Dispută aprigă pentru achiziţionarea Yahoo!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acţiunile Yahoo au crescut pe bursă de la 26 de dolari la 29 de dolari, în timp ce Microsoft a înregistrat o scădere a acţiunilor de 10%, odată cu intrarea în lupta pentru

Acţiunile Yahoo au crescut pe bursă de la 26 de dolari la 29 de dolari, în timp ce Microsoft a înregistrat o scădere a acţiunilor de 10%, odată cu intrarea în lupta pentru Yahoo.

Săptămâna trecută a reprezentat "iadul pe pământ" pentru conducerea executivă a companiei Yahoo, aflată sub presiunea unei decizii. După îndelungi dezbateri au ajuns la concluzia că au două opţiuni, una mai dificilă decât cealaltă. Ori acceptă oferta de preluare venită din partea celor de la Microsoft, ori pun la cale un plan de asociere cu Google sau o altă companie cu putere financiară.

De când gigantul software a iniţiat oferta de peste 40 miliarde de dolari, viitorul pionierului în domeniul internetului a fost destul de incert. Mulţi analişti considerau că Yahoo nu va avea puterea necesară să refuze o asemenea sumă, venită din partea unei companii de top din industria IT. Totuşi, până la urmă, tot răul va fi spre bine, pentru că Yahoo are la îndemână multiple opţiuni.


Dacă Jerry Yang, preşedintele şi cofondatorul Yahoo, ar trebui să vândă mâine compania, fără a ţine cont de oferta Microsoft, ar avea la îndemână trei variante: să găsească un alt ofertant, care să pună "capac" Microsoft; să vândă motorul de căutare celor de la Google sau să facă în aşa fel încât preţul acţiunilor companiei să crească vertiginos. Totuşi, niciuna dintre aceste opţiuni nu arată a varianta ideală pentru bossul Yahoo, şi iată de ce.


Pentru cei care încă mai cred în varianta în care Yahoo are puterea să-şi controleze destinul, un al doilea ofertant pare să fie portiţa de scăpare din strânsoarea Microsoft. În fond, este mai bine să-ţi alegi peţitorul, decât să de duci la altar cu puşca la tâmplă.

Însă aici intervine şi problema. Un mariaj cu Yahoo costă destul de mult, motiv pentru care peţitorii sunt ca şi inexistenţi. Companii media de tradiţie, precum Time Warner-AOL sau Disney, ar putea reprezenta perechea ideală, însă acestea nu-şi pot permite o cheltuială de peste 40 miliarde de dolari. Totuşi, Yahoo Yahoo intenţionează să reia negocierile în vederea fuziunii cu AOL, ca modalitate de apărare în faţa ofertei ostile de preluare, în valoare de 45 miliarde de dolari, înaintată de Microsoft, informează "The Times" în ediţia online. Posibil parteneriat cu America Online

Una dintre opţiunile analizate este reînceperea discuţiilor în vederea fuziunii cu AOL, afacere online deţinută de grupul Time Warner. De asemenea, sunt luate în considerare parteneriate cu companii precum Google sau Disney. Deşi anterior Yahoo şi AOL nu au reuşit să ajungă la o înţelegere din cauza preţului, există posibilitatea unui consens având în vedere urgenţa situaţiei create de oferta ostilă a Microsoft şi de recesiunea economiei. Google, care a oferit sprijin Yahoo în momentul anunţului public al ofertei Microsoft, deţine şi 5% din acţiunile AOL.


Jerry Yang, cofondator al Yahoo, va anunţa, în cursul zilei de luni, decizia consiliului de conducere de a respinge propunerea Microsoft, apreciind că aceasta subevaluează compania. Potrivit informaţiilor din piaţă, boardul Yahoo nici nu va lua în calcul începerea unor negocieri cu Microsoft în lipsa unei oferte cu minimum 12 miliarde de dolari peste cea actuală.

În prezent, Microsoft oferă pentru preluarea Yahoo aproape 45 miliarde de dolari, jumătate din sumă reprezentând acţiuni ale producătorului de software. Conducerea Yahoo a luat decizia de a respinge oferta Microsoft în cadrul unei reuniuni a consiliului de administraţie care a avut loc vineri noaptea. Decizia sugerează că Yang este pregătit să le prezinte acţionarilor planuri pentrul creşterea valorii Yahoo în cazul în care compania îşi păstrează independenţa.

Alianţa cu Google cere sacrificii

O alianţă cu Google ar putea fi o altă cale de scăpare pentru Yahoo. "Credem că 25% din Yahoo ar reprezenta o mare realizare pe piaţa financiară", declara Mark Mahaney, analist la Citigroup. Acesta a mai spus că mişcarea va duce la o explozie a valorii acţiunilor Yahoo, dar şi la creşterea încrederii acţionariatului. Specialiştii spun că, din punct de vedere strategic, un parteneriat cu Google ar marginaliza Yahoo, şi o va transforma din concern media în companie IT.


Microsoft va discuta direct cu acţionarii Yahoo


Managementul Yahoo s-a tot chinuit în ultima perioadă să evite o astfel de situaţie, prin lansarea unui motor de căutare care să rivalizeze Google. Fără afacerea motorului de căutare, Yahoo nu mai poate emite pretenţia că este cel mai bun site încât mai multe corporaţii să cheltuie pentru publicitatea online. Motiv pentru care nici cealaltă variantă a suprevieţuirii, cea a vânzării pe bucăţi, nu este valabilă. Asta pentru că, spre deosebire de Microsoft, care este o colecţie de afaceri separate, Yahoo reprezintă un singur business, unde se vinde publicitate "la grămadă". Până la urmă, cea mai eficace manevră a celor de la Yahoo pare să fie prelungirea procesului de "curtare". De ce? Pentru că valoarea acţiunilor Microsoft a scăzut cu 10% de când a anunţat oferta de preluare ostilă, fapt care a dus la scăderea valorii ofertei, asta în timp ce acţionarii companiei încep să se întrebe dacă achiziţionarea Yahoo este o afacere viabilă.


Analiştii consideră că în acest caz Microsoft nu va mai oferi răgaz conducerii executive a Yahoo, ci va începe tratativele direct cu acţionarii companiei, care sunt mai înclinaţi către practic. Adică, ce merge prost trebuie vândut cât mai repede, pentru că altfel îşi pierde enorm din valoare.

Un preţ prea mare pentru "restul lumii"

În afară de companiile media, mai există corporaţii IT&C care şi-ar putea permite cele aproape 46 de miliarde cât a oferit Microsoft, însă într-o combinaţie de bani cash, acţiuni şi împrumuturi bancare. Iar pe această listă pot intra concerne precum Hewlett-Packard, Cisco sau Apple Computers. Dar de ce ar face acest pas? În cazul în care cumperi Yahoo, înseamnă să concurezi direct Google, exact compania cea mai curtată din Silicon Valley.
Un exemplu elocvent îl reprezintă hărţile Apple-Google, printre cele mai populare produse software ce se găsesc în iPhone, asta ca să nu mai menţionăm că preşedintele Apple, Steve Jobs este mai mult decât mulţumit de colaborarea cu Google. Şi atunci, de ce ai strica un parteneriat aproape perfect, mai ales că cele peste 40 miliarde de dolari, cât costă Yahoo, se vor vedea în buget. Mai există şi varianta unui investitor străin care să preia pachetul majoritar de la Jerry Yang, preşedintele şi cofondatorul Yahoo. Iar cazuri au fost destule în Silicon Valley, în ultima perioadă.


Anul trecut în mai, China a investit 3 miliarde de dolari în grupul Blackstone, în noiembrie 2007, Adu Dhabi a cumpărat acţiuni de aproape 700 milioane de dolari de la producătorul de procesoare Advanced Micro Devices (AMD) şi peste 7 miliarde în grupul financiar Citigroup. Însă, adunate, toate aceste investiţii sunt cu mult inferioare celor aproape 46 miliarde de dolari cât a oferit Microsoft.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite