Războiul multimedia Nokia-Apple se mută în industria muzicală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ambele companii vor să ofere clienţilor posibilitatea de a descărca conţinut multimedia de pe magazinele online de muzică Concernul Apple a luat decizia de a permite accesul nelimitat

Ambele companii vor să ofere clienţilor posibilitatea de a descărca conţinut multimedia de pe magazinele online de muzică

Concernul Apple a luat decizia de a permite accesul nelimitat şi mai ales gratuit la serviciul de muzică digitală iTunes. Tentativa americanilor vine mai degrabă ca un răspuns la programul Nokia "Comes with music", ce se va lansa în a doua parte a acestui an şi va fi disponibil odată cu achiziţionarea terminalelor Nokia.

Dacă Nokia domină piaţa telefoanelor mobile, cei de la Apple mizează în continuare pe industria de divertisment. Decizia companiei finlandeze de a lansa un site de unde poţi descărca muzică gratuit nu putea să treacă neobservată de concernul american.

Totuşi, gratuitatea se va resimţi în preţul de vânzare al produselor vedetă de la Apple, iPhone şi iPod. Zvonurile conform cărora Apple ar putea să reconfigureze serviciile iTunes, promovând descărcarea gratuită de muzică circulă în industria de specialitate de ceva timp.

iTunes, la liber în viitorul apropiat

În prezent, Apple negociază cu mai multe case de discuri pentru o afacere care să ofere lunar utilizatorilor posibilitatea de a se înregistra la serviciile iPhone, dar şi de a beneficia de cel de descărcare nelimitat şi gratuit, atât pentru iPod, cât şi pentru iPhone.

Momentan, nu sunt cunoscute preţurile la care se vor vinde dispozitivele Apple. Cea mai ieftină variantă de iPod costă 31 euro, în timp ce preţul celui mai ieftin terminal iPhone porneşte de la 253 euro, însă numai în SUA, pentru că în Europa sau Asia cele două produse Apple costă mai mult.

Magazinul muzical online, doar 10% din profit

Oficialii concernului american sunt dispuşi să plătească 12 euro la fiecare tranzacţie caselor de discuri, pentru ca utilizatorii săi să beneficieze de muzica din bibliotecile dispozitivelor.De asemenea, serviciul de muzică digitală iTunes este mult prea valoros pentru Apple, pentru ca acesta să renunţe la serviciile sale, sunt de părere unii analişti din industrie.

"Studiourile şi artiştii vor dori în continuare să fie recompensate. Nu cred că iniţiativa companiei Apple, de a oferi utilizatorilor acces gratuit la orice fel de muzică, va avea succes", a declarat Tim Bajarin, preşedintele firmei de consultanţă Creative Strategies din statul nord-american California.

Chiar dacă doar 10% din profitul companiei Apple provine din serviciile promovate de iTunes, adică 1,58 miliarde euro numai în 2007, magazinul online de muzică reprezintă un instrument important pentru industria de profil, pentru că ajută la remuneraţia muzicienilor. Ba, mai mult, există formaţii celebre care preferă să-şi lanseze albumele online, pentru ca mai apoi să treacă şi la magazinele clasice de muzică.

Apple a vândut, în 2007, cu 8% mai multe unităţi iPod faţă de anul precedent, înregistrând un profit de 5,27 miliarde euro. Succesul de care s-a bucurat serviciul iTunes a făcut ca Apple să devină cel mai mare retailer muzical online din lume. În Statele Unite ale Americii, Apple se clasează pe locul doi, după celebrele magazinele Wal-Mart.

Popularitatea sa i-a adus însă şi critici, mai ales din cauza faptului că Apple protejează descărcarea legală de muzică şi susţinea, prin diverse campanii, noi metode de a distribui muzică online, în mod legal. Criticile apar mai ales în momentul în care utilizatorii nu pot asculta melodiile cumpărate de pe iTunes pe alte dispozitive, competitoare ale produsului iPod, cum este aparatul Zune, al Microsoft sau modelele de la Sandisk.
Apple urmează să lanseze iPhone şi în Asia, în 2008, şi îşi propune să vândă 10 milioane de terminale iPhone la nivel global până la sfârşitul anului în curs.

Concernul finlandez a deschis calea către site-urile de unde poţi descărca musică gratuit însă, evident, cu condiţia să achiziţionezi un telefon mobil multimedia.

Nokia a făcut primul pas

În cadrul unui eveniment desfăşurat în decembrie 2007 la Amsterdam, compania a lansat programul "Comes With Music", un serviciu revoluţionar care oferă utilizatorilor, la achiziţionarea anumitor dispozitive Nokia, acces nelimitat timp de un an la milioane de melodii ale unor artişti celebri. După un an, utilizatorii pot păstra muzica descărcată, fără să le fie teamă că aceasta va dispărea odată cu terminarea abonamentului.

"Ne-am propus să le oferim utilizatorilor experienţa muzicală pe care şi-o doresc - posibilitatea de a descărca nelimitat muzică pe dispozitivul mobil sau pe calculator", a declarat Anssi Vanjoki, vicepreşedintele diviziei Multimedia de la Nokia.

"Chiar dacă aţi asculta muzică 24 de ore pe zi, şapte zile din şapte, tot nu aţi putea descoperi decât o parte infimă din creaţile muzicale pe care le punem la dispoziţia utilizatorilor", declara ofocialul Nokia anul trecut. "Serviciul <> întruchipează visul nostru de a oferi utilizatorilor muzica pe care şi-o doresc, oricând şi-o doresc, recompensând în acelaşi timp artiştii, conform drepturilor pe care le deţin", a concluzionat Anssi Vanjoki.

Poate că a exagerat puţin când a declarat că muzica gratuită este visul Nokia, pentru că nimic în această industrie nu este "pe degeaba". Programul va fi lansat împreună cu Universal Music Group International, Nokia purtând tratative şi cu alte case de discuri importante pe plan internaţional. La eveniment a participat şi Lucian Grange, preşedinte Universal Music Group.

"Prin programul <> avem posibilitatea de a oferi utilizatorilor un nou mod, revoluţionar, de a descoperi şi de a asculta artişti noi, având în acelaşi timp acces la bogăţia fantastică de titluri de care dispune catalogul casei de discuri Universal. Programul oferă, de asemenea, artiştilor o deschidere către publicuri noi, într-un mod uşor şi accesibil ca preţ", a declarat oficialul Universal Music Group.

Reţelele sociale, următorul pas

Dacă americanii de la Apple se limitează doar la industria de divertisment, finlandezii se orientează şi către reţelele sociale, pentru că acestea par să fie cheia succesului pe viitor, şi pot reprezenta o bună sursă de venituri suplimentare.

Ovi - "uşă" în finlandeză - oferă utilizatorilor acces uşor la conţinut şi reţele sociale existente acţionând ca o adevărată interfaţă cu lumea. "Ovi îmbină mediul mobil, cel virtual şi cel al calculatorului într-o experienţă uşor de utilizat, cu elemente comune pentru interfaţa cu utilizatorul, oferind coerenţă şi simplitate", a declarat vicepreşedintele Multimedia de la Nokia.

"La început, Ovi a pus la dispoziţie servicii individuale de navigare, muzică şi jocuri, urmând ca ulterior să ofere experienţe integrate. Întreg mediul Ovi, precum şi alte noi servicii vor fi lansate pe toată durata anului 2008."

1,58 miliarde de euro reprezintă valoarea profitului din vânzările pe site-ul iTunes numai în 2007

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite