Jocurile online gratuite, noua modă pe internet

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numărul celor care vizitează site-urile unor astfel de jocuri a ajuns la aproape 90 milioane de persoane în întreaga lume Cele mai interesante mişcări în industria de profil de anul

Numărul celor care vizitează site-urile unor astfel de jocuri a ajuns la aproape 90 milioane de persoane în întreaga lume

Cele mai interesante mişcări în industria de profil de anul acesta au fost modalităţile prin care giganţi precum Electronic Arts sau Activision au "înghiţit" competitorii mai mici care au dezvoltat jocuri cu mare succes la public.

Activision, compania care a publicat Guitar Hero, caută să-şi unească forţele cu producătorul celui mai vândut joc video la ora actuală, World of Warcraft. Între timp, Electronic Arts, creatorul mai multor serii de jocuri de mare impact, încearcă o preluare ostilă a companiei Take Two, cea care a lansat pe piaţă un alt mare succes, Grand Theft Auto.

La orizont se întrevede o afacere ce poate influenţa piaţa internaţională, mai mult decât agitaţia creată de ultimele achiziţii şi fuziuni. Este vorba de apariţia pe internet a unui întreg univers paralel al jocurilor online gratuite. Această mişcare a luat fiinţă în Asia şi a generat un model de afacere ce nu implică vânzarea unei carcase de 60 de dolari destinată consolelor.

Principalii jucători din acest segment de business nu sunt giganţi precum Electronic Arts sau Activision, ci mici companii de care mai mult ca sigur nu aţi auzit până în prezent. Calitatea jocurilor dezvoltate de aceste mici studiouri de creaţie nu este chiar cea mai bună de pe piaţă, iar majoritatea lor nu sunt compatibile cu consolele Playstation, Xbox sau Nintendo.

Cartela de acces, o afacere de 1,5 milioane de dolari lunar

Preţul însă este unul corect, jucătorii sunt entuziasmaţi, iar acest mod de a pretrece timpul liber a creat o nouă lume a divertismentului. "Dacă eşti un producător de jocuri şi încă nu te-ai orientat către acest segment, atunci eşti considerat un "dinozaur" al industriei", spune analistul IDC, Billy Pidgeon.

"Dacă vinzi un simplu program software într-o cutie, timpul tău s-a cam terminat, pentru că potenţialul de creştere a afacerii este cu mult mai mare pe internet", concluzionează specialistul IDC.

Un exemplu elocvent în acest sens este MapleStory, un joc online gratuit dezvoltat în Asia, dar care a "invadat" şi SUA sau Europa.
Programul, distribuit de Nexon, o companie din Coreea de Sud, este un joc multiplayer online role-playing, un gen de jocuri foarte brutale, unde lider absolut este popularul World of Warcraft.

MapleStory se desfăşoară într-o lume virtuală plină de consens, unde nu trebuie să te deplasezi cu sabia sau pistolul că să treci la nivelul următor. Numărul de fani este pe măsură, adică vreo 5 milioane numai în SUA şi aproape 85 de milioane pe întreg mapamondul.

Majoritatea acestora sunt fete de 10-12 ani, care petrec cea mai mare parte a timpului dezvăluindu-şi personalitatea şi cheltuind importante sume de Nexon Cash pe ultimele apariţii din magazinele virtuale de haine. Compania Nexon este printre pionierii acestui tip de jocuri, în care eşti atras să joci câteva niveluri gratuit, pentru ca mai apoi să scoţi bani pentru a accede în alte etape.

Pe alte pieţe, bugetul companiei este completat de venituri din publicitate, însă în SUA, microtranzacţiile sunt marea afacere: peste 1,5 milioane de dolari lunar. John Chi, preşedintele sucursalei Nexon din America, spune că, în prezent, cardul de acces Nexon este printre cele mai bine vândute cartele preplătite din SUA, după cel pentru site-ul de muzică pentru Apple iPod, iTunes.

Jocul celor de la Nexon nu a fost conceput şi pentru cele mai sofisticate console de jocuri ori pentru cele mai avansate calculatoare. MapleStory este un simplu joc bidimensional, undeva în genul "bunicului" Super Mario, ce putea fi jucat pe orice consolă Game Boy de la Nintendo.

Celelalte companii ce activează pe piaţa video online fac eforturi să reducă diferenţa de calitate a graficii, una dintre acestea fiind WildTangent, o companie cu sediul în Redmond, SUA. Aceasta are în portofoliu aproape 500 de titluri, de la Battlestar Galactica şi până la Nancy Drew: Curse of Blackmoor Manor. Numai site-ul din SUA atrage 12 milioane de vizitatori unici pe lună.

Nu vrei să vizionezi reclama, plăteşti!

Ultimele creaţii de la WildTangent se apropie foarte mult, din punct de vedere al calităţii grafice, de jocurile destinate consolelor high-end. Companiile WildTangent şi Nexon reprezintă o modalitate neortodoxă de business, pentru că reuşesc să scoată bani pe două căi. Prima, prin tarifele percepute la reclamele difuzate pe site-urile lor, iar cea de-a doua, un alt tarif, de data aceasta pentru a nu te "invada" toată armata de spoturi publicitare când le accesezi site-ul.

De exemplu, deşi jocurile pot fi descărcate gratuit, clienţii pot, contra sumei de 20 de dolari, să descarce versiunile fără spoturile comerciale. Doar 2% din clienţii WildTangent au ales să plătească cei 20 de dolari, însă compania a lansat în magazine un card preplătit, cu ajutorul căruia poţi opri difuzarea spoturilor în timp ce joci.

Succesul unor afaceri precum Nexon sau WildTangent nu a reuşit să atragă atenţia companiilor care creează produse software. Aceştia îşi pot permite să rateze următorul val în industrie, mai ales că s-au împotmolit în ultimul.

Giganţi precum Electronic Arts sau Activision au avut succes prin lansarea celor mai rapide sau sângeroase jocuri de pe piaţă, investind în tehnologii avangardiste care să permită rulare pe console scumpe precum Play Station 3 sau Xbox.

Jocuri violente versus jocuri inteligente

Spre marea lor surprindere, marele câştigător pare să fie Nintendo, companie care a oferit pieţei consola Wii, mai puţin sofisticată, ieftină, ce oferă utilizatorului jocuri inteligente şi butoane de control senzitive. Pentru actualele produse, Nintendo a introdus noi categorii de clienţi în industria de profil, şi aici pot fi menţionate femeile, o categorie care se dă în vânt după jocuri gratuite.

Compania THQ, editorul unor jocuri de real succes precum Saints Row şi WWE Smackdown vs Raw 2008, trece la afacerea jocurilor online gratuite. În această toamnă, compania va lansa World War II, un joc în care cumperi arme virtuale şi îţi îmbunătăţeşt cunoştinţele de luptă.

Şi Electronic Arts trece la această piaţă şi va lansa, în SUA, la vară, versiunea online gratuită a celebrului Battlefield Heroes. Compania va avea venituri din publicitatea de pe site-ul jocului, dar şi din vânzarea de obiecte decorative sau de îmbrăcăminte pentru personajele din joc.

Giganţii industriei trec la online gratuit

Deci, unde vor conduce industria de profil toate aceste jocuri gratuite? Majoritatea analiştilor spun că este o chestiune de timp până când majoritatea jocurilor video vor fi livrate pe internet, nu pe un CD. Şi chiar sunt toate şansele să se întâmple aşa, iar în acel moment micile firme precum Nexon sau WildTangent s-ar putea să fie pe picior de egalitate cu giganţi precum Electronic Arts ori Activision pe această piaţă. Acestora le va fi foarte greu să vândă un CD cu 60 de dolari bucata, când pe internet poţi juca gratuit altceva la fel de interesant.

1. Halo 3

Halo 3, un joc al companiei Microsoft, a ajuns cel mai bun joc în categoria de simulatoare de luptă, având un mod de luptă foarte complex cu o varietate de arme de distanţă mare şi distanţă mică, grenade şi luptă corp la corp. Cu nivele bine balansate, arhitectură şi grafică bune, Halo 3 a devenit unul dintre cele mai bun jocuri.

2. The Orange Box

Sunt 5 jocuri în Orange Box: Half Life 2, Half Life 2 Episodul 1 şi 2, Portal şi Team Fortress 2, toate având viziunea Pământului devastat şi plin de extratereşti pe care Half Life 2 o are. Surpriza este Portal, care de fapt e un puzzle şi cu o armă poţi muta obiecte şi face găuri în pământ, să nu uităm de Team Fortress 2 care e un joc multiplayer shooter.

3. Rock Band

Acest joc al companiei MTV te lasă să experimentezi tensiunea, plăcerea de a fi o vedeta rock fără să trebuiască să cari amplificatoare după tine sau chiar să ştii să cânţi la un instrument. Un tip cântă cu vocea, alţii 3 la tobe, bass, chitară. Cântând odată cu melodiile de Rolling Stones, Weezer, Radiohead, R.E.M şi multe alte legende.

4. Super Mario Galaxy

Având aceeaşi veche poveste, Mario o salvează pe prinţesa Peach de Browser. În Super Mario Galaxy totul este nou, acum eroul nostru călătoreşte în spaţiu zburând printre planete. Trebuie să aduni cât mai multe steluţe, oferite atunci când termini o sarcină sau elimini un duşman.

5. Bioshock

A fost nominalizat cel mai bun joc action-role. Scenariul este frumos scris şi jucat, Bioshock ne spune o poveste bogată şi ciudată cum că sub apă există un oraş care este condus de Orwellian şi pe care tu trebuie să îl asasinezi, povestea se desfăşoară sub apă, iar tu îţi vei modifica ADN-ul pentru a căpăta un arsenal de superputeri.

6. Call of Duty 4

Cum şi în realitate războiul nu se termină niciodată, nici în seriile Call of Duty nu e mai departe. In Call of Duty 4 joci rolul unui soldat şi vei fi purtat dintr-un câmp de război în altul, din Rusia în Estul Mijlociu şi înapoi având cea mai grozavă experienţă pe care o poţi avea într-un joc de acest gen.

7. Legend of Zelda

Link a revenit, de data e pirat peste mări şi explorează insule, temniţe din templul Regelui oceanelor, e o multitudine uimitoare de lumi care intră în acel pachet mic Nintendo DS. Este un joc de acţiune-aventuri publicat în 2000 de Nintendo pentru platforma Nintendo 64. Toate personajele se găsesc şi aici, singura diferenţă fiind rolurile.

8. Mass Effect

Aflat într-un univers original science-fiction tu eşti un fel de agent 007 în misiune să te ocupi de alt agent care e solo acum. Îţi alegi o clasă, creşti mare în level, primeşti arme şi armură, îţi faci un grup şi vorbeşti cu extratereştri realistici. Mass effect are tot ce aveau jocurile înainte să vină Internetul.

9. Ace Combat 6: Fires of Liberation

Zbori printre nori cu un avion de luptă deasupra munţilor, oraşelor şi chiar pe sub poduri. În Ace Combat, acţiunea e rapidă, iar grafica e superbă, vei rămâne uimit numai când vei vedea urma de vapori de la rachetă ta, are tot ce îţi doreşti de la un joc, grafică superbă, acţiune şi privelişti minunate.

10. God Of War 2

PlayStation 2 are un final uimitor cu acest joc a cărui poveste se înşiră în vechea Grecie când Kratos, un zeu căruia i-au fost luate puterile şi acum se duce după mai multe creaturi mistice cu un arsenal uimitor şi mişcări. Jocul se bazează pe miturile şi legendele legate de bătăliile dintre zei şi titani.

Tehnologie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite