Criza globală din IT&C nu afectează România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe plan local, cererea venită din partea companiilor mici şi mijlocii susţine vânzările de produse şi servicii hardware şi software Veniturile marilor corporaţii IT au scăzut cu circa

Pe plan local, cererea venită din partea companiilor mici şi mijlocii susţine vânzările de produse şi servicii hardware şi software

Veniturile marilor corporaţii IT au scăzut cu circa 10%, comparativ cu anul trecut. Piaţa românească nu va resimţi imediat efectele declinului.

Analiştii români spun că piaţa autohtonă nu va fi puternic influenţată de situaţia globală.

Ministrul comunicaţiilor, Karoli Borbely, declara în martie, la cel mai mare târg IT&C european, CeBIT Hanovra, că piaţa din România va creşte în 2008 cu aproape 36% faţă de 2007, ajungând la o valoare de peste şapte miliarde de euro.

Oficialul român a pus creşterea pe seama diversificării serviciilor şi a introducerii noilor tehnologii pentru utilizatori, precum WiMax.

Piaţa de harware susţine sectorul IT&C

În România, piaţa de hardware va fi cea mai importantă componentă a pieţei IT şi în 2008. "Nevoia pentru infrastructura hardware încă depăşeşte cu mult cererea pentru servicii sau software. Din vânzările de hardware, PC-urile vor ocupa în continuare locul 1 ca valoare", a declarat pentru ziarul "Adevărul", Cătălin Mirea, senior analyst, IDC România.

Cele mai mari investiţii în servicii IT rămân cele tradiţionale: producţie, utilităţi, retail, telecom, sectorul financiar şi cel guvernamental. Specialiştii de la IDC România spun că o atenţie deosebită merită acordată sectorului producţiei. Pe măsură ce continuă investiţiile străine directe, cererea pentru servicii IT asociate implementărilor de hardware şi software cresc şi ele.

Armonizarea IT creşte afacerile

În ultimii ani, marile fuziuni şi achiziţii, precum Petrom, Dacia sau Sidex, dar şi investiţiile greenfield, cum este cea a companiei finlandeze Nokia, au generat proiecte IT de zeci de milioane, numai datorită nevoii de "armonizare IT" cu organizaţiile-mamă.

"Acest model se va replica şi în viitor, pe măsură ce marile concerne continuă achiziţiile în România sau îşi relochează capacităţile de producţie aici", a mai spus Călin Mirea. Cererea locală bazată pe dezvoltarea companiilor deja prezente în România este un factor important, în special în segmentul IMM. "Aici ne aşteptăm să vedem o creştere foarte rapidă a cererii pentru servicii IT", spune Mirea.

Serviciile de integrare de sistem vor rămâne pe primul loc, urmate de cele de suport şi instalare. "Integrarea de sistem este una din categoriile de servicii pe care ne dorim să o vedem mereu în top, pentru că echivalează cu valoarea adaugată mare", concluzionează Călin Mirea, senior analyst, IDC România.

De exemplu, un proiect de integrare de sistem poate cuprinde consultanţă pe procesele de business şi IT, dezvoltare de soft la cheie, customizare de aplicaţii şi instalare de hardware şi software. Astfel de proiecte certifică existenţa pe piată a unor jucători cu competenţe de vârf.

Creştere de 10% în următorii 5 ani

Previziunile pentru următorii 5 ani arată destul de bine, cu rate anuale ce depăşesc 10%. Piaţa aplicaţiilor de business din România este, din păcate, extrem de fluctuantă, ceea ce înseamnă că este posibil să vedem şi stagnări pe parcurs. "România este mult în urma unor state ca Cehia, Ungaria, Slovacia, Polonia la utilizarea aplicaţiilor de business, iar potenţialul este imens, în special în sfera IMM.

Fără dubii, vânzările de software de business vor creşte în următorii ani", consideră Călin Mirea. Competiţia pe piaţa aplicaţiilor de business va creşte şi ea, iar gama de produse şi module disponibile deja s-a diversificat foarte mult. Conform specialiştilor, asta aduce un beneficiu dublu.

Pe de-o parte clienţilor, care au acum o bază mai mare de selecţie, produse de nişă, preţuri variate, iar pe de altă parte chiar vânzătorilor, pentru că, odată cu diversificarea ofertei are loc şi educarea pieţei, un interes sporit pentru a întelege, compara şi cumpăra.

Orice vânzare este un început de parteneriat

Produsele şi serviciile "bun la toate" sunt de mult uitate, în special în IT. Vendorii vor trebui să facă eforturi tot mai mari pentru a-şi înţelege clienţii şi pentru a le propune oferte personalizate.

"În multe situaţii este necesar ca cei care vând trebuie să cunoască domeniul şi afacerea clientului mai bine decât acesta, pentru a-i putea oferi soluţia optimă", spune Călin Mirea. Specialiştii spun că, orice vânzare va trebui privită ca începutul unui parteneriat pe termen lung, în care dezvoltarea afacerilor clientului înseamnă creşterea cererii pentru soluţiile vendorului.

Cerere mare din sectorul privat

Valerica Dragomir, director executiv la Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii (ANIS) spune că, în pofida vânzărilor slabe la nivel internaţional, în România piaţa va înregistra creşteri. "Pe termen mediu piaţa de software şi servicii va continua să crească, datorită cererii venite din sectorul privat.

Sectorul public probabil că va avea şi el o contribuţie importantă, pentru că există fonduri structurale, ceea ce mai rezolva din problemele legate de finanţarea proiectelor IT", a declarat Valerica Dragomir.

Companiile furnizoare, inclusiv cele mari şi foarte mari, acordă tot mai multă importanţă IMM-urilor, ca segment de creştere a vânzărilor. "Este probabil ca aceste companii vor dezvolta servicii şi produse pe care IMM-urile să şi le poată permite", a mai spus Valerica Dragomir.

Ne aşteptăm să vedem o creştere foarte rapidă a cererii pentru
servicii IT&C
Călin Mirea
senior analyst, IDC România.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite