Plata online cu cardul – un sfert din comerţul electronic în 2007

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Valoarea tranzacţiilor prin intermediul instrumentelor electronice de plată va ajunge la 30 milioane de euro Plăţile cu cardul în sistem electronic prind foarte greu la români. Pe o

Valoarea tranzacţiilor prin intermediul instrumentelor electronice de plată va ajunge la 30 milioane de euro

Plăţile cu cardul în sistem electronic prind foarte greu la români. Pe o piaţă a comerţului electronic estimată, în acest an, la 125 milioane de euro, plata cu cardul va ajunge până la sfârşitul anului la aproximativ 25%.

"Deşi cumpărătorii beneficiază de un nivel suplimentar de protecţie în cazul cumpărăturilor online faţă de cele la POS, numai 15%-20% din comenzile online se achită cu cardul", spune Carmen Sebe, CEO la GECAD ePayement.

Piaţa plăţilor online prin card se triplează

Pentru anul în curs, specialiştii din domeniu estimează că potenţialul de creştere a pieţei este unul foarte mare, fiind de aşteptat o triplare a nivelului plăţilor online prin card. Astfel, dacă la sfârşitul anului 2006, volumul tranzacţiilor online prin card se cifra la 10 milioane de euro, sfârşitul lui 2007 va consemna un total de 30 milioane de euro. "În 2007, se aşteaptă o triplare a nivelului întregii pieţe de comerţ electronic pe baza plăţii cu cardul, până la 30 milioane de euro, pe fondul creşterii puternice a volumului tranzacţiilor din primul trimestru", a declarat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, Carmen Sebe. Potrivit datelor GECAD, volumul tranzacţiilor din primul trimestru din 2007 prin soluţia ePayement s-a ridicat la cinci milioane de euro. Reprezentantul companiei estimează ca totalul tranzacţiilor să ajungă la 12 milioane de euro la jumătatea anului în curs, în condiţiile în care vor fi înregistrate peste 150.000 de tranzacţii prin soluţia ePayement. Plăţile prin card continuă să rămână la un nivel scăzut, în comparaţie cu celelalte forme de plată. Astfel, numerarul la livrare şi ordinul de plată reprezintă cele mai frecvente mijloace de plată, deţinând aproximativ 80%. "Întreaga piaţă de comerţ electronic din România se va ridica la 125 milioane de euro la sfârşitul lui 2007", spune Radu Apostolescu, directorul eMag. Traian Cristea, director general PCfun.ro/FIT Distribution, consideră că, în comparaţie cu ţările din jur, piaţa locală se situează la nivelul la care erau Polonia, Cehia sau Ungaria în urmă cu trei ani, adică la începutul perioadei de creştere explozivă a acestui domeniu, cu rate anuale de 300%. "Această rată de creştere foarte înaltă aduce odată cu beneficiile pentru industrie şi o seamă de inconveniente pentru comercianţi şi beneficiarii comenzilor online", a declarat pentru "Adevărul", Cristea. Dintre problemele identificate de directorul PCfun se numără rata foarte ridicată de apariţie a magazinelor online şi, în acelaşi timp, de dispariţie a lor, ceea ce determină un sentiment de instabilitate, dar şi lipsa unor proceduri de service din partea producătorilor de echipamente IT sau anumite asocieri între modelul offline de vânzare şi cel online.

Riscurile de fraudă impun o creştere moderată

Deşi piaţa este în creştere, cea mai acută problemă cu care se confruntă în momentul de faţă este neîncrederea utilizatorilor. "Odată cu creşterea pieţei, a numărului de magazine online şi a numărului de cumpărători, creşte şi atracţia infractorilor interesaţi să speculeze ignoranţa populaţiei în materie de carduri", subliniază Carmen Sebe, CEO la GECAD ePayement. În aceste condiţii, este foarte important ca deţinătorii de carduri să fie informaţi obiectiv despre riscurile, măsurile de protecţie şi avantajele plăţilor online prin card. Deşi clienţii au nevoie de informare cu privire la riscurile plăţilor prin carduri, jucătorii din domeniu spun că această problemă trebuie gestionată în primul rând chiar de bănci. "Problema majoră pe această piaţă constă în lipsa promovării eficiente din partea celor care emit cardurile", a declarat, pentru "Adevărul", Radu Apostolescu, directorul executiv al eMag, cel mai mare retailer online de pe piaţa autohtonă. Şi Andrei Radu, directorul publicaţiei Link2eCommerce şi preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru E-Commerce (ANEC), consideră că mingea se află în terenul instituţiilor bancare. "În prezent, cardul este folosit foarte puţin pentru a cumpăra de pe internet.

Explicaţia o ştim deja: teama de a nu fi fraudat, iar această teamă este generată de lipsa unei promovări adecvate a plăţilor cu cardul", spune Radu. Potrivit acestuia, majoritatea băncilor sunt indolente, cu toate că le stă la îndemână să-şi informeze clienţii despre cum să facă plăţi online prin recomandări şi sfaturi tipărite pe extrasele de cont. Potrivit datelor statistice, la sfârşitul anului trecut, în ţara noastră, se aflau în circulaţie peste nouă milioane de carduri. Cele mai frecvente plăţi online efectuate în 2006 au fost reprezentate de achitarea facturilor către operatorii de telefonie mobilă. Potrivit datelor RomCard, tranzacţiile de acest tip au deţinut o pondere de aproximativ 30% din total. Alte domenii care susţin volumele mari în comerţul electronic sunt pachetele turistice cu serviciile de cazare şi transport incluse, produsele IT&C, electronicele şi electrocasnicele, pe ultimele locuri situându-se achiziţiile de carte şi film. În prezent, pe piaţa autohtonă activează aproximativ 1.500 de magazine online, dintre care 800 acceptă plata prin card.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite