Concurenţă "la pachet" în telecomunicaţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Generalizarea ofertelor tv, internet, telefon îi oferă clientului adevărata libertate de alegere între furnizori. La început, aveai telefonul de la Romtelecom, tv de la cablişti şi internet

Generalizarea ofertelor tv, internet, telefon îi oferă clientului adevărata libertate de alegere între furnizori.

La început, aveai telefonul de la Romtelecom, tv de la cablişti şi internet de la reţelele de cartier. Apoi, cabliştii au dat internet şi telefonie. Romtelecom s-a repliat şi a venit cu internet şi tv. Acum vin din urmă şi reţele independente, cu oferte pachet de internet, tv şi telefon. Curat competiţie!

"Au auzit că vine concurenţa". Un vecin din blocul meu din Drumul Taberei îmi povesteşte cum un amic de-al lui, tot de la un bloc din zonă, s-a trezit că i se ieftineşte cablul de la UPC. Explicaţia a circulat repede pe telefonul fără fir - s-a auzit că intră în zonă şi cei de la RCS-RDS cu o ofertă mai "tare".


Aproape că au ajuns istorie vremurile când, după cum descoperea inclusiv Consiliul Concurenţei, furnizorii de tv prin cablu îşi delimitau de comun acord teritorii din piaţă. Dar, între timp, graţie tehnologiei şi liberalizării, a venit vremea competiţiei adevărate, nu doar mimate.


Cei mici "speculează" deficienţele mamuţilor


Nici nu apucăm să terminăm discuţiile despre "ce face concurenţa din firmele astea", că pe uşa de la intrarea din bloc şi apare o ofertă - de tv, internet şi telefonie. O firmă necunoscută, dar ambiţioasă, după cum arată oferta.


"Ne-am înfiinţat în 2003, ca reţea de internet de cartier. Acum suntem cea mai mare reţea independentă din Drumul Taberei, cu peste 7.000 de clienţi de internet", spune Marius Costache, directorul general al Millenium IT. Are 26 de ani şi, după cum spune, patronii firmei au între 26 şi 29 de ani. Erau toţi nişte puşti când au început afacerea - cumpărau internet de la Romtelecom, după care îl redistribuiau la prieteni, apoi la cunoscuţii prietenilor. Banii câştigaţi îi reinvesteau şi afacerea a tot crescut.


Între timp, au schimbat providerul de internet şi şi-au făcut propria conexiune directă la Frankfurt. I-a ajutat mult tehnologia, care a dus la ieftinirea echipamentelor şi, în primul rând, a fibrei optice. A contat însă şi liberalizarea pieţei.

După liberalizare, Romtelecom a pierdut monopolul pentru comunicaţiile internaţionale din România. Apoi, prin intrarea competiţiei pe piaţa serviciilor de voce, micul furnizor de internet a putut să-şi diversifice oferta. Practic, firma nu are telefonie proprie, ci, printr-o înţelegere comercială, oferă serviciile Smartcall. Practic, apelurile abonaţilor Romtelecom să fie transportate acum automat printr-o reţea de internet, prin sistemul Carrier Pre-Selection.

(Aşa se explică de ce numerele lor de telefon sunt de fapt tot numere Romtelecom). "Pentru noi, telefonia este doar un mijloc de-a ne fideliza clienţii de internet", spune Marius Costache. Într-un an, firma a strâns câteva sute de clienţi rezidenţiali pentru telefonie. În plus, are printre clienţi câteva call-centere care lucrează pentru firme din Anglia şi folosesc "telefonie peste internet" (VOIP).


Încă cinci ani de independenţă


"Noi vrem şi credem că mai putem să rezistăm pe piaţă încă cinci ani ca furnizor independent", spune tânărul director de la Millenium. Arată că atuul lor este tocmai faptul că sunt o firmă mică, care poate administra bine reţeaua şi poate păstra aproape clientul. "Firmele mari nu oferă ce putem oferi noi - răspundem imediat la o cerere de suport tehnic, în plus, mergem acasă şi încasăm facturile. Pentru abonat contează că nu trebuie să se bulucească la coadă să plătească".


Peste cinci ani… nu se ştie ce mai rezervă tehnologia şi piaţa. La intrarea blocului meu, afişul albastru al Millenium a fost deja înlocuit cu unul portocaliu, al altor mici "alternativi", WDC. "Pentru telefonie vă recomandăm să mai aşteptaţi o lună-două: atunci vom ieşi cu o ofertă mai bună", aflu de la "relaţia cu clienţii".

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite