Google vs Baidu.com, un meci din care, pe moment, câştigători ies americanii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel mai accesat site din lume se luptă cu numărul patru mondial, pe o piaţă a motoarelor de căutare care a explodat în ultimii ani În prezent, un site care se respectă nu se poate să nu

Cel mai accesat site din lume se luptă cu numărul patru mondial, pe o piaţă a motoarelor de căutare care a explodat în ultimii ani

În prezent, un site care se respectă nu se poate să nu aibă măcar o rubrică de căutare. Motoarele de căutare reprezintă cea mai la îndemână sursă de informaţii, cel puţin pentru internauţi. Asta pentru că, în proporţie de 90%, cine caută un anume site, şi nu ştie adresa, nu îşi sună un prieten, ci accesează Google. Dacă însă cel care are nevoie de asemenea informaţii este chinez, clar va alege Baidu.com, cel mai vizitat site de limbă chineză.

Istoria Google începe în 1995, când Larry Page şi Serghei Brin se întâlnesc şi demarează un proiect de cercetare, pe vremea când amândoi erau doctoranzi la universitatea americană Stanford. În 1996 apare BlackRub, precursorul Google, camera de cămin a lui Larry devenind centerul de date Google, în vreme ce camera lui Serghei adăpostea birourile.

În septembrie 1998, compania este înregistrată, având un capital social de 5 milioane de dolari, strânşi de la rude, prieteni, dar şi de la investitori privaţi. Ca orice companie IT aflată la început de drum, şi Google a avut primul birou oficial în garajul unui prieten din oraşul Palo Alto, compania având patru angajaţi. Într-un timp destul de scurt, angajaţii companiei au ajuns să răspundă la aproape 10.000 de solicitări de căutare pe zi, fiind deja inclusă de revista PC Magazine în topul primelor 100 de motoare de căutare.

În 1999, compania se mută, având deja opt angajaţi şi răspunzând unui număr de 500.000 de căutări pe zi. Google primeşte o infuzie de capital de 25 milioane de dolari. Deja în luna august a aceluiaşi an, compania se vede nevoită să se mute încă o dată, deoarece ajunsese la 39 de angajaţi şi realiza trei milioane de căutări pe zi.

Google semnează parteneriate globale cu portaluri sau furnizori de conţinut.

Finele anului aduce o serie de distincţii, printre care premiul pentru excelenţă tehnică din partea revistei de profil PC Magazine, şi este inclusă în top 10 realizat de diverse reviste de specialitate şi nu numai.

Anul 2000, unul al consolidării Printre altele, Google semnează un acord cu Yahoo, unul dintre rivalii săi de temut, pentru a oferi căutări în completarea directorului Yahoo. Acest lucru marchează instalarea Google pe prima poziţie în preferinţele celor care caută ceva pe internet.

În prezent, Google oferă căutări în peste 75 de limbi ale globului şi are aproape 40 de siteuri locale, printre care şi versiunea românească a siteului său internaţional. Google se bazează pe două surse principale de venit, serviciile de căutare şi publicitate.

Cea din urmă se realizează prin AdWords, un serviciu care promovează o pagină în funcţie de termenii de căutare. În acest mod, publicitatea prin Google este mai eficientă decât cea tradiţională. De asemenea, serviciile de căutare pentru corporaţii sunt o bună sursă de venit. Astfel, compania are peste 130 de clienţi corporaţii în mai mult de 30 de state.

Pe lângă siteul propriu, Google oferă căutări pentru alte mii de siteuri şi o serie de unelte, dintre care cea mai populară este "Google toolbar", care se instalează în browser şi permite căutarea mult mai rapidă a termenilor.

Tehnologia din spatele succesului Sistemul inovator de căutare şi designul elegant al interfeţei separă Google de alte motoare de căutare de primă generaţie. În loc să folosească numai tehnologia de căutare cu ajutorul cuvintelor-cheie, Google se bazează pe "PageRank", ce asigură faptul că cele mai importante rezultate sunt întotdeauna afişate primele.

PageRank măsoară obiectiv importanţa paginilor şi este calculat cu o formulă de mai mult de 500 de milioane de variabile şi peste două miliarde de termeni. PageRank foloseşte structura de legături web ca o unealtă organizaţionala. În esenţă, Google interpretează o legătură de la pagina A la pagina B ca un "vot" din partea primei pagini pentru cea de a doua.

Google evaluează importanţa unei pagini după voturile pe care le primeşte. De asemenea, motorul de căutare analizează pagina ce distribuie voturile. Metodele complexe, automatizate ale Google, conţin, în prealabil, interacţiune din partea oamenilor.

Spre deosebire de alte motoare de căutare, Google este structurat în aşa fel încât nimeni nu poate cumpăra o poziţie mai înaltă în rezultate sau nu le alterează. O căutare cu ajutorul Google reprezintă o metodă cât se poate de obiectivă pentru a găsi uşor siteuri web.

Motorul Google nu caută numai siteuri, ci şi fotografii, ştiri, definiţii, fişiere de anumite tipuri sau siteurile care fac referire la o anumită pagină ori care au link-uri către acesta. Din acest punct de vedere, opţiunile sunt mult mai vaste decât la rivali.

Ca infrastructură, Google însumează o reţea de aproximativ 10.000 de servere, care funcţionează pe tehnologie Linux, Red Hat. Paginile sunt indexate de o armată de "roboţi" care vizitează paginile periodic, o copie a acestora fiind stocată pe servere.

Google are printre cele mai căutate acţiuni pe Bursă Majoritatea brokerilor americani recomandă clienţilor să cumpere acţiuni Google, pentru că cifrele de vânzări sunt în favoarea companiei. De exemplu, în primele nouă luni din 2005, compania americană a raportat vânzări de 2,7 miliarde de dolari, cu aproape 70% mai mult comparativ cu 2004.

În aceeaşi perioadă din 2006, Google a înregistrat venituri brute de 733 milioane de dolari. Cu peste 90 la sută mai mari decât în perioada similară din 2005. Preţul acţiunilor Google a crescut cu peste 350% din momentul lansării ofertei publice, în 2004. Analiştii consideră că, în 2007, Google o să câştige o cotă de piaţă mai mare în faţa concurenţilor direcţi.

O altă presupunere este aceea că piaţa căutărilor pe Internet se va tripla în următorii cinci ani. Aceasta ar urma să crească de la 10 miliarde de dolari, în prezent, la aproape 30 miliarde de dolari. Dacă se vor adeveri sau nu previziunile specialiştilor, rămâne de văzut. Cert este că piaţa americană se arată foarte încrezătoare în potenţialul Google.

Baidu.com, un rival de temut pentru Google Miracolul creşterii economiei chinezeşti nu se putea să nu atingă un domeniu cu o dezvoltare fulminantă precum industria IT&C, aşa că marele popor chinez s-a reprofilat. Pe lângă încălţăminte şi industrie textilă, două dintre vedetele economiei, tehnologia informaţiei începe să prindă şi în China.

Şi cum poate fi ilustrat mai bine impactul IT&C în China decât printr-un banc. Cum caută un chinez pe Internet? Cu Baidu.com.! Şi aşa începe povestea Baidu.com, al patrulea cel mai vizitat website din lume. Milioane de vorbitori de limbă chineză din toata lumea accesează zilnic Baidu.com pentru căutări diferite pe Internet.

După cum era de aşteptat, siteul beneficiază de aportul important al autorităţilor chineze, care îl ajută să treacă peste concurenţa acerbă pe această piaţă, reprezentată de "greii" Google, Yahoo sau Microsoft. În 1998, Baidu a început ca un serviciu de căutare furnizat către diverse portaluri din China. Abia în 2001 a fost lansat motorul de căutare Baidu.com.

Website-ul era foarte asemănător cu Google, iar în schimbul promisiunii de a permite cenzurii chineze să opereze în linişte asupra rezultatelor căutărilor sale, Baidu şi-a asigurat supremaţia pe piaţa chineză.

Google, în schimb, la fel ca şi celelalte motoare americane de căutare, e blocat frecvent de chinezi prin intermediul firewallului menit să cenzureze orice încercare de activităţi subversive. În 2004, website-ul a început să aibă şi profit, motiv pentru companie să îmbunătăţească facilităţile acordate utilizatorilor, prin modificări constante ale produselor şi serviciilor oferite.

Spre exemplu, a fost introdusă o facilitate denumită căutare fonetică. Aceasta permite utilizatorilor să introducă în câmpul de căutare cuvinte în limba chineză, folosind alfabetul limbii engleze. Ca o încununare a succesului afacerii, în august 2005, Baidu a fost listat pe NASDAQ şi a pornit de la un preţ de 27 de dolari pentru o acţiune.

Când s-a încheiat prima zi de tranzacţionare, Baidu atinsese un nivel de 122 de dolari pe acţiune, în creştere cu 354% faţă de preţul afişat la începerea tranzacţionării. A fost cea mai mare creştere a preţului unei acţiuni pe NASDAQ, în prima zi de tranzacţionare, după prăbuşirea bursei din 2000. Deodată, Baidu devenise o companie de patru miliarde de dolari.

După fluctuaţii mari, acţiunile s-au stabilizat undeva pe la 90 de dolari bucata. Ce se traduce printr-o capitalizare de 2,95 miliarde de dolari. Piaţa chineză înseamnă foarte mult din perspectiva ofertanţilor de servicii pe Internet.

Populaţia conectată la Internet, în China, continuă să crească într-un ritm ameţitor. China Internet Network Information Center raportează că peste 130 de milioane de chinezi navighează frecvent pe Internet, cu 20% mai mulţi ca în anul precedent.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite