Google şi Apple se luptă pentru supremaţie pe piaţa telefoanelor mobile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Succesul terminalului de la Apple i-a trezit şi pe rivalii de la Google, care sunt mai hotărâţi ca niciodată să arunce pe piaţă arma anti-iPhone. Telefonia mobilă a devenit o industrie tot

Succesul terminalului de la Apple i-a trezit şi pe rivalii de la Google, care sunt mai hotărâţi ca niciodată să arunce pe piaţă arma anti-iPhone.

Telefonia mobilă a devenit o industrie tot mai profitabilă pentru cine are curajul şi susţinerea financiară necesare pentru a intra într-un astfel de joc. Dacă până acum câţiva ani operatorii erau singurii care investeau masiv în dezvoltarea acestei ramuri a telecomunicaţiilor, iată că în ultimul timp companii care până acum nu aveau tangenţă cu industria telecom îşi fac triumfal intrarea în arenă.

Cei doi giganţi media americani, Google şi Apple, se duelează, mai nou, pe piaţa mobilă de software şi hardware. Succesul repurtat de iPhone nu putea să nu aibă consecinţe şi asupra competitorilor, pentru că s-a vândut extrem de bine, peste un milion de unităţi într-o perioadă mai mică de trei luni.

Între timp, rivalii nu stau cu mâinile în sân, mirându-se de succesul Apple, un alt mare jucător din industria mobilă, Palm, reuşind să cucerească publicul cu cel mai ieftin smartphone din lume, modelul Centro.

Windows Mobile şi Blackberry, rivali de temut pentru iPhone

Compania RIM, cu modelul BlackBerry, domină universul oamenilor de afaceri, în vreme ce Microsoft o duce şi mai bine, pentru că programele software sunt implementate pe 140 de modele de telefoane oferite de 160 de operatori.

Evident, şi Google plănuieşte să se implice în această industrie prolifică, aparent cea a viitorului, de vreme ce toate funcţiile tuturor gadgeturilor sau ale altor terminale tind să fie incluse într-un singur telefon mobil. Google are pregătită o surpriză, celebrul GPhone, însă, alături de telefon, cei de la Google sunt activi şi pe piaţa softurilor mobile pregătite pentru terminalele viitorului.

La GPhone, toate aplicaţiile clasice Google vor fi incluse pe noul terminal, unul high-end din câte se pare. Platforma dezvoltată de gigantul motoarelor de căutare va fi bazată, după cât se pare, pe rivalul Apple şi Microsoft, Linux, iar interfaţa terminalului va fi dezvoltată de Skia, companie achiziţionată de Google. În cele din urmă, ambalajul acestor programe software va fi creat de compania HTC, producător ales pentru a dezvolta Google Phone.

În vreme ce Microsoft câştigă sute de milioane de dolari anual din programe software pentru telefoane mobile, vândute producătorilor, dar şi operatorilor, Google va miza pe o piaţă a publicităţii mobile, estimată la miliarde de dolari anual. Astfel, gigantul media, care a oferit pieţei Gmail, Gtalk şi popularul AdSense, va lansa un terminal gratuit sau foarte ieftin publicului înfometat de tehnologii inovatoare.

Un operator extrem de util va fi China Mobile, pentru că oferă Google Phone publicului asiatic, un mare fan al terminalelor mobile ieftine. Google va obţine profit de pe urma reclamelor, dar compania are şi un as în mânecă.

Sesizând faptul că programele software gratuite, puse la dispoziţia publicului şi terminalul ieftin, nu vor atrage operatorii, Google va achiziţiona propria bandă din spectrul wireless, impunând, astfel, agresiv tehnologiile bazate pe eternele reclame.

G Phone ar putea fi mai ieftin decât iPhone

Viitorul telefon al Google ar putea fi mult mai ieftin decât iPhone de la Apple, dar şi diferit ca tehnologie. Conform concluziilor diferitelor companii de analiză, viitorul telefon al Google ar putea fi mai simplu din punct de vedere tehnic, dar mai ieftin decât Apple iPhone.

Cu ceva timp în urmă, Google anunţa achiziţionarea unei companii finlandeze de mici dimensiuni, Jaiku, ce deţine patente pentru furnizarea de servicii de mesaje tip SMS. Analiştii spun că această preluare dovedeşte că Google doreşte să intre puternic în sectorul telefoanelor mobile.

Deşi compania nu vrea să ofere detalii cu privire la strategia pentru GPhone, este sigur că intenţionează să convingă tot mai mulţi jucători din piaţă să sponsorizeze rezultatele căutărilor pe motorul Google de pe telefon, la fel ca pe computerul personal.

Potrivit lui Richard Doherty, director de cercetare la compania The Envisioneering Group, Google vrea să convingă producătorii de telefoane să construiască terminale echipate cu un buton special care să îi ducă pe utilizatori direct la o pagină Google şi să îi facă să utilizeze motorul de căutare cât mai des posibil pentru cele mai diverse informaţii.

Google speră că astfel, companiile vor plăti pentru a le fi afişată o reclamă, simultan cu rezultatele căutărilor. Analistul Trip Chowdhry, de la compania Global Equities Research, consideră că Google a început deja să schiţeze un model avansat de GPhone, echipat cu un browser Google care să afişeze servicii ale companiei, precum Gmail şi videoclipuri ale site-ului YouTube, mai notează "USA Today".

Ziarul britanic "The Independent" scria la jumătatea lui octombrie, citând analişti IT, că telefonul Google ar putea costa chiar sub 100 de dolari, de patru ori mai puţin decât cel mai ieftin iPhone din SUA.
Unii analişti confirmă că, până la sfârşitul anului, producătorul HTC este cel ce va livra aproximativ de 50.000 de terminale mobile care rulează un sistem de operare produs de Google.

Google are de ales între HTC, LG sau Samsung

Compania sud-coreeană LG se numară şi ea printre candidati, alături de HTC şi de un alt mare producător, Samsung. Totuşi, rămâne de văzut care dintre cei trei producători vor fi aleşi pentru a furniza hardware-ul ideal care să facă faţă cerinţelor publicului-ţintă pentru Google Phone. Nu ar fi de mirare dacă toate cele trei mari companii ar fi câştigătoare.

În oricare dintre aceste situaţii, orice lansare, fie ea de software sau hardware, va semnifica un pas important pentru gigantul motoarelor de căutare în industria telecomunicaţiilor mobile. Platforma sa ar putea deveni un hit peste noapte, ce va reuşi să întreacă popularitatea Symbian sau pe cea Windows Mobile, stabilind noile standarde în domeniu.

Primul eşantion de terminale nu va fi destinat publicului larg, ci doar dezvoltatorilor, pentru a putea ajuta specialiştii să înţeleagă cum funcţionează programele software. Zvonurile şi ştirile legate de gphone ne întăresc părerea că cei de la Google nu vor să lanseze neapărat un terminal, ci se va concentra pe programe software.

Totuşi, un mare producător de terminale mobile s-ar putea oferi să creeze un model special care să se potrivească programelor software de la Google.

Doar două Phone de persoană

Dacă Google încă lucrează la realizarea unui aparat demn de a rivaliza cu iPhone, succesul terminalului de la apple i-a luat prin surprindere chiar şi pe oficialii companiei. Compania a anunţat că va limita, de acum înainte, vânzarea iPhone la două aparate pentru fiecare client şi că nu va mai accepta plata în bani gheaţă în reprezentanţe, ci numai prin carte de credit.

Cei de la Apple spun că au luat aceste măsuri pentru a evita traficul şi a păstra stocurile pentru perioada sărbătorilor. "Este adevărat", a răspuns grupul întrebărilor legate de informaţiile vehiculate în presă despre această limitare.

Conducerea Apple a recunoscut că din cele 1,4 milioane de aparate iPhone vândute în primele trei luni de la lansarea aparatului, pe 29 iunie, aproximativ 250.000 au fost deja decodate prin intermediul aplicaţiilor-pirat.

Noile telefoane touch screen iPhone, cu un design inovator, care permit navigarea pe internet şi accesarea fişerelor de tip audio şi video, pot funcţiona şi cu un alt operator telefonic decât AT&T, cu care Apple a încheiat un contract de exclusivitate în Statele Unite.

Decodarea permite utilizarea aparatului iPhone în orice reţea GPS din afara Statelor Unite, ceea ce a dat naştere traficului cu aparate deblocate, destinate în principal Europei şi Asiei, unde nu au fost încă puse în vânzare.

Apple a pus la punct de curând un program prin care telefoanele decodate deveneau inoperabile, însă hackerii au descoperit noi metode de deblocare. Pe pagina de internet eBay, spre exemplu, sunt puse în licitaţie sute de aparate iPhone decodate, la un preţ de 500-600 dolari.

În Franţa, telefoanele iPhone decodate au fost puse în vânzare pe internet, cu abonamente în alte reţele decât Orange (France Telecom), ce a încheiat cu Apple un acord de exclusivitate pentru Franţa şi care ameninţă că va intenta proces împotriva acestor distribuitori.

Aparatele decodate sunt vândute cu aproximativ 400 euro, în timp ce Orange va pune în vânzare telefoanele iPhone abia la sfârşitul lunii noiembrie, la un preţ de 399 euro. Apple a vândut deja în Statele Unite 1,4 milioane telefoane iPhone, dintre care 270.000 în primele două zile de la lansarea pe piaţă. Apple urmăreşte ca până la sfârşitul anului 2008 să vândă 10 milioane aparate.

Microsoft nu intenţionează să producă terminale

Chiar dacă succesul Apple iPhone este incontestabil, rivalii de la Microsoft nu intenţionează să lanseze propriul telefon mobil, spre deosebire de Apple care a lansat iPhone şi Google care lucrează în secret de doi la un telefon mobil.

"Microsoft nu va fabrica telefoane mobile, chiar dacă am conceput primul terminal pentru Orange cu taiwanezii de la HTC acum cinci ani. Strategia noastră este diferită de cea a Apple, care propune un univers închis odată cu lansarea iPhone.

Nu avem de gând să cumpărăm HTC, care a fost primul nostru client de software pentru telefoanele mobile înainte de Samsung, Motorola şi LG.", a declarat preşedintele diviziei Microsoft Mobile Communications, Pieter Knook.

În anul fiscal încheiat în iunie, Microsoft a echipat 11,5 milioane telefoane mobile cu sistemul de operare Windows Mobile şi aşteaptă ca anul acesta să-şi dubleze volumul. HTC a livrat 10 milioane de telefoane mobile anul trecut, toate dotate cu un sistem de operare Microsoft.

"Strategia nostră este orientată spre parteneriat şi suntem deschişi fabricanţilor de telefoane mobile, operatorilor precum Bouygues Telecom, SFR şi Orange în Franţa şi societăţilor care pot să propună aplicaţiile lor. Este un model economic diferit de Apple care propune singur un telefon, sistemul de operare şi aplicaţii închise către întreprinzătorii terţi prin intermediul unui singur operator pe ţară", a adăugat Pieter Knook.

Această viziune nu se poate schimba, chiar dacă şi Google, cel mai utilizat motor de căutare, se lansează în acest domeniu. Asta rămâne de văzut, însă, având în vedere puterea financiară a gigantului media american, analiştii văd în gPhone un rival de temul pentru terminalul de la Apple sau pentru cele care rulează cu software Symbian ori Windows Mobile.

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite