Microsoft, în era post-Gates

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania americană a decis publicarea de informaţii despre tehnologia celor mai bine vândute programe proprii Fondatorul gigantul software a apărut pentru ultima oară în public ca

Compania americană a decis publicarea de informaţii despre tehnologia celor mai bine vândute programe proprii

Fondatorul gigantul software a apărut pentru ultima oară în public ca preşedinte al companiei la Consumer Electronics Show, anul acesta în februarie, în Las Vegas

Elaborarea unui nou concept de produse care funcţionează optim cu licenţele open-source, dar şi eforturile de a cumpăra Yahoo, fac din Microsoft o companie care se va adapta mai bine la tendinţele concurenţiale ale pieţei tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.

Compania americană Microsoft se află într-un moment critic al istoriei sale şi reuşeşte să facă paşi importanţi în iniţiativa de a se reinventa. Anunţul făcut săptămâna trecută, în care firma se arată deschisă la interoperabilitate cu alte programe software, chiar cu cele open-source, reprezintă ultima mare mişcare a gigantului american. Însă adevărata provocare o reprezintă susţinerea ofertei de preluare a Yahoo pentru 44 miliarde de dolari.

Fără disponibilizări masive în cazul unei fuziuni cu Yahoo

Posibila fuziune sau preluare a concernului Yahoo încă ţine prima pagină a ziarelor americane, motiv pentru care zvonurile nu contenesc să apară.

"Microsoft nu va face disponibilizări semnificative în rândul propriilor angajaţi sau cei ai Yahoo, în cazul în care compania de internet acceptă propunerea de preluare", a declarat Kevin Johnson, preşedintele diviziei de platforme şi servicii a producătorului de software. Johnson le-a trimis un e-mail angajaţilor din cadrul diviziei pe care o conduce în care îi asigură că producătorul de software va aloca "recompense şi compensaţii semnificative" pentru a menţine angajaţii Yahoo şi Microsoft.

"Deşi este previzibilă o anumită suprapunere în cazul unei astfel de fuziuni, trebuie să reţinem că Microsoft a angajat peste 20.000 de persoane începând cu anul 2005, şi vom căuta să avem angajaţi talentaţi în toată compania", se arată în e-mailul trimis de Johnson, care a fost publicat pe site-ul Microsoft.

Divizia de platforme şi servicii ar încorpora cea mai mare parte din Yahoo, în cazul unei fuziuni, iar Johnson a menţionat că Microsoft va adopta o atitudine "pragmatică" în modul de abordare a sistemelor de calculatoare deţinute de Yahoo, întrucât acestea nu folosesc sistemul de operare Windows. În cazul unor achiziţii, Microsoft a favorizat continuitatea şi a acţionat pentru a se asigura că sistemele folosite de compania preluată sunt compatibile cu propria sa infrastructură tehnologică, a menţionat Johnson.

Publicitatea on-line, deficitară la Microsoft

Cu sau fără Yahoo în portofoliu, Microsoft are de luptat pe mai multe planuri. Unul dintre ele îl reprezintă extraordinarea creştere a Google, care a reuşit să atragă majoritatea veniturilor create de publicitatea on-line. Aceasta ar putea deveni în scurt timp o principală sursă de venituri pentru dezvoltarea de programe software, aşa că departamentul de marketing de la Microsoft nu ar trebui să stea cu mâinile în sân. Asta, cu atât mai mult cu cât gigantul american a eşuat în iniţiativa de a construi o puternică afacere axată pe publicitatea on-line. Un alt eşec a fost şi lipsa unor servicii on-line care să reuşească să capteze imaginaţia clienţilor. La capitolul programe software, alternativele open-source la Microsoft au reuşit să fure destui clienţi ai gigantului, fapt care a dus la o reducere semnificativă a veniturilor pe acest segment.

În sfârşit, fondatorul Microsoft, Bill Gates, se va retrage definitiv din conducerea companiei şi va rămâne, parţial, preşedinte al consiliului de administraţie. În pofida tuturor acestor inconveniente, Microsoft rămâne în continuare o fabrică de bani destul de profitabilă. În 2007, profiturile nete au fost de 14 miliarde de dolari, iar cifra totală a veniturilor a fost de 51 miliarde de dolari, adică o margine de profit de 27%. Aşa că Microsoft trebuie să reuşească să treacă peste era Bill Gates şi să-şi menţină profitabilitatea, asta în timp ce va păşi într-o lume plină de noi competitori nefamiliari.

Microsoft a anunţat că va publica informaţii esenţiale legate de tehnologia folosită la elaborarea celor mai bine vândute programe software, precum Microsoft Vista sau Office 2007, pentru a mări gradul de compatibilitate a acestora cu programele companiilor concurente sau ale clienţilor.

Informaţii despre cele mai vândute programe

Microsoft a anunţat că nu va da în judecată dezvoltatorii de programe open-source pentru elaborarea sau distribuţia necomercială a informaţiilor publicate de compania americană, transmite Reuters. Comisia Europeană a lansat, în ianuarie, o nouă investigaţie antitrust împotriva Microsoft, pentru a stabili dacă producătorul de software a încălcat reglementările din domeniul concurenţei, cu scopul de a favoriza utilizarea motorului său de căutare pe internet şi a produselor Office şi Outlook. Informaţiile publicate de Microsoft vor viza programele Microsoft Vista, Windows Server 2008, SQL Server 2008, Office 2007, Exchange Server 2007 şi Office SharePoint Server 2007, precum şi versiunile viitoare ale acestora.

Softurile "la liber", o altă problemă

Aceast anunţ a reprezentat o mişcare vicleană a Microsoft, prin care speră să neutralizeze abilitatea celor care dezvoltă programe open-source să fure din cota de piaţă a gigantului american. În noiembrie 2006, Microsoft şi Novell anunţau un parteneriat istoric, prin care produsele din familia Wondows funcţionau mult mai bine cu cele open-source, precum programul SUSE dezvoltat de Linux.

Această colaborare a reprezentat un răspun dat clienţilor care afirmau că este imposibil pentru Microsoft să creeze parteneriate cu competitorii. Parteneriatul cu Novell a fost un real succes, din care conducerea executivă a companiei a înţeles că poţi vinde mai multe produse la pachet decât să încerci o convergenţă a Windows cu Linux.

Anunţul Microsoft că va publica informaţii esenţiale legate de tehnologia folosită la elaborarea celor mai bine vândute programe software duce parteneriatul încheiat cu Novell în 2006 la un alt nivel. Este mult mai uşor, pentru cumpărători şi competitori, să îşi modifice produsele după propriile nevoi, la fel precum poţi folosi programe ce pot funcţiona foarte bine cu cele ale Microsoft. Şi astfel reuşeşti să întinzi o capcană dezvoltatorilor de programe software de tip open-source.

Mulţi analişti spun că acestea sunt mişcări prin care monopolul Microsoft în industria de profil începe să se destrame, chiar dacă cei din conducere fac tot posibilul să se asigure că acest lucru nu va avea loc prea curând. "Deschiderea" Microsoft către colaborări cu alţi producători de software se vrea şi un răspuns la acuzele de monopol venite din partea Uniunii Europene.

51 miliarde de dolari reprezintă veniturile obţinute de compania Microsoft în anul 2007

Web-ul, sursă importantă de venituri

"Deschiderea" Microsoft trebuie pusă în paralel cu efortul companiei de a cumpăra Yahoo. Afacerea este clar orientată către dorinţa conducerii Microsoft de a se îndrepta spre cultura web, o modalitate prin care poate acapara noi soluţii de suplimentare a veniturilor, altele decât cele clasice, precum comercializarea de programe software.

Determinarea cu care Microsoft vrea să cheltuiască peste 40 miliarde de dolari pe achiziţia Yahoo arată cât de mult îşi doreşte conducerea gigantului software o felie cât mai substanţială din marele tort al publicităţii online. Programele software open-source şi paginile web sunt cele două mari provocări pentru viitorul Microsoft. Bill Gates a declarat că vrea în locul său o echipă de conducere care să dea dovadă de multă creativitate şi îndemânare. Mentalitatea monopolului nu prea mai are succes, însă Microsoft poate prospera şi într-o lume a companiilor care cooperează.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite