Blogul, afacere de succes, hobby sau pur şi simplu pierdere de timp?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dicţionarele spun că web logul reprezintă un jurnal personal online ce cuprinde reflecţii, comentarii şi adesea linkuri furnizate de autor Explozia internetului a adus cu sine

Dicţionarele spun că web logul reprezintă un jurnal personal online ce cuprinde reflecţii, comentarii şi adesea linkuri furnizate de autor

Explozia internetului a adus cu sine dezvoltarea de noi ramuri în spaţiul virtual, unele aducătoare de profit frumuşel celor care s-au încumetat să investească în aşa ceva. Blogul reprezintă una dintre ideile care au prins la publicul internaut.

Ca să ne dăm seama de dimensiunile noii găselniţe din industria internetului, la sfârşitul anului 2004, o ştire făcea senzaţie. Cuvântul "blog" a fost cel căruia i s-a căutat cel mai des definiţia în ultimele 12 luni. Un blog, adică, prescurtarea de la web log, este un site unde intrările sunt făcute în ordine cronologică şi afişate în ordine inversă postării lor. Motiv pentru care, cel mai nou este cel mai vizibil. Blogurile oferă comentarii la adresa ştirilor sau a unor subiecte particulare precum călătorii, animale, politică, au o funcţie personală şi sunt percepute mai degrabă ca nişte jurnale online.

O caracteristică importantă a blogurilor este interacţiunea pe care o au utilizatorii cu mesajele publicate, pentru că aceştia pot să le comenteze. Posesorii de bloguri au la îndemână o mare disponibilitate tehnologică şi pot să pună poze, filme sau să posteze linkuri către alte bloguri. Mare parte a acestora sunt text scris, însă există şi videoblog (vblog), bloguri de fotografie (photoblog), bloguri de artă (artblog), bloguri audio (podcast).

Dacă te hotărăşti să-ţi "tragi" blog, nu trebuie să bagi adânc mâna în buzunare, deoarece pentru a-ţi înfiinţa un astfel de jurnal e obligatorie cumpărarea unui domeniu pe internet, care costă undeva până în 200 de lei. Dacă stai şi analizezi la rece fenomenul, blogul în sine nu reprezintă altceva decât un simplu jurnal. Exact ca cele ale copilăriei celor trecuţi de vârsta de 30 de ani, cu o mare diferenţă ce constă în expunere.
Dacă jurnalele de acum 15-20 de ani erau intime, doar prietenii apropiaţi ştiind de existenţa lui, blogul îl vede o lume întreagă, ba te mai trezeşti şi cu comentarii, unul mai neortodox decât celălalt. Ca fenomen social, blogul nu se îndepărtează prea mult de caracteristicile unui jurnal clasic.

Adică, o formă de a-ţi trece într-un caiet evenimentele importante ale copilăriei şi adolescenţei. Însă blogul are un mare avantaj, în competiţia cu clasicul jurnal. Acesta poate fi transformat din simplu hobby sau pierdere de timp în afacere de succes. Blogurile sunt de multiple feluri, printre cele mai căutate fiind cele personale, de cumpărături, de tehnologie, de turism, de politică, de marketing sau auto-moto.

Blogul, reţea socială, dar şi simplă pagină web

Claudiu Gămulescu spune că apartenenţa blogului este interpretată diferit. "Depinde cum priveşti lucurile. Din punctul de vedere al creatorului este o pagină web, din punctul de vedere al incluziunii în societate este parte din "Media Socială", care include şi reţelele sociale.

Aceasta include totalitatea tehnologiilor şi practicilor pe care oamenii le folosesc pentru a schimba între ei conţinut de diverse forme, păreri, experienţe, sfaturi, filme şi muzică, "Media Socială" se află sub diverse forme şi poate include text, imagini, video şi audio.

Aceasta poate îmbrăca forme diverse de la platforme de mesaje, forumuri, podcasturi până la comunităţi, bloguri sau wiki. Printre pionierii blogului de pe la noi se află Marius Ghenea, fost şef al Flamingo, cea mai mare reţea de produse IT&C. Marius Ghenea consideră că blogul lui este o combinaţie între lumea afacerilor, reprezentată de oportunităţi în piaţă, proiecte personale şi impresii despre afacerile care se derulează pe la noi, şi ceea ce există după afaceri, adică multiple hobby-uri şi viaţa de familie. "Eu nu am pretenţia unui blog personal, site-ul www.ghenea.ro fiind unul de conţinut personal. Diferenţa, în minus, faţă de blog este lipsa componentei forum, în schimb are o structură de site mai bine conturată, cu diverse subiecte grupate pe teme clare, site-ul ghenea.ro nefiind realizat pentru trafic sau audienţă, ci încearcă să fie o carte de vizită personală web", spune Marius Ghenea.

Dacă tot îşi fac blog, mulţi se gândesc şi la întrebarea, poate un blog să aducă şi venituri? Ca să ne lămurim dacă reprezintă sau nu blogul şi o afacere, am apelat la specialişti, Claudiu Gămulescu, Online Business Developer la Underclick.ro şi Călin Rotăruş, director de vânzări la Arbomedia. "Pe plan internaţional, în special în SUA, sunt mulţi bloggeri profesionişti şi zvonurile spun că nu câştigă deloc sume nesemnificative. În România, din câte ştiu eu, câştigurile din blogging sunt insignifiante, venind în special din publicitate contextuală, este de părere Călin Rotăruş.

Claudiu Gămulescu consideră că un blog poate să scoată bani, însă, conceptual, acesta nu este legat de un câştig financiar ca şi scop. Blogul este un instrument personal în primul rând. "Blogurile de companie sunt de fapt o reflecţie a <> din fiecare, scopul lor fiind de a demonstra că în spatele oricărei organizaţii sunt de fapt oameni", mai spune Claudiu Gămulescu.

Un blog bun aduce notorietate, branding personal şi contribuie la o mai bună poziţionare a unui om. Dacă e om de afaceri, poate considera că blogul lui îi scoate bani dacă e vizitat şi citat.

Blogul fiind o invenţie a internauţilor, evident, că are şi întrebuinţări mai puţin ortodoxe, pentru că pe internet totul, sau aproape totul, este "la liber". Specialiştii spun că este normal să existe bloguri special create să ridice în slăvi o companie. "Să nu uităm că notorietatea blogurilor este dată de frecvenţa lor de postare şi de calitatea lor. Atâta vreme cât depui energie multă să întreţii un blog fals, poţi depune aceeaşi energie pentru unul <> .

Cu alte cuvinte, decât să te chinui să subminezi o companie concurentă, mai bine lucrezi să îţi îmbunătăţeşti tu imaginea", consideră Claudiu Gămulescu. Este ceva normal ca într-o piaţă să existe animozităţi, iar uneori părerile care contează pot aduce bonus sau prejudicii unei firme, însă nu există o cazuistică în această privinţă.
Ca orice canal de comunicare, blogurile pot fi folosite corect sau la limita legalităţii ori moralităţii, spune Călin Rotăruş. "Pentru o companie, un blog este un instrument foarte util, pentru că prin el se poate comunica atât cu cei din exterior, clienţi şi furnizori, cât şi cu cei din interior, angajaţi sau colaboratori". De asemenea, ar putea fi interesant ca o companie să colaboreze cu un blogger, în vederea comunicării anumitor valori ale companiei. "Valoarea unei astfel de colaborări apare atunci când bloggerul este o personalitate credibilă, precum formatorii de opinie, şi când compania nu se amestecă în partea editorială", este de părere Călin Rotăruş.

Avantaje şi dezavantaje

Avantajele blogului sunt date de conectivitate şi socializare web, dezavantajele fiind legate de conţinut, care nu este întotdeauna remarcabil, ci, dimpotrivă, este mediocru sau chiar mai rău decât atât, este de părere Ghenea. "Multe bloguri sunt, din păcate, un fel de echivalent al telenovelei în internet, adică o pierdere de timp pentru cititori, care sunt păcăliţi de faptul că un blog se citeşte uşor. Te poate captiva citirea unui blog, deşi în realitate este o lectură superficială, care nu îţi aduce multă informaţie utilă, în plus, nu are nici valoare artistică, literară sau de altă natură".

Un plus al blogului este faptul că îţi exprimi părerile, interacţionezi cu ceilalţi prin prisma acestora. Te faci auzit şi poţi căpăta notorietate, dacă scrii bine. La capitolul dezavantajele unui blog, specialiştii spun că singura capcană care se întrevede este să începi să faci ceva de care nu o să mai ai timp, moment în care poate avea efect de bumerang.

"Blogul reprezintă un instrument care vine din dorinţă, iar când aceasta se stinge, dispare şi blogul, motiv pentru care nu pot scrie despre ceva în care nu mai cred", mai spune Claudiu Gămulescu.
Alte dezavantaje ale blogului survin din atitudinea comunităţii. "Dacă cineva face glume pe seama ta şi reuşeşti să te faci de râs singur, poţi considera că ai căzut singur într-o capcană de care nu aveai nevoie", consideră Gămulescu. Frumuseţea, dar şi pericolul blogurilor constau în personalităţile cunoscute ce emit opinii proprii, este de părere Călin Rotăruş, director de vânzări la Arbomedia. "În momentul când o personalitate într-un domeniu emite pe blogul personal opinia că un anumit produs este bun, cititorii pot alege între o multitudine de interpretări", consideră Rotăruş.

Un studiu efectuat în SUA, în luna februarie, arată că 72% din adulţi nu sunt mulţumiţi de nivelul de profesionalism al jurnaliştilor americani. Dintre aceştia 55% cred că bloggerii sunt mai importanţi pentru viitorul jurnalismului american şi 75% consideră că jurnalismul făcut de cetăţeni va juca un rol vital. Consumatorii au o mare încredere în bloggeri. Un studiu din 2006 arată că, în prezent, blogul este cea mai de încredere sursă, şi că 52% din consumatori cumpără sau apreciază un produs după ce citesc un review pozitiv despre el.

Blogurile în cifre

70 milioane bloguri în lume

120.000 de bloguri în fiecare zi

1,4 bloguri pe secundă

1,4 milioane de postări zilnice,

Peste 60.000 de postări pe oră

17 postări pe secundă

Dublarea numărului în 320 zile

Japoneza, prima limbă din blogosfera 37%

Engleza a doua cu 33%

Chineza a treia cu 8%

Italiana a patra cu 3%

230 milioane posturi cu taguri şi categorii

35% din posturile din februarie 2007 au folosit taguri

2,5 milioane bloguri au avut măcar un tag în februarie

Cele mai citite bloguri

Engadget

Boing Boing

Gizmodo gadget blog

Techcrunch

The Huffington Post

Lifehacker

Daily Kos: State of the Nation

PostSecret

TodayLink.ir (între 10 şi 20.000 cititori pe zi)

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite