Din lupta pentru suprematie intre companiile petroliere, consumatorul este cel mai castigat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O data cu privatizarea Petrom, piata petroliera privata din Romania a inceput un proces dinamic de restructurare si repozitionare fata de evolutiile din plan intern si extern. Definita, inclusiv de

O data cu privatizarea Petrom, piata petroliera privata din Romania a inceput un proces dinamic de restructurare si repozitionare fata de evolutiile din plan intern si extern. Definita, inclusiv de catre presa internationala, drept una dintre cele mai importante privatizari din Europa Centrala si de Est, privatizarea Petrom a avut rolul unui "agent de optimizare" care a determinat, printre competitorii sai, o schimbare. In primul rand, de comportament. Stimularea mecanismelor concurentiale si lupta pentru fidelizarea segmentelor de consumatori sunt efecte pozitive pe care fenomenul liberalizarii economice il produce la nivelul politicilor de marketing si nu numai. Din punct de vedere al comunicarii de piata, remarcam o anumita "provocare" la "agresivitate" pe care competitorii de pe piata privata a petrolului o practica in raport cu Petrom. Fara indoiala, asistam, si in acest domeniu, la o disputa din ce in ce mai interesanta pentru leadership. In procesul de tranzitie spre proprietate privata, Petrom cunoaste in aceasta perioada o restructurare operationala, la toate nivelurile: managerial, financiar si de imagine. Chiar si dupa ce OMV va detine capitalul majoritar al Petrom, asa cum declara intr-un interviu ministrul Economiei si al Comertului, Dan Ioan Popescu, "Petrom nu este o anexa la OMV, ci un partener", ea fiind prima companie privatizata din sectorul industrial, de dupa 1989, "despre care putem spune ca se afla pe pozitia de a pune conditii investitorului si de a-si defini identitatea romaneasca in cadrul noii schimbari de proprietar". In aceste conditii, Petrom va fi "expus" tuturor provocarilor de pe piata petroliera privata si va trebui sa raspunda acestora, printre altele, prin reorientari strategice sau de comunicare. Un rol deloc de neglijat in acest proces il are, fara indoiala, politica de preturi practicate pe piata carburantilor de catre companiile private din domeniul petrolului. Pana acum, Petrom s-a legitimat printr-o oferta adresata consumatorilor cu venituri mici spre medii, in general nu foarte sofisticati, celor care prefera produse cu preturi avantajoase. Noul produs lansat pe piata de catre Petrom, benzina Eco Premium, pe langa pretul avantajos, este net superior calitativ si, in plus, este un produs mai rafinat, care raspunde noilor standarde europene si care ar tenta pe consumatorii cu masini mai scumpe si cu venituri mai ridicate. Indiscutabil, scoaterea unui nou produs pe piata inseamna si impunerea unei repozitionari in raport cu segmentul-tinta, in vederea largirii lui. Orice potential concurent al Petrom este constrans sa "reactioneze" si sa confere mai multa "agresivitate" ofertei proprii. O masura imediata este mentinerea pretului la carburanti la un nivel apropiat de cel al Petrom, ceea ce, evident, il dezavantajeaza din punct de vedere al profitului. De aici incep "ofertele la pachet", domeniu in care fiecare companie va trebui sa-si dovedeasca maiestria si creativitatea. Din toate acestea insa, cel mai castigat este consumatorul, care va avea un cuvant din ce in ce mai greu de spus in selectia produsului oferit si, de ce nu, in politica de pret.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite