Salvarea datelor vitale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tot mai multi utilizatori ai tehnicii de calcul moderne au constatat ca au nevoie de un sistem care sa le protejeze datele in cazul unor accidente sau dezastre. La capitolul acidente sau dezastre

Tot mai multi utilizatori ai tehnicii de calcul moderne au constatat ca au nevoie de un sistem care sa le protejeze datele in cazul unor accidente sau dezastre. La capitolul acidente sau dezastre informatice se pot enumera o multime de situatii practice de care aproape toata lumea s-a lovit: o eroare a sistemului ce poate avaria un fisier, un virus, un hacker sau cracker sau chiar o problema hardware cum ar fi defectarea hard-ului. Intrucat computerele noastre contin multe informatii ce au necesitat un mare volum de munca, acestea trebuie regenerate cat mai rapid, usor si complet. In lipsa unui sistem de backup, utilizatorul va trebui sa-si refaca toate documentele pornind practic de la zero. Daca pentru un utilizator casnic acest lucru poate insemna cateva zile sau saptamani de munca, pentru o companie, pierderea datelor poate duce chiar la faliment. Acesta este motivul pentru care exista politici de securitate si de recuperarea datelor. Astazi, mari companii internationale au ajuns chiar la distribuirea in doua sau mai multe centre de calcul a datelor companiei, pentru a putea face fata unor atacuri teroriste de genul celor din Statele Unite. Astfel, la disparitia fizica a unui centru de calcul, celalalt preia toate sarcinile, si activitatea companiei poate continua fara probleme. Domeniul bancar este unul dintre cele mai sensibile in astfel de cazuri. Vom prezenta in continuare cateva metode de a face un backup eficient pentru un calculator personal si pentru o retea de mici dimensiuni. Oricum, e bine de stiut ca acest lucru reprezinta o investitie ce va poate scapa de multe batai de cap si multa munca. Principala problema de care se loveste un utilizator obisnuit il reprezinta volumul mare de date ce trebuie salvate. Daca in urma cu cativa ani o discheta sau un set de dischete putea fi o solutie, astazi acestea sunt insuficiente. Hard-urile moderne contin spatiu pentru 80-120 GB, iar pentru salvarea tuturor informatiilor de pe o asemenea unitate este nevoie de peste 60.000 de dischete, ceea ce evident este absurd. E bine de stiut ca un computer contine doua tipuri de date: in primul rand, programele, aplicatiile si sistemul de operare si o categorie separata este reprezentata de datele personale. Dupa pierderea tuturor datelor, cele din prima categorie pot fi recuperate cu usurinta deoarece, in mod normal, exista dischete sau CD-uri de instalare pentru fiecare aplicatie in parte. Datele personale nu mai pot fi recuperate in caz de dezastru. Pentru acestea este necesara o copie de siguranta. Exista cateva principii si lucruri ce trebuie cunoscute inainte de crearea unei copii de siguranta. Prima intrebare care trebuie sa primeasca raspuns este daca toate datele sau numai fisierele personale vor face parte din backup. In cazul in care toate datele vor fi salvate, se spune ca se face o imagine a hdd-ului. Principalul avantaj al acestei solutii este faptul ca un computer poate fi repus in functiune intr-un timp extrem de scurt. Cantitatea de date este mult mai mare. E bine ca acest tip de backup sa fie facut cu ajutorul unui program specializat. Daca doriti sa va salvati doar datele personale, si acestea nu contin prea multe fisiere multimedia sau baze de date, veti constata ca aveti de salvat o cantitate mica de date, ce poate fi stocata usor, rapid si poate fi facuta destul de des. In mod ideal, exista doua copii de siguranta. Una pentru sistemul "curat" ce contine sistemul de operare si toate aplicatiile instalate si cealalta copie este constituita din documentele personale. In acest fel, un sistem se poate restaura rapid, iar datele care se modifica (documentele personale) pot fi salvate des pentru a contine ultimele modificari. Pentru cazul defectarii unui harddisc cea mai buna metoda de backup o reprezinta sistemul cu doua hard-uri RAID. Astfel, exista pentru fiecare in parte o imagine pe celalalt. La o eventuala defectiune nici o informatie nu se va pierde. Din pacate, in cazul unui virus, acesta va distruge datele de pe ambele hard-uri. Sistemele de back-up difera in functie de cantitatea de date pe care doriti sa le salvati. Astfel, pentru informatii de mici dimensiuni ar putea fi suficienta o discheta (folositi doua, acest mediu nu reprezinta unul sigur) totusi, de la zero la 4-5GB este bine sa folositi un CDWriter, un ZIP sau o unitate de banda. Va recomandam CDWriter-ul, deoarece este cea mai raspandita forma de stocare si transport de date din ziua de azi. Preturile pentru unitatile inscriptoare si pentru CD-urile goale au scazut foarte mult, ele putand fi achizitionate de oricine. Pentru realizarea unei copii a de mari dimensiuni pot fi folosite unitati DVD+RW sau DVD-RW, unitati de banda de mare capacitate, si harddisc-uri externe. Noi va sfatuim sa alegeti un DVD+RW, deoarece in afara de un backup rapid puteti viziona si filmele de pe un DVD. Totusi, in cazul in care recuperarea datelor trebuie sa se faca urgent, este necesar un harddisc extern. Bineinteles, exista si alte sisteme de backup care sunt mai putin utilizate sau care nu se refera la utilizatorii individuali. Acestea variaza de la salvarea datelor pe Internet sau chiar servere ori retele specializate de backup. Un capitol aparte il reprezinta datele ce se modifica des cum ar fi bazele de date. Pentru acestea este bine de facut un backup periodic, si incremental. In primul rand, trebuie analizata cantitatea de date ce se poate pierde si se stabileste intervalul de backup. Astfel, spre exemplu, o baza de date folosita simultan de trei-patru persoane poate necesita o salvare din doua in doua ore si un nivel de incrementare de cel putin trei copii. Acest lucru se va face in mod automat cu ajutorul unui program specializat. Destinatia va trebui sa difere fizic in mod obligatoriu de hard-ul sursa.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite