Cine ştie cât costă autostrada Bechtel?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Transporturilor nu cunoaşte în acest moment cât de scumpă va fi autostrada Braşov-Borş, dar se aşteaptă cel puţin la dublarea preţului iniţial Încă nenăscuta

Ministerul Transporturilor nu cunoaşte în acest moment cât de scumpă va fi autostrada Braşov-Borş, dar se aşteaptă cel puţin la dublarea preţului iniţial

Încă nenăscuta autostradă "americană" începe să semene cu un drum al farselor. De la o factură iniţială de 2,2 miliarde de euro, şi aşa piperată, după "economii politice" de 126 de milioane, acum ştim doar că preţul final va fi undeva peste cinci miliarde de euro.

În două-trei săptămâni va fi prezentat guvernului un memorandum privind oportunitatea creşterii cheltuielilor pentru autostrada Transilvania, a declarat ieri ministrul transporturilor, Ludovic Orban. Apoi, el a adăugat, citat de Mediafax - "nimeni nu poate să ştie costul total al lucrării". "Nu a existat un studiu de fezabilitate, iar estimarea costurilor a fost cerută din burtă. Contractul a fost comandat politic şi avantajează compania Bechtel", a mai declarat ministrul transporturilor.

Memorandumul a fost solicitat de Executiv, după ce Compania de Drumuri şi Autostrăzi a înaintat în toamnă Secretariatului General al Guvernului o notă prin care cerea lămuriri privind interpretarea contractului încheiat cu compania americană Bechtel, constructorul autostrăzii, întrucât se preconizează majorarea costurilor de la "2,2 miliarde de euro la 5,2 miliarde de euro". Ca o ironie, pe site-ul Bechtel, proiectul autostrăzii Transilvania are încă o valoare de "2,2 miliarde de dolari".

Factură grea, justificare uşoară

Un preţ de 5,2 miliarde de euro înseamnă circa 12,5 milioane de euro pe km de autostradă între Braşov şi Borş. Suma pare grosolan umflată, în condiţiile în care în Polonia şi Ungaria preţurile nu depăşesc 7-8 milioane de euro/km.

Dar cifrele mari sunt normale în România. Preţul Bechtel este de altfel apropiat de cel de 10 milioane de euro, calculat anul acesta de de guvern pentru altă autostradă aflată în construcţie, Bucureşti-Braşov. Dar şi la aceasta din urmă, preţurile sunt deocamdată orientative, având în vedere că nu au fost licitate încă tronsoanele cele mai scumpe, din zona de munte.

Un raport al Societăţii Academice Române privind situaţia drumurilor arăta că, în medie, kilometrul de autostradă ar putea ajunge la 15 milioane de euro. În aceste condiţii, ne putem aştepta ca, până în 2013-2014 (anul finalizării construcţiilor), legătura de autostradă dintre Bucureşti şi Europa să bată la 10 miliarde de euro.

Formal, nu va fi aşadar greu să fie justificată dublarea facturii autostrăzii Transilvania. Pe lângă insinuarea costului politic (relaţia cu americanii) se va adăuga argumentul exploziei preţurilor la materialele de construcţii. "Acum 2,2 miliarde de euro n-ar mai ajunge decât pentru construcţia unei şosele cu patru benzi", declara recent pentru "Adevărul", directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi, Mihai Grecu. În plus, se pare că proiectul iniţial nu luase în calcul o serie de viaducte.

Evident, sunt de aşteptat o serie de negocieri "la sânge", după exemplul celor de acum doi ani. Dar, după cum se ştie, economiile realizate atunci au adus o întârziere de un an a lucrărilor (timp în care materialele s-au scumpit ) şi au vizat mai mult efectul politic: 126 milioane de euro sunt astăzi o sumă ridicolă, comparativ cu miliardele de euro, costuri suplimentare intervenite pe parcurs.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite