni care folosesc terminalele Anycall pentru a asculta muzică, pentru a plăti biletul de autobuz ori pentru a descărca conţinut media de pe site-uri şI, ocazional, telefonând.

Peste 6 miliarde de dolari, televiziunea pe mobil

Cheltuielile în serviciile de televiziune pe telefonul mobil vor depăşi la nivel internaţional, până în 2012, valoarea de 6,6 miliarde de dolari, arată un studiu realizat de firma de cercetare Juniper Research, citat de Mediabuyerplanner.com Potrivit studiului, în 2012 serviciile de televiziune pe telefonul mobil vor avea aproape 120 de milioane de clienţi în peste 40 de ţări.

Cercetarea mai arată că publicitatea va reprezenta doar o mică parte din veniturile obţinute de serviciile de televiziune pe telefonul mobil. Cea mai mare parte a veniturilor pentru acest tip de servicii va proveni din abonamente şi din pay-per-view.

Cele mai mari pieţe pentru serviciile de televiziune pe telefonul mobil vor fi, potrivit studiului, SUA, Japonia şi Italia. Studiul a fost realizat de firma Juniper Research pe baza unor studii de caz, analize şi interviuri cu reprezentanţii celor mai importante companii internaţionale de telefonie mobilă.

Juniper Research este o firmă de cercetare specializată în telecomunicaţii şi media, care numără, printre clienţi, companiile Microsoft, Orange, Vodafone, Nokia, Telefonica şi The Walt Disney Company. (NewsIn)

Lider acasă, nu şi în deplasare

Pentru toţi coreenii atraşi de gadegeturi, Samsung este la fel de cunoscut şi apreciat precum kimichi, un fel de condiment coreean, savurat precum o acadea.

Statisticile arată că 86% din coreeni deţin un telefon mobil, iar aproape 90% dintre aceştia le folosesc pentru funcţii de date precum navigarea pe Web sau televiziune mobilă. Opţiunea marii majorităţi este una singură, terminalele Anycall de la Samsung.

Toate bune şi frumoase, acasă în Coreea de Sud. În afara ţării, lucrurile stau ceva mai precar, pentru că Samsung se identifică foarte greu cu un producător de telefoane mobile. Ştergeţi marca de pe câteva telefoane mobile, şi veţi vedea că majoritatea recunoscute vor fi Nokia sau Motorola, pentru că Samsung, mai mult ca sigur, nu va reuşi să fie "descoperit".

Sarcina de a face cunoscută divizia de telefoane mobile pe întreg mapamondul, la un nivel apropiat de cel întâlnit acasă în Coreea se Sud, i-a revenit lui Geesung Choi. Coreeanul, în vârstă de 56 de ani, pare a fi soluţia ideală pentru această poziţie, pentru că este persoana care a reuşit să propulseze afacerea cu produse tv de pe locul şase, în 2001, pe prima poziţie, în prezent.

Conducerea companiei speră ca Choi să reuşească să facă din afacerea cu telefoane una la fel de profitabilă precum producţia de televizoare, divizie ce contribuie cu 31% la veniturile totale ale Samsung.

Produsul - emblemă cheia succesului

Samsung vrea să intre pe tot mai multe pieţe emergente, evitate cu desăvărşire până acum, şi crearea unei legături emoţionale cu clienţii. Decizia celor de la Samsung este cât se poate de binevenită, pentru că rivalii de la Motorola au anunţat pierderi de 181 milioane de dolari, fapt care duce la o adevărată competiţie pentru ocuparea locului secund în piaţă, în spatele celor 36% de procente deţinute de Nokia.

Puţini îşi permit să vândă telefoane ieftine pe pieţe cu putere scăzută, unde profitul este cât de poate de redus, însă, având în vedere de unde a pornit Samsung, şi unde a ajuns, aproape orice este posibil. Compania Samsung (trei stele, în coreeană) a luat fiinţă la începutul anilor '30, ca mic exportator de peşte şi fructe, iar odată cu trecerea anilor, activităţile s-au mai diversificat. Compania a lansat primul televizor, alb-negru, în 1972 şi a produs primul telefon mobil în anul 1988.

Accentul pus pe calitate, trasat de Kun-Hee Lee, preşedintele Samsung, a ajutat compania să scape de metehnele trecutului, însă coreenii au avut o mare şansă şi cu trecerea în era digitală a terminalelor mobile. Samsung nu a încetat niciodată, în anii '90, să îşi ajungă rivalii din urmă, iar investiţiile în tehnologii de top a dat roade spre sfârşitul decadei, când telefonia mobilă a trecut pe tehnologia digitală.

Aşa că, în 1997 a venit şi rândul "cenuşăresei" Samsung, când a semnat un contract de 300 milioane de dolari cu providerul de servicii mobile Sprint pentru furnizarea de terminale CDMA. "În trecut eram consideraţi un mic producător, outsider, din Coreea de Sud, iar acum suntem un lider recunoscut", spun, mândri de ei, cei din conducerea companiei.

Totuşi, divizia de telefonie mobilă de la Samsung este destul de mică, în comparaţie cu cea de la Nokia sau Motorola, iar profiturile sunt măricele. La începutul anului, cei doi rivali ai coreenilor anunţau că aşteaptă profituri în scădere, în timp ce Samsung şi-a recalculat valoarea profitului de la 7% la 13 procente.

Pieţele emergente, principala ţintă

Chiar dacă este lider în Coreea de Sud, pentru că oferă terminale ultraperformante, Samsung se va descurca destul de greu pe pieţele emergente, mai puţin atrase de fineţuri tehnice.
Specialiştii spun că acestea sunt pieţele unde se vor înregistra creşteri importante, de aproape 85%, în următorii trei ani.

Analiştii spun că pe pieţele emergente, multe dintre reţele nu oferă servicii precum streaming tv sau apeluri 3G, caracteristici des întâlnite la terminalele Samsung. Pe de altă parte, există o piaţă de câteva milioane de oameni care îşi cumpără pentru prima oară un telefon mobil.

Conform studiilor de cercetare, numai în India există o piaţă estimată la aproape şase milioane de posibili cumpărători de mobile, şi asta în fiecare lună.

Fiecare producător speră să vândă cât mai multe terminale foarte ieftine, pentru ca mai apoi cumpărătorii de astfel de celulare să se orienteze către unele ceva mai avansate şi, logic, mult mai scumpe.
Motiv întemeiat pentru Nokia şi Motorola, în pofida unor profituri mici, să se bată pentru acapararea unor cote cât mai mari dintr-o asemenea piaţă.

Şi şeful diviziei de telefoane mobile de la Samsung doreşte să intre pe pieţele emergente, însă printr-o altfel de strategie.

Ţinta: telefoane mobile care costă sub 100 de dolari

În loc să vândă modele foarte ieftine, slab echipate , Samsung vrea să se poziţioneze în vârful terminalelor cu preţuri mici sau clasa "premium low-end", cum au botezat-o oficialii companiei. Adică vrea să vândă telefoane mobile cu câteva sonerii şi caracteristici în plus faţă de concurenţă, în categoria de preţ 70-90 de dolari.

Asta înseamnă că Samsung se va orienta, pe viitor, către puţine modele de top, cu caracreristici precum GPS, MP3 player sau browsere mobile, pentru a face loc modelelor cu design inovativ şi culori care să atragă cumpărătorul. Dacă acordă o mai mare importanţă formei şi funcţiilor, Samsung speră să se diferenţieze, chiar şi între modelele cele mai simple. Motiv pentru care au angajat o "armată" de designeri şi artişti pentru a concepe melodii şi culori care să atragă cât mai mulţi adepţi.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite