Laptopul începe să ocupe un loc tot mai important în viaţa românului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vânzările notebook au crescut cu peste 120%, în timp ce calculatorul desktop nu a reuşit decât 23 de procente în plus .165.000 de unităţi reprezintă numărul de calculatoare vândute în

Vânzările notebook au crescut cu peste 120%, în timp ce calculatorul desktop nu a reuşit decât 23 de procente în plus .165.000 de unităţi reprezintă numărul de calculatoare vândute în primele şase luni ale anului 2007

Piaţa de computere din România a crescut puternic în al doilea trimestru din 2007. Cele mai noi date publicate de IDC arată că s-au vândut 165.000 de unităţi, cifră mai mare cu o treime decât în perioada similară a anului trecut, valoarea pieţei fiind de aproape 150 milioane de dolari. În procente, asta înseamnă o creştere de peste 58% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cine pariază în continuare pe industria IT are numai de câştigat, fie că este vorba de hardware ori software, pentru că este ramura cu cea mai viguroasă dezvoltare din ultimii ani din România. Sunt celebre deja companiile româneşti de software care vând sute de programe pe pieţe precum cea din Uniunea Europeană, Asia ori Statele Unite ale Americii.

Cifrele sunt mai mult decât îmbucurătoare, pentru că situaţia ministerului de resort arată că anul acesta industria IT românească poate fi capabilă să "vândă" de aproximativ 500 milioane de euro, în mare majoritate programe software, iar oficialii ministerului nu fabulează.

Branduri autohtone precum Softwin, Gecad, Asesoft sau Advanced Technology Systems sunt tot mai cunoscute pe piaţa internaţională. BitDefender, antivirus produs de Softwin, oferă protecţie eficientă pentru aproape 50 de milioane de utilizatori individuali şi corporate în mai mult de 100 de ţări.

BitDefender Professional a fost al treilea produs de acest fel din toată lumea care a primit certificarea pentru Windows XP şi primul care a primit premiul pentru inovare oferit de Comisia Europeană. Compania Gecad are un statut de excepţie: Best Microsoft Small and Medium Businesses Partner şi, printre altele, Microsoft Gold Certified Partner.

Cu alte cuvinte, Gecad a fost desemnat cel mai bun partener Microsoft România, în privinţa vânzărilor de licenţe, în anul fiscal 2004-2005. Un produs Gecad ce merită a fi remarcat este Romanian AntiVirus, cu numeroase certificări pe piaţa internaţională.

IT-ul, principalul contribuabil la buget

Sectorul IT este şi unul dintre principalii contribuabili ai bugetului de stat, în 2006, contribuind cu 4,19 la sută la PIB, în creştere faţă de 2005, când contribuţia sectorului a fost de 3,09 la sută. La finele lui 2006, domeniul software şi servicii IT număra 13.200 companii, rata de productivitate fiind în acest domeniu de 32.000 de euro pe persoană. În 2006, cifra de afaceri totală a sectorului IT a fost de un miliard de euro.

Dacă la soft stăm bine, la componente şi produse finite, companiile româneşti abia fac faţă avalanşei de calculatoare, desktop sau portabile, majoritatea produse de giganţii americani din industrie.
Aşa se face că vânzările de notebook au înregistrat, încă o dată, o rată spectaculoasă de creştere, fiind vândute cu peste 120% mai multe unităţi decât în aceeaşi perioadă din 2006.

Deşi trimestrul doi al anului este caracterizat, în general, prin vânzări slabe la unităţile desktop PC, perioada aprilie-iunie a acestui an a adus o creştere de 23% a vânzărilor, în special datorită unor proiecte din sectorul public şi unor achiziţii de tehnică de calcul cu sprijin guvernamental. Piaţa serverelor x86 a înregistrat de asemenea o evoluţie puternic pozitivă, cu aproape 82% peste valoarea înregistrată în aceeaşi perioadă a anului precedent.

"Strategiile de marketing ale retailerilor, asociate cu preţurile în scădere ale componentelor şi un dolar aflat în declin, împing vânzările de notebook către noi puncte de maxim", spune Călin Mirea, research analyst, IDC România. "Lucrurile se vor calma în timp, pe măsură ce raportul între vânzările desktop şi notebook se apropie de paritatea unu la unu", consideră Mirea.

În general, şi mai ales în România, piaţa laptop creşte mult mai rapid decât cea pentru desktop, spun specialiştii. Călin Mirea, research analyst la IDC România, spune că motivele sunt reprezentate de creşterea interesului consumatorilor pentru mobilitate, apropierea ca preţ şi performanţe de unităţile desktop, ieftinirea permanentă a componentelor şi tehnologiilor, bătălia preţurilor dintre vendorii mondiali. În România, aproximativ 30% din PC-urile vândute în 2007 vor fi laptopuri.

"Această tehnologie are mult loc de dezvoltare pe o piaţă în creştere, căreia i se adresează. Pe măsură ce cresc performanţele economice şi nivelul de trai, tot mai mulţi clienţi, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, vor opta pentru avantajele pe care le oferă mobilitatea, performanţele şi dimensiunile reduse ale laptopurilor", consideră Călin Mirea. Analiştii IDC spun că preţurile scad câte puţin, de la an la an, însă nu depăşesc anumite limite. Întodeauna vor exista vârfuri sau categorii de jos ale gamelor de produse, iar media va deveni tot mai performantă, la un preţ accesibil.

Laptopul câştigă prin mobilitate şi preţ apropiat de desktop

Pentru a vedea dacă impactul laptopului asupra bătrânului desktop este cu adevărat major, am încercat să aflăm de la oamenii direct implicaţi în industria IT ce tip de calculator preferă, dacă viaţa desktopului este pe sfârşite şi cine va ieşi învingător la final, notebook-ul ori desktopul.

Iulian Stanciu, director general Asesoft Distribution, spune că este un fan declarat al laptopului, chiar dacă la birou are şi un desktop puternic cu un monitor de 22 de inch. "Totuşi am nevoie şi de portabilitate, aşa că în deplasări folosesc Flybook, un notebook de 1,2 kilograme şi cu o conectivitate foarte bună", spune Iulian Stanciu.

Acesta consideră că desktopul are în continuare un raport preţ/performanţă mult mai bun, se poate folosi un monitor mare, în timp ce la notebook apreciază conectivitatea şi dimensiunile foarte reduse. "Şi la noi vânzările vor urma trendul pieţelor mature, unde notebook-urile se vând într-un număr mult mai mare, comparativ cu desktopurile, nu cred însă că desktopurile vor dispărea, doar că nu vor mai reuşi să convingă aşa de bine ca şi până acum.

Iulian Stanciu crede că sunt mai mulţi factori care influenţează preţul final al unui calculator portabil. "Principala problemă este reprezentată de preţul componentelor, dar un factor foarte important este şi concurenţa. De asemenea, nu trebuie uitat nici raportul dintre cerere şi ofetă", mai spune Stanciu.

Valentin Negoiţă, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţii (APDETIC), spune că preferă laptopul, pentru că mobilitatea şi ergonomia reprezintă avantaje evidente pentru orice persoană în mişcare. Preşedintele APDETIC spune că laptopul are avantajul de a fi compact, oferă mobilitate şi fiabilitate, chiar dacă bateriile încă reprezintă o problemă pentru utilizări îndelungate.

Valentin Negoiţă consideră că laptopurile tind să înlocuiască desktopurile, mai ales în cazul utilizatorilor din rândul profesiilor liberale, iar vânzările tind spre un raport de egalitate la vânzări, laptop contra desktop.
Specialiştii spun că preţurile de vânzare ale laptopurilor au scăzut constant în ultimii doi ani, ajungând să concureze desktopurile, iar competiţia acerbă de pe piaţa PC-urilor va duce, în continuare, preţurile mai jos.
Nu toţi cei care activează în industria IT sunt de acord cu cifrele furnizate de IDC România, unul dintre aceştia fiind Bodgan Iftemie, sales manager la Acer Computers România.

Acesta spune că datele publicate de IDC sunt departe de realitate, pentru că unii retaileri raportează cifre puternic umflate. "Este penibil să raportezi în al doilea trimestru asemenea cifre, când piaţa a fost la un nivel foarte scăzut, mai ales după sărbătoarea de Paşti şi ziua de 1 mai, cifre mult mai mari decât în primul trimestru, când piaţa a mers bine", spune Iftemie.

Totuşi, şi acesta foloseşte un notebook, pentru că oferă mobilitate, spaţiu redus, consum mic şi are o funcţionare silenţioasă. Bogdan Iftemie spune că în acest moment notebook-urile au atins nivele de performanţă similare sistemelor desktop, acesta considerând că "un desktop chiar nu mai are niciun fel de avantaje".

Despre tendinţe spune că în cel mult doi ani vânzările de notebook vor fi către 60-70% din total, mai ales pe segmentul consumer şi home user, în condiţiile în care internetul adsl şi mobil 3G, pătrunde tot mai mult. "Şi în segmentul corporate se manifestă o tot mai mare tendinţă de angajat mobil, deci şi aici notebook-urile vor avea câştig de cauză", spune Iftemie.

Scăderea preţurilor este în continuare foarte puternică, consideră Bogdan Iftemie, numai pe acest an aceasta fiind de aproximativ 10%, ea practic deschide noi segmente de utilizatori, mai ales în generaţia tânără.
Laptopul ieftin, un impuls pentru vânzări Intel a anunţat, cu ceva timp în urmă, că va colabora cu cel mai mare producător de plăci de bază din lume, Asustek Computer, la producerea unui laptop ce va costa cu puţin peste 200 de dolari. Modelul va fi comercializat, în special pe pieţele în curs de dezvoltare.

Grupul Intel distribuie de mult timp laptopuri pentru copii din statele în curs de dezvoltare, însă până în acest moment nu s-a implicat în producţia de masă, după cum a făcut-o grupul One Laptop Per Child Foundation (Fundatia Un Laptop Pentru Fiecare Copil - OLPC).

Această organizaţie vrea să dezvolte un model de laptop care să nu coste mai mult de 100$. Pentru a se putea încadra în acest preţ s-au făcut concesii precum dimensiunea ecranului, folosirea plasticului pentru carcasă, procesorul şi memoria flash sunt cele folosite în PDA-uri.

Printre primele state care au profitat de această iniţiativă se numără Nigeria, care a cumpărat 100 milioane de astfel de laptopuri, alte state urmând exemplul. Există, din păcate, şi ţări care boicotează proiectul, India fiind una dintre acestea, pe motivul că PC-urile periclitează educaţia minorilor.

Laptopul cu costuri reduse, produs de Intel şi Asustek, va fi foarte asemănător unui laptop normal, în timp ce iniţiativa OLPC oferă laptopuri de plastic verde cu alb, destinate în special copiilor, ce poate fi alimentat prin rotirea unei manivele atunci când nu poate fi alimentat prin curent.

Faţă de eforturile precedente ale Intel, care avea în mare parte drept clienţi doar guvernele, modelul Asustek are drept obiectiv ocuparea pieţei de larg consum, prin canalele convenţionale.

Acest model va costa aproximativ 300 de dolari. Iniţiativa Asustek vine după ce fundaţia OLPC a declarat că va demara procesul de livrare a milioane de laptopuri începând cu luna octombrie 2007.
Acesta reprezintă cel mai ambiţios proiect al fundaţiei, de a oferi acest laptop, despre care analiştii cred că ar putea revoluţiona industria informaţională din statele în curs de dezvoltare.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite