Bloggingul, un "hobby" devenit meserie, din care se câştigă tot mai mulţi bani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În SUA, un blogger poate obţine, lunar, de la advertiseri între 4 şi 20.000 de dolari, în funcţie şi de numărul de accesări ale site-ului Blogging sau weblogging. O activitate care a

În SUA, un blogger poate obţine, lunar, de la advertiseri între 4 şi 20.000 de dolari, în funcţie şi de numărul de accesări ale site-ului

Blogging sau weblogging. O activitate care a explodat în ultimii ani în lumea virtuală, datorită accesului tot mai facil la internet. Mulţi au speculat interesul internauţilor pentru acest fenomen şi au făcut din asta o afacere.

Datorită evoluţiei internetului şi a orientării spre PR, multe firme folosesc această unealtă pentru a se apropia de client. Motiv pentru care putem împărţi blogurile în câteva categorii: blog personal şi blog corporativ (corporatist), bloguri tematice împreună cu site-uri unde puteţi înscrie articolele plasate pe blog. Scrisul, un hobby pentru mulţi dintre noi, se poate transforma într-o ocupaţie destul de bănoasă. Cu toate astea, nu există, cel puţin până acum, date care să arate că vreun scriitor de blog a ajuns în topul Forbes.

Subiecte cât mai diverse înseamnă mai multe accesări

"Scrisul este foarte asemănător cu prostituţia. La început îl practici de plăcere, mai apoi pentru câţiva prieteni, pentru ca în final să ajungi să ceri bani pentru a presta aşa ceva". Spusele aparţin lui Moliere, unul dintre cei mai mari dramaturgi ai secolului XVI. Recunosc, acest mic citat l-am descoperit pe un blog al unei persoane intitulată Ashley Sinatra, ce se autointitulează cea de-a patra verişoară a celebrului cântăreţ şi actor american, care învaţă la un colegiu în California.

Nu garantez că cea care deţine blogul are vreun grad de rudenie cu vedeta americană, însă am descoperit pe site-ul ei aproape 300 de texte şi trimiteri ale unor alte site-uri Associated Content, Helium şi Gather. Acesta face legătura între scrisul ca hobby şi cel care a devenit deja un mjloc prin care îţi câştigi existenţa.

Oameni ca presupusa Ashley Sinatra scriu nenumărate articole zilnice pe web, conduşi de motivaţiile lui Moliere: propria exprimare, comunicarea cu semenii şi, mai nou, câţiva bani din partea companiilor interesate. Subiectele sunt cât se poate de diverse, începând cu modalităţi prin care poţi să-ţi cumperi o bicicletă şi ajung la sfaturi medicale complexe sau discuţii pe teme filosofice. Important este să-ţi găseşti cât mai mulţi adepţi care să acceseze pagina de web.

Acest tip de site-uri evoluează către un nou mod de a publica texte şi o nouă provocare: să găseşti echilibrul între împărţirea informaţiei despre diverse bunuri de larg consum şi a bunăstării. Pentru că dacă ai subiecte fierbinţi, şi aici nu mă refer la bârfe despre vedete, cu atât eşti mai căutat.

Cu cât site-ul tău este mai accesat, şi valoarea sponsorizărilor creşte. De fapt, unii specialişti în mass-media au mers ceva mai departe şi au concluzionat că un blog poate fi un serios instrument de formare a opiniilor, dar şi de manipulare.

Link-urile sponsorizate, o afacere bănoasă

Inventată la sfârşitul anilor "90 de către Overture, o societate cumpărată de Yahoo, piaţa legăturilor sponsorizate, în prezent dominată de Google, a afişat o permanentă creştere. Odată cu succesul blogurilor, marile motoare de căutare au transformat informaţia on-line într-un fel de concurs de popularitate.

Şi cam aşa funcţionează şi Google, care măsoară numărul de link-uri ale unui site respectiv, iar mai apoi îi aplică valori de rating. Cei de la Google îşi motivează mişcarea şi spun că, în mod logic, oamenii simt nevoia să intre pe un anumit link unde pot găsi informaţii care să îi ajute, într-un fel sau altul, în loc să piardă timp pe site-uri precum cele dedicate divertismentului.

Cursul acţiunilor Google listate la bursa din New York au înregistrat o scădere importantă cu 7% după publicarea unui studiu al comScore Inc., care relevă faptul că numărul de accesări ale legăturilor sponsorizate de pe site-ul Google a scăzut.

Conform studiului, în ianuarie 2008, au fost înregistrate 532 de milioane de accesări pe aceste legaturi în Statele Unite, în scădere cu 12% faţă de luna septembrie a anului trecut. Între timp, cele mai populare site-uri internaţionale, Yahoo sau Yotube, dau două exemple din multiplele existente pe internet, funcţionează pe cu totul alte principii.

Sunt pline de conţinut, în mare parte încărcat de utilizatori, iar principala activitate o reprezintă împărţirea de idei şi principii, prin ajutorul site-ului, fără a aştepta vreo remuneraţie. Ideea din spatele blogului care aduce bani este să reuşeşti să acaparezi cât mai multă lume, pentru a reuşi să convingi firma care te sponsorizează că ceea ce scrii este de real interes. Şi asta se vede doar în numărul de vizite zilnice ale adresei de blog.

Compania Google conduce detaşat

Cel mai aproape de acest model este site-ul Associated Content, deţinut de Google, alături de preşedintele Asociaţiei Americane de Publicitate, Tim Armstrong. Adwords este unul dintre cel mai răspândite programe de link-uri sponsorizate. Blogul s-a transformat în afacere, şi ca orice business, şi link-urile sponsorizate trebuie să reuşească să aducă bani.

În cazul campaniilor de acest gen se folosesc indicatori de eficienţă. Numărul de afişări este foarte important pentru că arată de câte ori a apărut reclama în momentul căutării unor anumite cuvinte cheie. În unele cazuri afişarea nu se plăteşte.

Numărul de vizite, adică cei care accesează reclama şi intră pe site-ul companiei în cauză. Costul pe click reprezintă valoarea plăţii pentru fiecare accesare a reclamei. Rata de click este raportul între numărul de clickuri şi cel de afişări.

Pe multe site-uri, acesta este în jurul valorii de 1%, adică un click la 100 de afişări. Numărul de conversii reprezintă numărul de persoane care, odată intrate pe site, mai fac o acţiune suplimentară, relavantă pentru firma care postează publicitate. Asta pentru că cei care accesează pagina se înscriu într-un formular ajung într-o anumită pagină, se înscriu la un newsletter, cumpără.

Deci, o bogată bază de date, benefică pentru aproape orice companie. Rata de conversie este raportul dintre numărul de conversii şi cel de click-uri. De asemenea, mai există şi costul pe conversie, cu alte cuvinte cât plăteşte compania pentru fiecare conversie rezultată. Bugetul unei campanii de link-uri sponsorizate în România poate fi stabilit de la câţiva euro pe zi la câteva sute pe zi, uneori chiar şi mai mult, în funcţie de o sumedenie de factori.

Bugetul de publicitate variază între 100 şi 5.000 de euro

Probabil că cel mai important îl reprezintă piaţa pe care activezi. Pentru un domeniu de nişă, de exemplu un magazin on-line de orhidee, este suficient un buget de 100 de euro pe lună. Pentru o bancă sau un ansamblu rezidenţial, un buget de 3.000-5.000 euro pe lună este un buget frecvent întâlnit.

Numărul de vizitatori pe care-l doreşti să ţi-l aducă o astfel de campanie variază între câteva sute pe lună şi câteva zeci de mii pe lună. Un alt element este valoarea costului pe click (vizitator pe site) pe care eşti dispus să îl plăteşti.

O valoare medie pentru România este între 0,1-0,2 euro pe click. Sunt însă domenii precum financiar, închirieri maşini sau software, unde competiţia acerbă a dus la creşterea acestor valori de câteva ori. În afară de elementele de mai sus există şi alţi factori ce influenţează costurile şi, implicit, bugetul. Şi aici pot fi menţionate rata de click, poziţia dorită în pagină, în raport cu competiţia sau cuvintele-cheie.

În ultima perioadă, bloggerii au început să caute sisteme ceva mai sigure, respectiv la vânzarea link-urilor de tip imagine sau text advertiserilor. E şi normal, de obicei plata e mai mare, e fixată de către blogger după diferite criterii, cum ar fi poziţia în pagină sau valorile de trafic, şi e introdusă într-un mod plăcut, nu brutal, în template-ul blogului.

Libertate mai mare pe link-urile plătite

Nu e întotdeauna uşor să găseşti un advertiser care să fie dispus să plătească pentru un link în blogul tău, nici pentru advertiseri nu e uşor să te găsească ori să găsească un blog de aceeaşi nişă ca link-ul respectiv. Aici intervin sistemele de link-uri plătite, şi pentru că e cel mai popular, cel mai folosit şi cel mai lăudat ne oprim la el, la Text Link Ads.

Acesta e un sistem de legătură publisher - advertiser, un centru în care tu ca blogger doritor de a vinde link-uri te înscrii acolo, îţi fixezi sau îţi e fixat un preţ pentru link/lună şi eşti afişat într-o listă de bloguri, de unde advertiserul te alege şi prin intermediul acestui sistem cumpără link-uri de la tine.

Preţul unui link pe lună porneşte de pe la 10-15$ până la peste 2.000$. Principalul motiv pentru un astfel de site îl reprezintă controlul mai mare asupra conţinutului, deci poţi fixa un preţ, poţi să accepţi sau să refuzi oferte de cumpărare a link-urilor, poţi să pui aceste link-uri oriunde vrei. Acest lucru ajută mult, mulţi vizitatori neştiind de "comercialul" din link-uri, confundându-le cu cele obişnuite, generează trafic pentru respectivele link-uri şi advertiserul cumpără în continuare.

Tot acest control al poziţionării link-urilor te scapă de o eventuală senzaţie de sufocare sau dezordonare în cadrul blogului, cum se întâmplă cu blocurile de reclamă AdSense. Text Link Ads, la fel ca şi AdSense, prezintă mai multe metode de introducere a link-urilor. Cel mai simplu e cel original de care v-am vorbit mai sus. Un simplu cod generat de voi pe care îl introduceţi în sidebar ori unde vreţi şi ce generează o listă cu link-urile cumpărate. E vizibil pe întregul blog, e ordonat.

Fraudele pe internet, sursă de venit la români

Cele mai multe atacuri de tip "phishing" asupra clienţilor eBay provin din România, China şi Rusia, a declarat un director al companiei de licitaţii online din SUA, care susţine că fraudele pe Internet ar reprezinta principala sursă de venit în unele oraşe româneşti, potrivit site-ului silicon.com.

Modalitatea de fraudare prin e-mail, cunoscută sub numele de "phishing", constă în transmiterea de mesaje către utilizatorii de căsuţe poştale electronice prin care li se solicită acestora date personale de identificare. "Aceste atacuri sunt cu siguranţă organizate.

Există oraşe în România unde toate eforturile se concentrează asupra site-urilor precum eBay, ca reprezentând principala sursă de venit", a declarat Mark Lee, directorul pentru securitate al eBay Marea Britanie. Utilizatorii eBay sunt însă ţintele unor activităţi infracţionale, printre care şi operaţiunile de tip "phishing", prin care infractorii obţin acces la date confidenţiale. Acest lucru se întâmplă deoarece "nu există o teamă de o pedeapsă reală" în state precum România, China şi Rusia, a spus Lee.

În luna iunie a anului trecut, eBay a făcut publice detaliile privind o campanie desfăşurată pe parcursul a trei ani, cu scopul de a stopa fraudele comise de români prin intermediul Internetului. În urma campaniei au fost arestate mai multe sute de persoane.

Majoritatea eforturilor de aplicare a legii în domeniu sunt canalizate spre situaţia din Bucureşti, dar cele mai multe cazuri identificate în timpul campaniei au provenit din oraşele mai mici, unde o echipă de experţi eBay a descoperit circa 200 de cazuri de fraude, care au avut legătură cu organizatorul de licitaţii online, a spus Lee.
El a menţionat că atacurile "phishing" rămân principala ameninţare cu care se confruntă utilizatorii eBay.

Totuşi, oficialul a adăugat că numărul acestor atacuri nu a crescut, ca urmare a informării utilizatorilor în ceea ce priveşte dezvăluirea informaţiilor personale şi a măsurilor de securitate cu care sunt dotate noile motoare de căutare pe Internet. (Iulian Buduşan)

Metoda de calcul a link-urilor sponsorizate

Cu un buget de 5 euro, reclama este afişată într-o zi de 1.000 de ori. Dacă 20 persoane dau click şi 5 dintre ele fac o conversie, adică vor cumpăra online, indicatorii de eficienţă vor fi următorii:
Rata de click: 20/1000 = 2%
Cost pe click : 5 / 20 = 0,25 / click
Rata de conversie = 5 / 20 = 25%
Costul pe conversie = 5 / 5 conversii = 1 euro

523 milioane reprezintă numărul de vizitatori pe link-urile sponsorizate în luna ianuarie 2008, numai în Statele Unite ale Americii

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite