VIDEO „Biblioteca de buzunar“, greu de vândut românilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu ajutorul unor dispozitive electronice având dimensiunile unui netbook, poţi descărca de pe internet, atât gratuit cât şi contra cost, sute de ziare şi cărţi. Cărţile pot fi citite de români şi „electronic“ odată cu intrarea pe piaţa autohtonă a e-readerelor, dispozitive mobile care costă circa 300 de euro.

Pasionaţii de gadgeturi îşi pot cumpăra, din decembrie anul trecut, de pe site-ul românesc Emag.ro, cititoare de cărţi electronice sau aşa-numitele e-readere. Până acum, românii puteau achiziţiona astfel de aparate doar de pe site-ul Amazon.com, la un preţ ce începea de la 259 de dolari pentru cel mai ieftin e-reader - modelul Kindle 2, produs chiar de compania Amazon.

E-readerul este un aparat ce permite descărcarea de pe internet şi citirea cărţilor şi a ziarelor în format electronic. Anumite publicaţii nu pot fi descărcate decât contra cost, în timp ce altele pot fi downloadate gratuit. În ceea ce priveşte specificaţiile tehnice, e-readerul aflat în oferta Emag costă 999 de lei şi are o memorie de 2GB, pe care pot fi stocate peste 1.600 de cărţi.

În plus, aparatul beneficiază de o tastură QWERTY (similară unei tastaturi de calculator). El poate rula fişiere PDF sau pe cele din suita Microsoft Office. În plus, are şi funcţii de înregistrare, MP3 player, agendă electronică sau jurnal. Produsul iRiver Story este vândut împreună cu 101 de cărţi în format electronic.

Conţinutul cărţilor, doar în limba română

E-readerele sunt importate în ţara noastră de compania Skin România. Skin a pariat pe modelul iRiver Story al coreenilor de la iRiver, lansat pe piaţă în noiembrie 2009. Aparatul este vândut exclusiv prin intermediul magazinului online Emag „Prima comandă a fost de 200 de unităţi, stocul fiind epuizat în doar o lună. Aproximativ 150 de cititoare de cărţi au fost comercializate până la sfârşitul anului 2009 şi restul în prima jumătate a lunii ianuarie", spune Maria Boţan, reprezentanta companiei Skin.

Chiar dacă primul stoc de 200 de exemplare iRiver s-a vândut bine, iar în februarie oferta Emag va fi suplimentată, specialiştii sunt sceptici în ceea ce priveşte succesul pe care l-ar putea avea cărţile electronice.

„Atâta timp cât la acelaşi preţ poţi să-ţi cumperi un netbook (n.r preţul celui mai ieftin netbook e de aproximativ 800 de lei), nu cred că vor fi mulţi care vor prefera un e-reader. Pentru majoritatea celor care au acces la un calculator cu internet, acest dispozitiv este doar un moft", arată Tiberiu Pop, reprezentantul companiei Corsar Grup, ce administrează magazinul online cel.ro.

Deocamdată, retailerul online cel.ro nu intenţionează să vândă astfel de produse, deoarece spune că furnizorii sunt destul de reticenţi în a-l aduce din cauza puţinelor informaţii pe care le au despre potenţialii utilizatori români ai e-readerelor.

Pot spune că, în România, încă nu se poate vorbi de o piaţă a cărţilor electronice, pentru că abia au apărut, iar utilizatorii sunt greu de cuantificat. „Credem că anul acesta se vor vinde până în 2.000 de bucăţi, dar cifra depinde destul de mult de disponibilitatea lor în piaţă", mai adaugă reprezentantul Corsar Grup.

Dacă, la noi, mania cititoarelor de „buzunar" abia a început, la nivel global veniturile obţinute din vânzarea unor astfel de aparate nu este de negjlijat. Astfel, venitul global al e-bookurilor comercializate va creşte la 291 de milioane de dolari până în 2012, comparativ cu 3,5 milioane de dolari cât era în 2007, potrivit estimărilor companiei de cercetare iSuppli.

Sunt însă magazine ce plănuiesc în 2010 să aducă în oferta lor şi astfel de dispozitive. „Vom extinde gama de produse şi în această zonă. Nu ştim încă ce marcă vom aduce, dar vom încerca să distribuim produsele ce vin şi cu o ofertă bogată de conţinut, atât în engleză, cât şi în română", arată Marius Ghenea, preşedintele Fit Distribution.

E-readerul,un produs de nişă

În opinia lui Ghenea, marea problemă a acestor dispozitive este faptul că, deocamdată, titlurile de cărţi ce pot fi încărcate pe ele în România sunt doar în limba engleză.

Dacă reprezentanţii Fit Distribution plănuiesc să introducă în oferta lor un dispozitiv electronic de citire a cărţilor, cei de la Altex spun că nu au luat în considerare comercializarea unui astfel de produs. „În România aceste dispozitive se adresează, cel puţin în momentul de faţă unui segment de nişă, care-şi doreşte mai degrabă gadgeturi, decât utilitatea în sine a unui e-book sau audio book", arată Cristian Moanţă, directorul de marketing al Altex. În plus, comercializarea unui produs care abia a intrat pe piaţă este mai dificilă pentru un retailer clasic decât pentru unul online.

„Un site avea un stoc de trei-cinci bucăţi, aprovizionându-se în mod continuu de la furnizor, în timp ce o reţea de magazine este nevoită să recurgă la zeci sau chiar sute de bucăţi, dintre care jumatate se deteriorează la raft în interacţiunea cu clientul. De exemplu, Altex ar avea nevoie de cel puţin 130 de bucăţi, presupunând că un produs este expus şi unul este disponibil, sigilat, pentru vânzare", adaugă Moanţă.

Dezavantajele cititoarelor electronice

Printre dezavantajele e-readerelor se numără preţul mai mare decât al unui netbook (n.r preţul celui mai ieftin netbook e de aproximativ 800 de lei). În plus, majoritatea cititoarelor de cărţi digitale pot încărca publicaţii disponibile doar în limba engleză.

Unde găsim publicaţii în format digital

Cărţi electronice pot fi descărcate gratuit de pe site-ul Editurii Polirom sau de pe www.liternet.ro.

În primăvară este programată lansarea primului portal de cărţi electronice www.librăriadigitală.ro, iar pre­­­­­­­­ţul acestora va fi doar jumătate din costul unora tipărite. Preţul unei cărţi va fi între unu şi şapte euro.

La mijlocul anului, Humanitas va lansa o serie de e-bookuri, însă valoarea estimată a vânzărilor este semnificativ mai mică decât a variantelor tipărite. „Ne aşteptăm ca vânzările de e-bookuri să reprezinte doar 2% din totalul vânzărilor de cărţi, publicaţiile electronice nu le vor depăşi curând pe cele tradiţionale“, arată Paul Ba­­logh, managerul diviziei de online a librăriilor Humanitas.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite